باشگاه فوتبال داماش گیلان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
داماش گیلان
نام کاملباشگاه فرهنگی ورزشی داماش گیلان
تاریخ بنیان‌گذاریآبان ۱۳۳۹ ( نام تاج رشت )(۶۳ سال پیش)[۱][۲]
مالکوحید نعیمی‌پور
سرمربیعلی نظرمحمدی
لیگلیگ دسته اول فوتبال ایران
وبگاه
فصل جاری

باشگاه فوتبال داماش گیلان یکی از باشگاه‌های فوتبال لیگ دسته اول ایران در شهر رشت مرکز استان گیلان است. این تیم در ۲۳ آبان سال ۱۳۳۹ توسط زنده یاد رضا اکبر از انجمن تربیت بدنی و پیشاهنگی گیلان پروانه بهره ورداری دریافت کرد و رسماً در مراسمی در ۲۵ آبان همان سال با حضور علی دهقان استاندار گیلان پایگذاری شد.[۸][۹] داماش یکی از تیمهای ریشه دار استان گیلان است داماش محبوب دل مردم رشت و کل گیلان است

پیشینه[ویرایش]

هستهٔ اولیه این باشگاه در ابتدای تأسیس به باشگاه‌های تاج بر می‌گردد که در آن زمان از او با نام تاج رشت یاد می‌شد. تاج رشت توانست در ۲۳ خردادماه ۱۳۴۳ هم نام تهرانی خود را (تاج تهران) با نتیجه ۴–۱ مغلوب خود کند.[۱۰] بعدها تاج در سال ۱۳۵۴ به ابوذر تغییر نام داد.

ابوذر و تغییر اسم به استقلال رشت[ویرایش]

از رویی دیگر، رویارویی دو تیم ابوذر و خسرو پرویز یا ملوان و تاج را می‌توان از دربی‌های جذاب دهه ۴۰ و ۵۰ گیلان و ایران دانست، که دو شهر رشت و انزلی به مصاف یکدیگر می‌رفتند.

و اما در سال ۱۳۵۷ با ظهور انقلاب اسلامی ایران و اشغال سازمان ورزشی و فرهنگی تاج کلیه شعبه‌های شهرستان‌های این سازمان به تربیت بدنی‌های استان‌ها واگذار شدند و تاج رشت هم نیز که در آن زمان با نام ابوذر رشت در لیگ‌های محلات فعالیت می‌کرد زیر نظر سازمان تربیت بدنی استان گیلان قرار گرفت.

و در نهایت تیم ابوذر رشت در سال ۱۳۶۲ با نام استقلال رشت در لیگ‌های کشوری حضور یافت.

چندی بعد پس از دو دهه خصوصی بودن و نداشتن حمایت از طرف ارگان‌ها، خود دلیلی برای تغییر اسم و امتیازهای متوالی از استقلال رشت به استقلال شهرداری رشت و همین‌طور استقلال گاز رشت بود که در نهایت باعث سقوط این تیم فوتبال از دوره اول لیگ برتر در سال ۱۳۸۱ شد.[۱۱] از نتایج شایان ذکر این تیم می‌توان به برد دو بر یک در سال ۱۳۷۰در زمین ملوان و برد سه بر دو مقابل این تیم در سال ۱۳۷۶ و برد مقابل استقلال تهران (قهرمان آن فصل)[۱۲] و پاس تهران (رفت و برگشت) و سپاهان و تراکتورسازی در سال ۱۳۷۹اشاره کرد.[۱۳]


ظهور پگاه در جایگاه استقلال رشت[ویرایش]

اما در همان سال شرکت صنایع شیر ایران با خرید امتیاز این تیم در سال ۱۳۸۱ پا به عرصه فوتبال گذاشت و با نام پگاه گیلان در مسابقات لیگ دسته اول فوتبال کشور حضور یافت.[۱۴]

