بتا سه‌پایه بی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بتا سه‌پایه بی
سیاره فراخورشیدی فهرست سیارات فراخورشیدی

این نگاره نشان‌دهندهٔ محیط نزدیک بتا در پرتو نور مادون قرمز آنجا دیده‌می‌شود. این محیط بسیار کم‌نوراست و پس از برداشتن بسیار دقیق نور هالهٔ ستاره بسیار روشن‌تر نشان داده‌شده‌است. قسمت بیرونی تصویر نور منعکس‌شده بر روی دیسک گردوغبار را نشان می‌دهد و در سال ۱۹۹۶ با تلسکوپ رصد شده؛ قسمت داخلی بخش درونی‌تر سیستم‌است، و در تلسکوپ بسیار بزرگ دیده‌شده. این منبع تازه‌شناسایی‌شده بیش از ۱۰۰۰ بار کم‌نورتر از بتا سه‌پایه، و در تراز وسط با دیسک قرار دارد و در فاصلهٔ بینی از ۸ برابر فاصلهٔ زمین-خورشیداست. هردو بخش از تصویر بر روی تلسکوپ ESO مجهز به اپتیک تطبیقی به دست آمده‌است.
ستاره مادر
ستاره بتا سه‌پایه
صورت فلکی سه‌پایه
بعد (α) ۵h ۴۷m ۱۷٫۱s
میل (δ) ‏ ۵۹″ ۰۳′ ‎−۵۱°
قدر ظاهری (mV) ۳٫۸۶۱
فاصله۶۳٫۴ ± .۱ ly
(۱۹٫۴۴ ± .۰۵ pc)
Spectral type A6V
عناصر مداری
نیم‌قطر بزرگ(a) ۹٫۲ +۰٫۴−۱٫۵ AU
تناوب مداری(P) ۷۸۹۰ ± ۱۰۰۰ d
(۲۱٫۶ ± ۲٫۷ y)
زاویه انحراف (i) ۸۹٫۰۱ ± ۰٫۳۶°
ویژگی‌های فیزیکی
جرم(m)۷−۳[۱] MJ
شعاع(r)1.65[۱] RJ
دما (T) ۱۶۰۰+۵۰−۲۵[۱] K
اطلاعات کشف
تاریخ کشف ۱۸ نوامبر ۲۰۰۸
کاشف(ها) Lagrange et al.
روش کشف Direct imaging
مکان کشف تلسکوپ وی‌ال‌تی
وضعیت کشف Confirmed
بانک اطلاعات منابع
دانشنامه
سیاره‌های فراخورشیدی
data
سیمبادdata

بتا سه‌پایه بی (به انگلیسی: Beta Pictoris b) سیاره‌ای واقع در فاصلهٔ تقریبی ۶۳ سال نوری با سامانهٔ خورشیدی و در صورت فلکی سه‌پایه، در حال گردش به دور ستارهٔ خرده‌قرص بتا سه‌پایه با قدر ظاهری ۴ است. این سیاره دارای جرم بین ۴ تا ۱۱ برابر جرم مشتری و شعاع حدود ۶۵٪ بزرگتر از مشتری است. مدار آن ۹ واحد نجومی از بتا (نزدیک به سطح دیسک باقی مانده به دور ستاره) فاصله دارد و با یک خروج از مرکز جزئی و یک دورهٔ مداری ۲۰ تا ۲۱ ساله در گردش است، و تنها سیارهٔ شناخته شده در بتا سیستم سه‌پایه است.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Currie, Thayne; Burrows, Adam; Madhusudhan, Nikku; Fukagawa, Misato; Girard, Julien H.; Dawson, Rebekah; Murray-Clay, Ruth; Kenyon, Scott; Kuchner, Marc; Matsumura, Soko; Jayawardhana, Ray; Chambers, John; Bromley, Ben (2013). "A Combined Very Large Telescope and Gemini Study of the Atmosphere of the Directly Imaged Planet, β Pictoris b". The Astrophysical Journal. 776 (1): 15. arXiv:1306.0610. Bibcode:2013ApJ...776...15C. doi:10.1088/0004-637X/776/1/15. ISSN 0004-637X.