بتمن (فیلم ۱۹۸۹)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بتمن
پوستر اکران سینمایی اثر بیل گارلند
کارگردانتیم برتون
تهیه‌کننده
فیلمنامه‌نویس
داستانسام هام
بر پایه
بازیگران
موسیقیدنی الفمن
فیلم‌بردارراجر پرت
تدوین‌گرری لاوجوی
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهبرادران وارنر[۲]
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۹ ژوئن ۱۹۸۹ (۱۹۸۹-06-۱۹) (وست‌وود، لس آنجلس)
  • ۲۳ ژوئن ۱۹۸۹ (۱۹۸۹-06-۲۳) (ایالات متحده)
  • ۱۱ اوت ۱۹۸۹ (۱۹۸۹-08-۱۱) (انگلستان)
مدت زمان
١٢۶ دقیقه
کشور
  • ایالات متحده[۳]
  • انگلستان[۴]
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۴٨ میلیون دلار[۵]
فروش گیشه۴۱۱٬۳۴۸٬۹۲۴ دلار دلار [۶]

بتمن (به انگلیسی: Batman) عنوان نخستین فیلم ابرقهرمانی از مجموعه فیلم‌های بتمن به کارگردانی تیم برتون محصول ۱۹۸۹ است که بر پایه شخصیت خیالی دی‌سی کامیکس به همین نام و دشمنش جوکر ساخته شده‌است. تاکنون ۳ دنباله برای آن ساخته شده است که به ترتیب عبارتند از: بازگشت بتمن، بتمن برای همیشه و بتمن و رابین. در این فیلم مایکل کیتون در نقش بروس وین/بتمن، جک نیکلسون در نقش جوکر، کیم بیسینگر در نقش ویکی ویل، مایکل گاف در نقش آلفرد پنی‌ورث و همچنین بیلی دی ویلیامز در نقش هاروی دنت ظاهر شدند. داستان این فیلم درباره بروس وین/بتمن، شوالیه شهر گاتهام است که مبارزه خود را علیه جرم‌وجنایت آغاز کرده‌است و در این میان اولین دشمن بزرگ او به دلقکی آدم‌کش به نام جوکر تبدیل می‌شود.

پس از انتخاب برتون به عنوان کارگردان در سال ۱۹۸۶، استیو اینگلهارت داستان را نوشت و سام هام نیز بعدها فیلم‌نامه نهایی را نوشت. کیتون به عنوان بروس وین/بتمن و نیکلسون به عنوان جوکر انتخاب شدند. فضای فیلم تا حدودی اقتباس از بتمن: شوخی مرگبار نوشته آلن مور است.

بتمن هم از لحاظ انتقادی و تجاری موفق بود و نقد‌های مثبتی دریافت کرد. فیلم بیش از ۴۱۱ میلیون دلار فروش در برابر بودجه ۳۵ میلیون دلاری خود کسب کرد و در زمان اکران خود، تبدیل به پنجمین فیلم پردرآمد تاریخ شد. فیلم موفق به نامزدی جوایز متعددی از جمله جایزه ساترن، بفتا، گلدن گلوب و اسکار شد.

داستان[ویرایش]

بروس وین میلیونر معروف گاتهام سیتی در هویت بتمن به مردم کمک می‌کند و تبهکاران را دستگیر می‌کند. هاروی دنت و کمیسیونر جیمز گوردون هم در واحد پلیس به او کمک می‌کنند. اما باندی در گاتهام است که از طریق شخصی به نام کمیسر آکهارت وارد دفتر پلیس شده‌اند.

درادامه روزنامه‌نگاری به نام ویکی ویل به گاتهام می‌آید تا از حیات وحش گاتهام بازدید کند. او با بروس وین آشنا می‌شود و بروس او را به یک شام دعوت می‌کند. در آن سو بتمن باید به سراغ باند برود زیرا آنها در پی دزدی از بانکی هستند. در پی این حادثه جک نیپر می‌میرد. اما چند روز بعد او با هویت جوکر باز می‌گردد و با کشتن رئیس سردسته خلافکاران می‌شود و در جلسه‌ای به خلافکاران اعلام می‌کند که او رئیس است ولی آن‌ها حرفش را قبول نمی‌کنند و جوکر نیز رئیس دوم خلافکاران را می‌کشد سپس در رسانه‌های گاتهام تبلیغ محصول خود با نام «اسمایلکس» را می‌کند.

بازیگران[ویرایش]

گریک هاگون، لیزا راس و آدریان میرز نقش خانواده توریستی را بازی می‌کنند (به ترتیب پدر، مادر و فرزند خانواده) که در آغاز فیلم در خیابان مورد سرقت قرار می‌گیرند.

جوایز[ویرایش]

دنباله[ویرایش]

پس از موفقیت فیلم، سه دنباله از آن ساخته‌شد؛ بازگشت بتمن (۱۹۹۲)، بتمن برای همیشه (۱۹۹۵) و بتمن و رابین (۱۹۹۷).

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Fingercredit وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ "Batman (1989)". American Film Institute. Retrieved April 15, 2022.
  3. "Batman (1989)". Lumiere. Archived from the original on June 23, 2018. Retrieved March 14, 2018.
  4. "Batman (1989)". BFI (به انگلیسی). Archived from the original on 8 April 2016. Retrieved 2022-04-23.
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Guber وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. "Batman (1989)". Box Office Mojo. Archived from the original on June 16, 2020. Retrieved December 29, 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]



خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «persian-alpha» وجود دارد، اما برچسب <references group="persian-alpha"/> متناظر پیدا نشد. ().