بحث الگو:پایتخت‌های ایران

Page contents not supported in other languages.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویرایش·تاریخچه·مشاهده·تازه‌سازی  فهرست موارد انجام‌دادنی برای الگو:پایتخت‌های ایران:
اهمیت * لطفاً در اصلاح و حذف متغیرهای تکراری الگو(ها)ی زیر کمک کنید روش ویرایش در اینجا توضیح داده‌شده‌است، موارد موجود در مقاله:
  • خطا در الگو {{ یادکرد کتاب }} : متغیر « نام » (در زیربخش « منابع ») تکراری‌ست! -- ‏۲۰ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۴:۴۹ (UTC)
  • لطفاً در اصلاح و حذف متغیرهای تکراری الگو(ها)ی زیر کمک کنید روش ویرایش در اینجا توضیح داده‌شده‌است، موارد موجود در مقاله:
  • خطا در الگو {{ یادکرد کتاب }} : متغیر « نام » (در زیربخش « منابع ») تکراری‌ست! -- ‏۷ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۲۱:۳۰ (UTC)

در فهرست سلسله قاجار ذکر نشده‌است، این سلسله در گرگان بوده‌است و در واقع تبار ایرانی دارد. --MehranVB ☺talk | ☻cont ۱۳:۱۹, ۱۴ اوت ۲۰۰۶ (UTC)

قاجاریان[ویرایش]

درود

با سپاس از توجه شما به مطلب الگوی پایتخت‌های ایران، درباره تبار قاجاریان، ایشان از نژاد زردپوست و آلتایی با زبانی از ریشه آلتایی می باشند که به عنوان یکی از نیروهای اشغال گر مغول به ایران وارد شده و در اشغال و ویرانی ایران با چنگیز و جانشینانش شریک می باشند. بعدها هنگامی که به حکومت رسیدند اثبات نمودند که همچونان غیر ایرانی می باشند (فتحعلی شاه قاجار زمانی که اشغال قفقاز را به او گزارش می دادند می گفت: ایل قاجار مرتع خودش را دارد چه نیازی به آن زمین گندو می باشد. - این سخن نشان می دهد که ایران را مرتعی برای دام های قاجار می دانستند نه. حتی امروزه نیز ایشان چیزی به نام میهن نمی شناسند و یورت می گویند که چادر معنی می دهد.) حال با چونین خورشیدی را که خود به بیگانگی معترف است را شما نمی خواهد ایرانی بنامید. تکیه زدن بر جای پادشاهانی چون کوروش و داریوش از سوی ایشان اشغال ایران است.

بدرود - ZANDWEB

خوشبختانه یکی از مدیران، مقاله را بازگردانی کردند. در مورد قاجاریان: مثل اینکه شما فراموش می‌کنید، که قاجاریان بودند که آن وطن تکه پاره شده را دوباره «متحد» کردند و کشوری به نام ایران مجددا تاسیس کردند. پس معلوم است که آنها میهن داشتند و نام میهنشان را نیز ایران گذاشتند (نه مغولستان یا آنچه شما می‌گویید) دوست گرامی، من نمی‌دانم شما ایرانی بودن در چه چیزی می‌بینید. اگر ایرانی بودن را در «رنگ پوست» و «نژاد» می‌بینید !!! پس واقعا جای تاسف دارد. لابد، چون من هم سید هستم و به قول شما ، از نژاد «تازیان» هستم، پس حق ایرانی بودن ندارم... از حرف شما واقعا ناراحت و دلخور شدم. باز ممنون. پیمان ۱۸:۴۵, ۲۹ اوت ۲۰۰۶ (UTC)

نژاد قاجاریان[ویرایش]


درود

  1. اگر کسی خود را انیرانی می داند یا ریشه ای انیرانی دارد و آن را امتیاز اجتماعی، سیاسی، مذهبی یا ... خاصی برای خود می داند زیر عنوان سید (به معنی آقا و سرور - نسبت به که؟ من که چونین یوغ بندگی را قبول نمی کنم. شاید آقایی و سروری یک ریشه اش که حتما پدرش بوده نسبت به ریشه دیگرش که حتما مادرش بوده ، من چونین تبعیض جنسیتی را نیز قبول ندارم.) او نیز با بیانش خود را آشکار ساخته و نیازی به تفسیر سطح فکر و فرهنگ او نیست.

