بلک‌جک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کارت‌هایی با مجموع ارزش ۲۱ در بازی بلک‌جک.

بلک‌جک یا بیست‌ویک یک بازی کارتی است.

تاریخچه[ویرایش]

پیش‌درآمد بلک جک، بازی بیست و یک بوده که خود خاستگاهی ناشناخته دارد. اولین مرجع مکتوب در این زمینه به کتابی از نویسنده شهیر اسپانیایی میگوئل د سروانتس (Miguel de Cervantes) بازمی‌گردد که بیشتر به خاطر نوشتن رمان دن کیشوت معروف است. سروانتس خود یک از علاقه‌مندان قمار بود و شخصیت‌های اصلی داستان رینکونت و کورتادیلو در «رمان‌های سرمشق» چند بازیکن متقلب بودند که در شهر سویل کار می‌کردند.

آنها در تقلب در بازی ونتیونا (معادل اسپانیایی بیست و یک) مهارت داشتند و رمان بیان می‌کند که هدف از این بازی، رسیدن به امتیاز ۲۱ بدون فراتر رفتن از آن است و ارزش آس معادل ۱ یا ۱۱ است. بازی با دست ورق‌های اسپانیای باراخا (baraja) انجام می‌شود که فاقد کارت‌های هشت و نه و ده است. این داستان کوتاه بین سال‌های ۱۶۰۱ و ۱۶۰۲ نوشته شده، بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که ونتیونا از آغاز قرن هفدهم یا قبل از آن در کاستیا بازی می‌شده‌است. ارجاعات بعدی به این بازی در فرانسه و اسپانیا دیده می‌شود.

هنگامی که بیست و یک در ایالات متحده معرفی شد، خانه‌های شرط‌بندی برای جلب علاقه بازیکنان اقدام به پرداخت بونوس‌هایی می‌کردند. یکی از این بونوس‌ها، پرداخت ده به یک بود که در صورت وجود دستی شامل آس پیک و سرباز سیاه (سرباز پیک یا خاج) فعال می‌شد.

این دست «بلک جک» نامیده می‌شد و به مرور زمان این نام روبازی ماندگار شد، حتی با وجودی‌که بونوس ده به یک به زودی برداشته شد. در بازی مدرن، بلک جک به هر دستی شامل یک آس به اضافه یک کارت ده یا عکس، صرف نظر از خال یا رنگ اشاره دارد.

نحوه بازی بلک جک[ویرایش]

برخلاف پوکر که هدف شکست دادن رقبایی است که در میز نشسته‌اند، در بازیِ بیست و یک، شما باید پخش کننده کارت (دیلر) را شکست دهید. چگونه؟ اگر مجموع اعدادِ دست شما، نزدیک تر از دستِ پخش کننده به عدد ۲۱ باشد، شما برنده هستید. به همین دلیل است که این بازی را بازی ۲۱ یا بازی بیست و یک می‌نامند. در بازی بلک جک، چگونه شکست می‌خورید؟ در صورتی که دست پخش کننده کارت به عدد ۲۱ نزدیک‌تر باشد یا مجموع اعداد دست شما از ۲۱ بیشتر شود.

منابع[ویرایش]