بغ‌بغو

مختصات: ۳۶°۰۳′۲۴″ شمالی ۶۰°۳۱′۱۷″ شرقی / ۳۶٫۰۵۶۶۷°شمالی ۶۰٫۵۲۱۳۹°شرقی / 36.05667; 60.52139
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بغبغو)
بغبغو
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانسرخس
بخشبخش مرزداران
دهستانبغبغو
نام محلیباغ باغان
نام‌های قدیمیباغباغو
سال بنیادقدمت بیش از ۸۰۰ هزار سال
بغبغو بر ایران واقع شده‌است
بغبغو
۳۶°۰۳′۴۷″شمالی ۶۰°۳۵′۴۳″شرقی / ۳۶٫۰۶۳۱°شمالی ۶۰٫۵۹۵۳°شرقی / 36.0631; 60.5953
مردم
جمعیت۲۳۸ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۶۹۹ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۲۵ درجه سانتیگراد
بارش سالانه۲۵۰ میلی متر
روزهای یخبندان سالانه۱۰ روز
اطلاعات روستایی
کد آماری۱۶۴۵۱۴
پیش‌شمارهٔ تلفن۳۴۵۰

بَغبَغو، از روستاهای بخش مرزداران شهرستان سرخس است و در جنوب شهر سرخس و حاشیه کشف رود قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۸ خانوار و ۳۱۴نفر است.[۱] این روستا در حاشیه جاده صالح آباد قرار دارد و تقریبا در ۸۵ کیلومتری مشهد قرار گرفته است.

تاریخچه[ویرایش]

این روستا نسبتاً قدیمی و با شکل روستای محصور سنتی ایرانی دارای برج و باروهای مخروبه‌ای است که به چهاربرجی معروف است و نموداری از گذشته با اهمیت و ارزشمند آن می‌باشد.

میرزا محمدحسین مهندس در سال ۱۳۱۱ هجری قمری در بارهٔ این روستا چنین می‌گوید: «باغباغو به علی اصغر رئیس تلگرافخانه آذربایجان به ملکیت مرحمت شده، اگر چه چهارسال قبل اقدامی در آبادی آنجا نمود و چهار صد، پانصد تومان هم هزینه کرد، لیکن صورت آبادی نگرفت و بعد از مراجعت خودش از اراضی اقدس، خانوار آنجا متفرق شد و فعلاً چند غلام تلگراف که مستحفظ سیم می‌باشد در این قلعه ساکنند.»

مردم‌شناسی[ویرایش]

قدمت این روستا حدوداً بیش از ۸۰۰ سال است. ساکنین این روستا ترک‌های شاهسون شیرازی هستند و مابقی از مهاجرین سیستانی هستند که به تیره سید کله زابلی مشهورند.[نیازمند منبع]

مردم این روستا از دام‌داری و کشاورزی دیم گذران زندگی می‌نمایند. این روستا درگیر خشکسالی شدید می باشد و مردم به تدریج در حال ترک این منطقه می باشند.

در سالیان دور، طبق صحبت های بزرگان روستا، قریب بر ۴۰۰ هکتار زمین آبی زیر کشت وجود داشته است، محصولاتی همچون جو، گندم و چغندر از برداشت های متداول و معمول آن روزگار بوده است. در دهه اخیر به دلیل عدم وجود آب کافی، هکتارها زمین آبی غیرقابل کشت شده اند، این اتفاق جزو دلایل اصلی مهاجرت اجباری مردم به مشهد می باشد.

منابع[ویرایش]

  • دکتر عباس سعیدی (۱۳۵۴سرخس دیروز و امروز، ناشر توس
  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.