ریش‌سیاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بلک برد)
ریش‌سیاه
— دزد دریایی —
Blackbeard (c. 1736 engraving used to illustrate Johnson's تاریخ عمومی دزدان دریایی)
نام مستعارریش‌سیاه
تاریخ تولدح.۱۶۸۰
محل تولد(احتمالاً) بریستول، انگلستان
تاریخ فوت۲۲ نوامبر ۱۷۱۸ (۳۸ سالگی)
محل فوتوکراکوک، کارولینای شمالی، استان کارولینای شمالی
سال های فعالیت۱۷۱۶–۱۷۱۸
درجهناخدا
پایگاه عملیاتاقیانوس اطلس
وست ایندیز
فرماندهیانتقام ملکه ان, Adventure

ادوارد تیچ (به انگلیسی: Edward Teach) (زاده ۱۶۸۰ - درگذشته ۲۲ نوامبر ۱۷۱۸)، که بیشتر به نام ریش‌سیاه (به انگلیسی: Blackbeard) شناخته می‌شود، دزد دریایی انگلیسی بود که در دریای کارائیب و سواحل مستعمره‌های آمریکایی فعالیت می‌کرد.

زندگی[ویرایش]

اگرچه اطلاعات چندانی از کودکی و جوانی او در دست نیست، او به احتمال زیاد در بریستول انگلستان به دنیا آمد. او در سال ۱۷۱۶ به افراد یک دزد دریایی در جزایر کارائیب به نام کاپیتان هورنیگلد پیوست. هورنیگلد او را به فرماندهی یکی از قایق‌های جنگی‌اش گماشت و این دو با هم به تعداد زیادی دزدی دریایی دست زدند. بعداً در سال ۱۷۱۷ هورنیگلد بازنشست شد و تیچ جای او را گرفت.

سر بریده ریش‌سیاه بر بالای دکل کشتی کاپیتان مینارد

لقب او بخاطر ریش بلند و سیاه و قیافهٔ ترسناکش به او داده شده بود. او یک کشتی جنگی فرانسوی را انتخاب کرد و نام آن را به «انتقام ملکه ان» تغییر داد و آن را با ۴۰ توپ جنگی مجهز کرد. او اتحادی از دزدان دریایی ایجاد کرد و بندر چارلستون در کارولینای جنوبی را محاصره کرد. پس از آنکه او با موفقیت ساکنان آنجا را آزاد کرد کشتی‌اش را به بیوفورت در کارولینای شمالی برد. در آنجا او یک پیشنهاد برای بخشش توسط دولت در برابر بازنشست شدن را پذیرفت. اما خیلی زود دوباره به دریا بازگشت و به دزدی دریایی مشغول شد. او توجه فرماندار ویرجینیا الکساندر اسپاتسوود را به خود جلب کرد. اسپاتسوود یک گروه از ناوها و سربازان سلطنتی بریتانیا را برای دستگیری یا کشتن ریش‌سیاه مأمور کرد. در نهایت در ۲۲ نوامبر ۱۷۱۸، او به همراه تعدادی از افرادش توسط سربازان نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به رهبری کاپیتان رابرت مینارد کشته شد.[۱]

شخصیت و تأثیر[ویرایش]

ریش‌سیاه فرمانده زیرک و باهوشی بود و برای دزدی به جای استفاده از زور به ترساندن تکیه می‌کرد. بر خلاف تصور رایج کنونی در مورد دزدان دریایی ستمگر، ریش‌سیاه کشتی‌هایش را با اجازهٔ کارکنانشان هدایت می‌کرد و هیچ نشانه‌ای از این‌که او هرگز به هیچ‌کدام از اسرایی که نگاه می‌داشت آسیبی رسانده باشد وجود ندارد. از او پس از مرگش تصویری رمانتیک ساخته شد و برای آثار زیادی با قالب دزدان دریایی از او الهام گرفته شد. از آن جمله می‌توان به شخصیت ریش‌سیاه در فیلم دزدان دریایی کارائیب و بازی اساسینز کرید پرچم سیاه و در انیمه وان پیس اشاره کرد.

منابع[ویرایش]

  1. «جذابیت جاودان دزدان دریایی». BBC News فارسی. ۲۰۱۷-۰۸-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]