پگاه گیلان در دوره سوم لیگ برتر با مجید جهانپور بازیهایش را آغاز کرد اما پس از هفته پانزدهم میودراگ یشیچ جانشین وی گردید. تیم فوتبال پگاه در این دوره لیگ برتر یعنی فصل ۸۳–۸۲ تمام تیم‌های مدعی لیگ را در استادیوم عضدی رشت زمینگیر کرد از جمله برد یک بر صفر مقابل پاس تهران (قهرمان آن فصل) و تساوی صفر صفر با تیم پرمهره پرسپولیس (در حالی که یک ضربه پنالتی پگاه هم از دست رفت) و پیروزی ۳–۱ مقابل سپاهان اصفهان و ۳–۰ مقابل استقلال اهواز و برد مقابل ذوب آهن و ابومسلم خراسان.

پس از کناره‌گیری یشیچ در فصل بعد تیم فوتبال پگاه برای ۲ بازی از سید مهدی ابطحی که سرمربی تیم فوتسال پگاه بود به عنوان سرمربی در تیم فوتبال خود استفاده کرد اما ابطحی نیز جز دو شکست پی در پی ارمغانی برای پگاه به‌همراه نیاورد. مدیران پگاه آنگاه اصغر شرفی را مجدداً از آمریکا فراخواندند و برای دومین بار مربیگری تیم خود را به وی سپردند. اصغر شرفی نیز نتوانست گره گشای مشکلات پگاه شود و این تیم برای بار سوم مربی خود را عوض کرده و این بار یکی از مربیان معروف اروپا به نام برند کراوس را از اتریش در سال ۲۰۰۵ به رشت آورد. وینگو بگوویچ در سال ۲۰۰۵ هدایت تیم پگاه گیلان را به عهده گرفت، پیروزیهای پی در پی تیم پگاه در گروه الف دسته اول فوتبال ایران نشان داد که مجموعه پگاه عزم خود را جزم نموده تا مجدداً در سطح اول فوتبال ایران حضور یابد اما مرحله پلی آف مسایلی داشت که وینگو نتوانست از عهده آن‌ها بر آید و پیکان صعود کرد.

مجید جهانپور پس از ۲/۵ سال دوری از میدان‌ها فوتبال مجدداً سکان هدایت این تیم پر طرفدار را بر عهده گرفت. تیم جهانپور که در ابتدای فصل با مشکلات عدیده مالی مواجه بود توانست در چند ماه ابتدایی مسابقات بدون شکست به کار خود ادامه دهد. تیم پگاه با حفظ دروازه اش در مدت ۱۲۴۰ دقیقه توانست نگاه تمام کارشناسان را بخود جلب نماید. اما چند شکست شرایط را برای پگاه سخت کرد با این حال پگاه توانست با ۲ امتیاز اختلاف و پس از ۲۲ هفته صدرنشینی مجدداً به مرحله پلی آف صعود نماید.[۱۵]پگاه در مرحله پلی آف پس از کسب یک نتیجه مساوی بدون گل در گرمای ۵۰ درجه بندرعباس موفق شد حریف جنوبی خود را در حضور بیش از ۲۵ هزار تماشاگر با نتیجه ۲–۰ شکست داده و پس از ۲ سال دوری از سطح اول فوتبال کشور به دوره هفتم لیگ برتر صعود کرد. دارکو دراژیچ در سال ۲۰۰۷ سرمربی تیم پگاه شد اما وی تنها در ۳ بازی و کسب تنها یک امتیاز جایش را به نادر دست‌نشان داد که چند ماه پیش به عنوان سرمربی شهرداری بندر عباس در پلی اف به پگاه گیلان باخته بود.[۱۶]

