بانپور

مختصات: ۲۴°۴۵′۰۵″شمالی ۶۷°۳۱′۱۷″شرقی / ۲۴٫۷۵۱۴°شمالی ۶۷٫۵۲۱۳°شرقی / 24.7514; 67.5213
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Bبانپور
ڀنڀور
نمای هوایی از سایت بانپور
بانپور در پاکستان واقع شده
بانپور
موقعیت در پاکستان
نام دیگرBhambhore
Mithradatkirt
موقعیتسند، پاکستان
مختصات۲۴°۴۵′۰۵″شمالی ۶۷°۳۱′۱۷″شرقی / ۲۴٫۷۵۱۴°شمالی ۶۷٫۵۲۱۳°شرقی / 24.7514; 67.5213
نوعSettlement
تاریخ
ساخته‌شدهقرن ۱ قبل از میلاد
رهاشدهپس از قرن سیزدهم میلادی
اطلاعات بیشتر
وضعیتخرابه

بانپور (سندی: ڀنڀور ; اردو: بهنبهور، شهری است که قدمت آن به قرن اول قبل از میلاد می‌رسد و در سند امروزی پاکستان واقع شده‌است.[۱] ویرانه‌های شهر در بزرگراه ملی N-5 در شرق کراچی قرار دارند. قدمت آن به دوران سکاها و اشکانیان برمی‌گردد و بعداً از قرن هشتم تا سیزدهم توسط مسلمانان کنترل شد و پس از آن متروک شد. بقایای یکی از قدیمی‌ترین مساجد شناخته شده در منطقه که قدمت آن به سال ۷۲۷ بعد از میلاد بازمی‌گردد، هنوز در این شهر حفظ شده‌است.[۲][۳] در سال ۲۰۰۴، وزارت باستان‌شناسی و موزه‌های پاکستان این مکان را برای میراث جهانی یونسکو ارائه کرد.[۱]

طرح بندر شامل پنج منطقه اصلی است که چشمگیرترین آنها، تپه‌ای به ارتفاع ۱۰ متر، در ساحل خود نهر قرار دارد. این تپه با ابعاد ۶۱۰ در ۳۰۵ متر، با دیوار دفاعی آهکی به عرض ۳ متر با ۴۶ سنگر گرد و ۳ دروازه مشخص است. در این بندر جایگاه مسجد، سرای (کاروانسرا) و دفاتر اداری شهر معلوم است. کتیبه ای مربوط به سال ۷۲۷ میلادی (حدود ۱۶ سال پس از فتح سند توسط ژنرال عرب، محمد بن قاسم)، در مسجد شهر نشان می‌دهد که این محل بهترین نمونه حفظ شده از یک مسجد اولیه در منطقه هندوستان است؛ زیرا دیگر مساجد مشابه بازسازی شده‌اند. در واقع، شواهد استفاده مجدد از سنگ‌های تراشیده‌شده از سازه‌های معابد هندوئیسم، نشان می‌دهد که این محل دست‌خوش یک تغییر عمده فرهنگی و آیینی شده‌است.

میراث و اهمیت در سند[ویرایش]

در ۲۳ آوریل ۲۰۱۴، دولت سند اعلام کرد که یک بخش جدید (متشکل از تاتا، بادین و سوجاوال) با نام بخش بانپور ایجاد می‌کند تا اهمیت تاریخی این مکان را برجسته کند.[۴]

محل[ویرایش]

بانبهور در کرانه شمالی نهر غارو، در حدود ۶۵ کیلومتری شرق کراچی در ناحیه تاتا سند، پاکستان واقع شده‌است.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "Port of Banbhore". World Heritage Sites, Tentative List. UNESCO. Retrieved 3 September 2012.
  2. "Friday Mosque of Banbhore". ArchNet. Retrieved 8 September 2012. ... the Jami' Masjid of Banbhore is one of the earliest known mosques in the Indo-Pakistan subcontinent.
  3. "Banbhore Museum". Culture Department. Govt. of Sindh. Archived from the original on 8 November 2012. Retrieved 3 September 2012.
  4. "Bhambhore division in Sindh". 25 April 2014.

پیوند به بیرون[ویرایش]