باشگاه فوتبال رئال مادرید در رقابت‌های بین‌المللی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باشگاه فوتبال رئال مادرید در رقابت‌های بین‌المللی
کریستیانو رونالدو بازیکن رئال مادرید با بیشترین تعداد گل در رقابت‌های بین‌المللی، با ۱۱۳ گل زده‌است.[۱]
باشگاهباشگاه فوتبال رئال مادرید
اولین حضورجام باشگاه‌های اروپا ۵۶–۱۹۵۵
آخرین حضورلیگ قهرمانان اروپا ۲۴–۲۰۲۳

عناوین
لیگ قهرمانان اروپا
لیگ اروپا
سوپر جام اروپا
جام بین قاره‌ای
جام باشگاه‌های جهان

رئال مادرید یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای مستقر در مادرید، اسپانیا است. این باشگاه برای اولین بار در یک رقابت اروپایی در ۱۹۵۵ شرکت کرد. نخستین جام بین‌المللی که در آن شرکت کردند جام لاتین بود که در آن به عنوان قهرمان اسپانیا شرکت کردند. این رقابت از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۷ به طول انجامید و رئال مادرید هر دو تورنمنت را که به تعداد بارسلونا و میلان وارد شد، برد. از زمان تبدیل شدن به اولین باشگاه اسپانیایی که در سال ۱۹۵۵ وارد جام اروپا شد، رئال در همه مسابقات سازمان‌دهی‌شده توسط یوفا به جز جام اینترتوتو و لیگ کنفرانس شرکت کرده‌است. آنها تنها دو بار در تاریخ خود فوتبال اروپا را از دست داده‌اند، در فصل‌های ۷۸–۱۹۷۷ و ۹۷–۱۹۹۶.

رئال مادرید بیشترین موفقیت را در لیگ قهرمانان اروپا داشته‌است و چهارده بار این جام را به دست آورده‌است. رئال برنده دوره افتتاحیه مسابقات بود و تنها باشگاهی است که پنج بار پیاپی (پنج دوره نخست) جام را به دست آورده‌است. همچنین این افتخار را دارد که تنها باشگاهی است که از عنوان قهرمانی در دوران لیگ قهرمانان اروپا دفاع کرده و همچنین سه بار پیاپی آن را به دست آورده‌است.[۲] این باشگاه همچنین دو بار جام یوفا را در ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶، پنج بار سوپر جام در ۲۰۰۲، ۲۰۱۴، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، و ۲۰۲۲، سه بار جام بین قاره‌ای، در ۱۹۶۰، ۱۹۹۸، و ۲۰۰۲، و پنج بار جام جهانی باشگاه‌های فیفا در ۲۰۱۴، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ را برده‌است. رئال مادرید با ۲۹ جام قاره‌ای و جهانی، موفق‌ترین تیم در فوتبال باشگاهی بین‌المللی است.

آمار اروپایی[ویرایش]

رئال مادرید همچنین با ۱۴ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و با ۲۵ بار حضور در مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها، رکورددار است.[۳] رونالدو نیز با ۱۴۱ گل زده در ۱۸۲ بازی، دارای بیشترین گل زده در تاریخ این رقابت‌هاست که ۱۰۵ عدد از آنها را با لباس رئال مادرید به ثمر رسانده‌است. رئال مادرید همچنین دارای رکورد ۱۵ حضور متوالی در رقابت‌های جام اروپایی است که از ۱۹۵۶ آغاز شد و تا ۱۹۷۰ ادامه داشت.[۴]

رقابت اروپایی با بارسلونا[ویرایش]

در اوایل دهه ۶۰ بود که دو تیم دو بار با هم در رقابت‌های اروپایی رقابت کردند که آن برای اولین بار بود.[۵] دو تیم در مرحله نیمه‌نهایی به هم برخورد کردند که رئال مادرید در مجموع ۶–۲ تیم حریف را شکست داد و به فینال رسید. اما سال بعد که در مرحله مقدماتی دو تیم به هم خوردند، در مجموع دو بازی رفت‌وبرگشت، این بارسلونی‌ها بودند که ۴–۳ حریف را شکست دادند.[۶] یکی از مهم‌ترین رقابت اروپایی دو تیم نیز در فصل ۰۲–۲۰۰۱ رقم خورد جاییکه رسانه‌های اسپانیا آن را بازی قرن نامگذاری کردند و بیش از ۵۰۰ میلیون نفر آن را مشاهده کردند.[۷] این بازی بازهم در مرحله نیمه‌نهایی برگزار می‌شد و رئال مادرید در مجموع، ۳–۱ حریف خود را شکست داد.[۸]

آخرین دیدار اروپایی دو تیم به فصل ۱۱–۲۰۱۰ بر می‌گردد که در بازی رفت بارسلونا در سانتیاگو برنابئو با نتیجه ۲–۰ به پیروزی رسید و بازی برگشت در نیوکمپ ۱–۱ مساوی شد. به این ترتیب بارسا با حذف رئال راهی فینال لیگ قهرمانان اروپا شد.

در مجموع دو تیم ۸ بار در لیگ‌های اروپایی با هم پیکار کرده‌اند که سهم رئال مادرید ۳ برد، ۲ شکست و ۳ تساوی بوده‌است. همچنین تاکنون رئال مادرید ۱۳ گل به حریف زده و ۱۰ گل دریافت کرده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. "Real Madrid - UEFA.com". UEFA.com. Retrieved 5 July 2011.
  2. "Champions League history". Union of European Football Associations (UEFA). Retrieved 22 June 2010.
  3. «History». Uefa.com. دریافت‌شده در ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۸.
  4. [wn.com/real_madrid_cf «Real Madrid Cf»] مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۱۱.
  5. García, Javier (۳۱ ژانویه ۲۰۰۰). «FC Barcelona vs Real Madrid CF since 1902». Rec.Sport.Soccer Statistics Foundation. دریافت‌شده در ۲۱ اوت ۲۰۱۰.[پیوند مرده]
  6. García, Javier (۳۱ ژانویه ۲۰۰۰). «FC Barcelona vs Real Madrid CF since 1902». Rec.Sport.Soccer Statistics Foundation. دریافت‌شده در ۲۱ آگوست ۲۰۱۰.
  7. «Real win Champions League showdown». BBC News. ۱۱ دسامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۱ اوت ۲۰۱۰.
  8. «UEFA Champions League Season 2000-2001 -Knock Out Rounds». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۱۱.