یکی از دوران طلایی این تیم حضور در فینال جام حذفی فوتبال ایران است که در خرداد ماه ۸۷ برگزار شد. تیم فوتبال پگاه توانست تیمهای مطرح فوتبال کشور را شکست دهد نظیر پرسپولیس (قهرمان آن فصل که با گل بازیکن هفده ساله مغلوب پگاه شد)، استقلال (با نتیجه چهار بر یک در استادیوم آزادی که سنگین‌ترین شکست خانگی استقلال در تاریخ لیگ برتر بود)،[۱۷][۱۸] سپاهان اصفهان (با نتیجه چهار بر دو)، ذوب آهن، سایپا (رفت و برگشت) و صباباتری. این تیم در آن دوران بیش از ۲۵ هزار هوادار که فراتر از گنجایش ورزشگاه سردار جنگل رشت بود به ورزشگاه کشاند و تا فینال جام حذفی صعود کرد. این نتایج همچنین بهترین عملکرد دست نشان در دوران مربیگریش بود.

جام حذفی ۸۷–۸۶[ویرایش]

پگاه پس از عبور از سد تیمهای مس سرچشمه و آلومینیوم در اراک در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف سپاهان رفت. پگاه بعد از تثبیت جایگاهش در لیگ برتر با پیروزی برابر تیم صبا و با روحیه‌ای مضاعف به مصاف تیم سپاهان رفت و با حمایت طرفدارانش نایب قهرمان ایران و آسیا را ۴–۲ شکست داد تا در مرحله نیمه نهایی بتواند برق شیراز را نیز با یک بازی سراسر تهاجمی حذف نماید. در بازی پرحرارت فینال تیم پگاه در بازی رفت ۱–۰ در مقابل استقلال به پیروزی رسید و درخشش وحید طالب لو از گل شدن چندین موقعیت صددرصد دیگر جلوگیری گرد اما در تهران و در بازی نفسگیر صد و بیست دقیقه ای مغلوب استقلال شد تا بازنده ای سربلند لقب گیرد.

فروختن امتیاز پگاه به داماش[ویرایش]

در ابتدای فصل ۸۸–۸۷ تیم فوتبال پگاه گیلان به علت مشکلات مالی[۱۹] توسط شرکت خصوصی داماش خریده شد و به داماش گیلان تغییر نام داد. امیر عابدینی مدیر عامل سابق تیم پرسپولیس، مدیر عامل داماش گیلان شد.[۲۰][۲۱][۲۲][۲۳]

وضعیت کنونی تیم داماش گیلان[ویرایش]

تیم داماش گیلان در فرودین ماه سال ۱۳۹۱ با مجوز قوه قضائیه به شرط اینکه باشگاه از شهر رشت خارج نشود از طریق کمیسیون سه نفره و نماینده دادستانی واگذار شود؛ که تاکنون وضعیت مالکیتی این تیم پرطرفدار بلاتکلیف است امیر عابدینی مدیرعامل این تیم از سمت خود استعفاء داده ولی با توجه به عدم وجود مالک و هیئت مدیره این استعفاء مورد تأیید یا مخالفت قرار نگرفته تا همچنان وضعیت مدیریتی این تیم در وضعیت مبهم به سر ببرد.[۲۴] با پیگیری‌های علی نظرمحمدی و ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در آذر ۱۳۹۳ به دنبال سفر معاون اول قوه قضائیه به رشت مذاکرات مثبت و امیدبخشی در خصوص تعیین تکلیف تیم فوتبال داماش و شرکت‌های متعلق به گروه آریا انجام شد. محسنی اژه‌ای تمام مسئولیت حل مشکلات باشگاه ورزشی داماش گیلان را به مدیرکل دادگستری گیلان و استاندار گیلان سپرد.[۲۵][۲۶][۲۷][۲۸] امتیاز این تیم پس از واگذاری به هیئت فوتبال گیلان به شرکت آهن و فولاد لوشان منتقل گردید.[۲۹] در نهایت و پس سقوط تیم به دسته دوم اسماعیل حاجی پور عضو شورای شهر رشت با همکاری سامیر رجب اف سرمایه‌دار اهل جمهوری آذربایجان با خرید امتیاز تیم رهپویان رضوانشهر و تغییر نام آن به داماش گیلان مالکیت آن را برعهده گرفتند (که البته در نیمه راه سرمایه‌گذار پا پس کشید) شایان ذکر است داماش گیلان قبلی که نامش به شهر باران تغییر پیدا کرده بود با امضای مسعود رهنما مدیر کل امور ورزش و جوانان گیلان به تهران انتقال پیدا کرد از مهم‌ترین اتفاق‌های حاشیه ای می‌توان به باخت این تیم در دیدار پلی آف فصل ۹۷–۹۸ نام برد.[۳۰][۳۱] در ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، این تیم در یک بازی پر حاشیه در فینال جام حذفی فوتبال ایران ۱۳۹۸ به مصاف پرسپولیس رفت که با باخت ۱–۰ داماش همراه بود.[۳۲]

