بزرگ‌ترین مقسوم‌علیه مشترک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مجموعه ای عددی 48 و 60 از ب م م ی که اثبات میشود که ب م م ی عدد ها در مجموعه اشتراک عدد در مجموعه ها میشودروش محاسبه(48،60)_1+2

بزرگترین مقسوم علیه مشترک (اختصاری {{{1}}}) (به انگلیسی: Greatest common divisor (GCD)) در ریاضیات بزرگترین عضو مجموعهٔ شمارنده‌های دو عدد بزرگترین مقسوم‌علیه مشترک این دو عدد نامیده می‌شود.

مثال[ویرایش]

فرض کنید و دو عدد صحیح دلخواه‌اند. اگر و به ترتیب مجموعهٔ مقسوم‌علیه‌های مثبت و باشند، آن‌گاه بزرگترین مقسوم علیه مشترک و که با نماد نمایش داده می‌شود و به شکل زیر تعریف می‌شود.
بزرگترین عضو مجموعهٔ مقسوم‌علیه‌های مشترک و مثبت و .

  • اگر ، آن‌گاه و را نسبت به هم اول یا متباین می‌خوانیم.
  • چون ، پس مجموعهٔ مقسوم‌علیه‌های صفر و صفر مجموعهٔ اعداد طبیعی است که بزرگترین عضو ندارد، پس تعریف نشده‌است. تذکر: برخی از مؤلفین تعریف می‌کنند .
  • به ازای هر عدد صحیح داریم: .
  • قضیه بزو (Bezout): فرض کنید و دو عدد صحیحی هستند که حداقل یکی از آن‌ها مخالف صفر است. اگر ، در این صورت، اعداد صحیح و وجود دارند به‌طوری‌که


روش‌های محاسبه ب.م.م[ویرایش]

به کمک مجموعهٔ مقسوم‌علیه‌ها[ویرایش]

در این روش با نوشتن مجموعهٔ مقسوم‌علیه‌های دو عدد مورد نظر و اشتراک این دو مجموعه، بزرگترین مقسوم‌علیه مشترک را پیدا می‌کنیم.

روش تجزیه به عوامل اول[ویرایش]

در این روش، ابتدا دو عدد مزبور را به عوامل اول تجزیه کرده، سپس سازه‌های (عدد های )مشترک با توان کمتر را در هم ضرب می‌کنیم، ب.م. م بدست می‌آید.

الگوریتم اقلیدس (موسوم به روش نردبانی یا تقسیمات متوالی)[ویرایش]

در این روش، ابتدا عدد بزرگتر را بر دیگری تقسیم می‌کنیم و سپس عدد کوچکتر را بر باقی ماندهٔ تقسیم مزبور تقسیم می‌کنیم و این عمل را تا جایی که باقی‌مانده صفر شود ادامه می‌دهیم، آخرین باقی‌مانده غیرصفر، بزرگترین مقسوم علیه مشترک دو عدد مزبور است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • آشنایی با نظریهٔ اعداد، نوشتهٔ ویلیام و. آدامز، لری جوئل گولدشتین، ترجمهٔ آدینه محمد نارنجانی، مرکز نشر دانشگاهی
  • آموزش ریاضیات گسسته دورهٔ پیش‌دانشگاهی نظام جدید، نوشتهٔ سیدحسن سیدموسوی، انتشارات مبتکران