باغ گل‌های اصفهان

مختصات: ۳۲°۳۸′۲۱″ شمالی ۵۱°۴۱′۵۵″ شرقی / ۳۲٫۶۳۹۱۷°شمالی ۵۱٫۶۹۸۶۱°شرقی / 32.63917; 51.69861
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باغ گل‌های اصفهان
Map
گونهمرکز تفریحی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی
مکاناصفهان، ایران
مختصات۳۲°۳۸′۲۱″ شمالی ۵۱°۴۱′۵۵″ شرقی / ۳۲٫۶۳۹۱۷°شمالی ۵۱٫۶۹۸۶۱°شرقی / 32.63917; 51.69861
گشایشدههٔ هفتاد خورشیدی

باغ گل‌های اصفهان یکی از پروژه‌هایی است که در دههٔ هفتاد در اصفهان به پایان و بهره‌برداری رسیده‌است. از ویژگی‌های برجستهٔ این باغ کارکرد چندگانهٔ تفریحی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی آن و همچنین به کار بردن عناصر معماری سنتی در بناهای باغ است.

بخش‌های مختلف مجموعهٔ باغ گل‌ها[ویرایش]

  • پاویون ورودی: پاویون ورودی شامل ساختمانی است به ابعاد ۹ در ۶ متر و بلندی ۶ متر که در طبقهٔ همکف آن دفتری برای ارائهٔ اطلاعات دربارهٔ باغ و نمایشگاه بذر قرار دارد. از سکوی طبقهٔ یکم می‌توان چشم‌انداز کلی پارک را تماشا کرد. طبقهٔ دوم این بنا دارای یک سالن برای نمایش فیلم و اسلاید انواع گیاهان است.
  • باغ صخره‌ای: مساحت این باغ ۲۵۰۰ متر است و ۲۵۰ گونه گیاهان صخره‌ای در این باغ کاشته شده‌اند.
  • آبشار باغ: این آبشار در سمت شرقی باغ صخره‌ای قرار دارد و از بلندای ۴ متری حجم قابل توجهی از آب به داخل برکه می‌ریزد. در ساختمان آبشار انواع سنگ‌های رودخانه‌ای به کار رفته‌است تا آبشار کاملاً طبیعی به چشم آید.
  • برکه: برای لطیف تر کردن هوا و پرورش انواع گیاهان آبزی، در طرح باغ برکه‌ای به مساحت حدود ۳۵۰۰ متر مربع در ضلع جنوب شرقی آن ساخته شده‌است.
  • محوطهٔ مخصوص کودکان: در باغ با انواع پرچین‌ها محیطی برای بازی کودکان ساخته شده‌است.
  • محوطهٔ باغ: سطح کلی باغ چمنکاری است و با در نظر گرفتن باغچه‌ها در طرح‌های گوناگون، کاشت گل‌های فصلی، یک ساله، دو ساله، همیشگی و درختچه‌های زینتی میسر شده‌است. در میانهٔ باغ، طرح فرش بوته و ترنج با گل‌های مختلف نقش شده‌است. گذرگاه‌های باغ که تقریباً ۵۰۰۰ متر مربع است با سنگفرش‌های گرانیتی در طرح‌های گوناگون فرش شده‌است.
  • باغ رز: باغ رز، مجموعهٔ باغچه‌هایی است که برای کاشت انواع گل‌های رزی که در ایران کاشته می‌شود، ساخته شده‌است.
  • گلخانه: با توجه به کمبود گل در فصل زمستان، گلخانه‌هایی به مساحت ۷۰۰ متر مربع در ضلع شمال شرقی باغ ساخته شده‌است که بازدید از انواع گل را در فصل‌های سرد برای مهمانان باغ ممکن می‌سازد.
  • باغ گیاهان دارویی و خوراکی: این مجموعه با مساحت ۱۱۷۰ متر مربع دارای ۱۳۲ گونه گیاهان دارویی و خوراکی منطقه‌های مختلف ایران است.
  • آب‌نماها: گذرگاه‌های اصلی و فرعی با آب‌نماهایی به اندازهٔ ۴۰ در ۸۰ سانتیمتر به همراه فواره‌هایی زینت داده شده‌اند. آب به کار رفته در آب‌نماها از مرکز باغ به آب‌نماها وصل شده و پس از بازگشت دوباره به صورت چرخشی جریان پیدا می‌کند.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. حسین یعقوبی (۱۳۸۳). آرش بهشتی (ed.). راهنمای سفر به اصفهان. انتشارات روزنه. p. ۱۳۸. ISBN 964-334-218-2.