بختیارخیل‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بختیارخیل‌ها
مناطق با جمعیت چشمگیر
 افغانستان: بیشتر در جنوب شرقی افغانستان
همچنین در قندهار، بلخ، سرپل، قندوز، تخار، کابل، دایکندی و هلمند
زبان‌ها
پشتو

بختیارخیل‌ها یا باختری‌ها از اقوام کشور افغانستان هستند. این ایل با با میانخیل‌ها هم‌تبار بودند و هیچ ارتباطی‌ با مردم ساکن در رشته کوه‌های زاگرس در غرب آسیا نداشته و صرفا تشابه نام است.[۲] بختیارخیل‌ها بیشتر در جنوب شرقی افغانستان زندگی می‌کنند، اما در سایر ولایت‌های افغانستان مثل قندهار، بلخ، سرپل، قندوز، بلخ، کابل، دایکندی و هلمند نیز سکونت دارند. زبان مورد استفاده بختیارخیل‌ها، پشتو است.[۳][۲][۳].[۴]

کوچ و اسکان[ویرایش]

از جمله دلایل بختیارخیل‌ها می توان به جلوگیری از تجمیع بختیارخیل‌ها و ترس از قدرت آنها بود، لذا درصدد برآمد با دسیسه آنها را در افغانستان هستند، آنها مدتها به شیوه قومی خود سالها در جنوب بلخ تا کوههای مرکزی افغانستان به شیوه ییلاق و قشلاق زندگی می نمودند. و پس از شکست در نزاع با قبایل افغان ییلاق خود را از دست دادند و در قشلاق مستقر شدند.

منابع[ویرایش]

  1. «Afghanistan#A». اتنولوگ. ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «افغانستان». web.archive.org / دانشنامه جهان اسلام. ۲۰۱۷-۱۲-۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۱۸.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ محمود نقدی پور (۹ اردیبهشت ۱۳۹۷). «افغانستان». تابناک. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۱۸.
  4. TABNAK، تابناک | (۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۲). «افغانستان». fa. دریافت‌شده در 2023-03-09. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)