بدرود - zandweb

لطفا در بحث شرکت کنید و سپس تغییر دهید.[ویرایش]

لطفا در بحث شرکت کنید و سپس تغییر دهید.

قاجاریه[ویرایش]

قاجاریه یکی از عمده دودمان های ایران بود، و هنوز در زوزنامه ها چه تعریف چه عیب جویی نشان می دهد که بسیار مهم بودند، ساری نیز دست کم دور 10 سال آغازین پایتخت آنها بود که باید افزون گردد، من اینجا را نمی خوانم و در صفحه بحث من جواب بگذارید. --علـی ۰۴:۲۲, ۴ سپتامبر ۲۰۰۶ (UTC)

ظاهر الگو[ویرایش]

این یک الگوی ستونی ست من پیشنهاد می‌کنم چپ‌چین شود. مهدی (غ) ۲۱:۴۹, ۲۴ آوریل ۲۰۰۷ (UTC)

به نظر می‌رسد با توجه به محتوای الگو آن را باید به نوعی افقی کرد تا یک الگوی ناوبری افقی شود ولی اطلاعات داخل آن دسته‌بندی خود را از دست می‌دهند. باید چه کرد؟مهدی (غ) ۱۱:۴۹، ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۷ (UTC)
الگوی اولیه خیلی بزرگ بود. من سعی کردم با چپ چین کردن و کوچک کردن آن قدری از نازیبایی آن بکاهم اما اگر بتوانید آن را تبدیل به یک جعبه کوچک کنید خیلی خوب می شود. سعید ۱۳:۱۰، ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۷ (UTC)
شروع کردم به درست کردن الان وقت ندارم ولی قالب بدون رنگ و اندازه را ساختم : {{پایتخت‌های ایران/موقت}} --مهدی (غ) ۱۳:۳۶، ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۷ (UTC)
{{پایتخت‌های ایران/موقت}} تکمیل شد. --مهدی (غ) ۱۷:۰۰، ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۷ (UTC)
با تشکر از شما مهدی آقا، اگر بتوانید پایتخت کنونی:تهران را هم در این الگو بیاورید دیگر حرف ندارد.سعید ۰۰:۵۴، ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۷ (UTC)

پایتختهای دوره معاصر[ویرایش]

چرا پایتختهای دوره معاصر (از صفویه به بعد) در الگو دیده نمی شود؟ لطفاً این مورد را تصحیح کنید.

با تشکر - محسن عبدالهی، ‏۲۷ دسامبر ۲۰۰۸، ساعت ۰۸:۳۵ (UTC)[پاسخ]

قراختاییان و کرمان ![ویرایش]

درود در خصوص قراختاییان و پایتختشان که در این الگو کرمان نام برده شده به نظرم اشتباهی رخ داده !--M . Σ ß Ŗ Ã Ħ į M į بحث ‏۱۳ دسامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۵:۰۰ (UTC)[پاسخ]

نامی صحیحتر[ویرایش]

من نام پایتخت‌های پیشین ایران را برای این الگو انتخاب می کنم زیرا که نام کنونی اش کمی ابهام انگیزست از نگاه من یا دیگران.--3oÑa (بحث) ‏۹ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۰۰:۰۵ (UTC)[پاسخ]


الگوی تعریف نشده[ویرایش]

با اینکه این الگو یکی از الگوهای مهم ویکی پدیا است. معیار قرار گرفتن نام شهرها در این الگو مشخص نیست. شهرهای نام برده شده باید از نظر قرار گرفتن حوزهٔ جغرافیایی، طول مدت پایتخت بودن، یا داشتن حداقل مساحت دارای معیارهایی باشند، که بتوان آنها را یکی از پایتخت ایران خواند. قراختاییان که اصلاً ربطی به کرمان ندارند و همراه با کرتیان هردو اصلاً ربطی به تاریخ ایران ندارند. دولت خودمختار خراسان که عمری ناپایدار چند ماهه داشته و از این نوع دولت‌های خودمختار ناپایدار نمونه بسیار است، آل مؤید تنها بر بخشی بر خراسان حکمرانی می‌کردند. شاید بهتر باشد بخش پایتخت‌های ملوک‌الطوایفی و مناطق کوچک از بقیه جدا شوند.Rozita (بحث) ‏۳۰ سپتامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۲:۵۱ (UTC)[پاسخ]

آیا پانویس در الگو لازم است؟[ویرایش]

با توجه به اینکه اینگونه الگوها در بسیاری مقالات پس از بخش منابع قرار می‌گیرند، برای اینکه پانویس‌های بکار رفته در الگو درست کار کنند، باید یک پانویس دیگر هم زیر این الگو در مقاله افزود، اما نمای خوبی پیدا نمی‌کند. از همین روی پانویس‌ها را noinclude کردم، هرچند اصلا ضرورتی بر وجود آنها در الگو نمی‌بینم، شاید همین اندازه که در مقالات مربوطه اثبات شود کافی باشد. با احترام — دالبا (گفتگو) ۹ بهمن ۱۳۹۰ ‏۲۹ ژانویهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۹:۵۰ (UTC)[پاسخ]

این الگو یکی از الگوهایی است که مدام در حال تغییر است بنابراین پانویس برای آن واجب است منتهی برای اینکه شکل ظاهری آن آسیب نبیند مطالب و اطلاعات را به قسمت یادداشت منتقل کردم. Roozitaa (بحث) ‏۲۹ ژانویهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۲۳:۵۰ (UTC)[پاسخ]

آمل[ویرایش]

درود! آمل در دوره‌های اشکانیان، علویان و مرعشیان پایتخت بوده ولی در این الگو جایش خالی است و از آن نامی برده نشده. در مقالات ذکر شده هم در جلوی پایتخت‌ها، نام آمل آمده است. من اطلاعاتی در این زمینه ندارم و در منابع هم نگشته‌ام ولی در مقالات بالا پایتخت بودنش تایید شده. دوستان، من این موارد را به الگو می‌افزایم، اگر نادرست بود لطفا واگردانی کنید و در مقالات فوق نیز ویرایش نمایید. دوستدار درفش کاویانی (بحث) ۱۱ بهمن ۱۳۹۰، ساعت ۰۱:۵۴ (ایران)

شوشتر[ویرایش]

نام شوشتر که پایتخت زمستانی در بخشی از دوره ساسانی بوده از قلم افتاده است 2.144.179.92 ‏۲۶ آوریل ۲۰۱۲، ساعت ۱۷:۱۹ (UTC)کوروش[پاسخ]

با درود.. باید اضافه کرد که خرم آباد در دوره های حسنویه و اتابکان لر پایتخت ایران بوده،که متأسفانه اشاره کاملی نشد،

پایتخت بودن ملایر منبع تاریخی موثق لازم دارد[ویرایش]

در کتاب رمان تاریخی خواجه تاجدار آمده که ملایر پایتخت موقت کریم خان قبل از شاهی بر ایران بوده است. در کتاب های تاریخی معتبر مثل روزگاران اثر زرینکوب پایتخت زند شیراز آمده و نامی از ملایر به عنوان پایتخت برده نشده است. صحت پایتخت ایران بودن مورد تردید است.Roozitaa (بحث) ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۰۷:۰۱ (UTC)[پاسخ]