فعالیت مجدد[ویرایش]

پس کش و قوس‌های فراوان تیم فوتبال داماش گیلان بعد از یک سال دوری از مسابقات در نهایت توانست در سال ۱۴۰۰ با وساطت هواداران و جمعی از پیشکسوتان ورزش استان (افشین ناظمی، محمد مختاری و دیگر افراد) با خرید امتیاز لیگ دسته سومی کانیاو اشنویه[۳۳] وارد مسابقات کشوری شود.[۳۴][۳۵]

این تیم در فصل ۱۴۰۰–۱۴۰۱ در مرحله اول قهرمان و در مرحله پایانی به پلی آف صعود کرد و هم‌اکنون پس از برد تیم آکادمی کیا تهران و دارایی تهران توانست به لیگ ۲ فوتبال کشور صعود کند.[۳۶][۳۷]

داماش در فرهنگ عامه و رسانه‌ها[ویرایش]

داماش امروزه به عنوان یک باشگاه فوتبال، در میان مردم گیلان شناخته شده‌است. افکار عمومی در گیلان همواره پیگیر داماش هستند. این تیم دارای هوادارانی پرشور و با تعصب است که همواره همراه این تیم هستند. محبوبیت این تیم به حدی زیاد است که اگر در محله‌های معروف شهر رشت مانند ساغری سازان، پارک سبزه‌میدان، و پیاده راه شهرداری، از افراد میان‌سال و مسن، سؤالی در مورد داماش بپرسید حتماً حتما برای چند دقیقه هم که شده در مورد این تیم با شما بحث خواهند کرد. و از زمان اوج او در لیگ برتر و همین‌طور امپراتوری نادر دست‌نشان در دوران پگاه یا استقلال رشت و ناصر حجازی یا حتی خاطراتی از تاج رشت و درگیری‌های بین رشت و انزلی را برای شما بازگو خواهند کرد.

بازی‌های رسمی این باشگاه در لیگ آزادگان و جام حذفی از شبکه باران، به‌طور زنده پخش می‌شد. و حتی اکنون که وضعیت تیم آنچنان مساعد نیست و در لیگ‌های دسته پایین به رقابت می‌پردازد، باز هم امکان مشاهده رقابت‌ها به صورت اینترنتی، از برخی سایت‌های صداوسیما و حتی پیج اصلی باشگاه داماش[۳۸] نیز وجود دارد. برخی از بازی‌های حساس داماش از شبکه‌های دیجیتال ورزش، شما و شبکه اینترنتی آنتن پخش زنده می‌شوند.

شعار تیم داماش «من تِره فریاد زَنَم، تو می وَسی بجنگ (به فارسی: من تو را فریاد می‌زنم، تو برای من بجنگ)» است.[۳۹][۴۰]

نام، نشان‌واره و رنگ در تمامی ادوار[ویرایش]

در دوران تاج رشت[ویرایش]

این تیم مانند دیگر تیم‌های ایرانی با نام دیگری به نام تاج رشت تأسیس شد. که هیچ‌گونه ارتباطی با تاج آن زمان نداشت و به صورت مستقل فعالیت می‌کرد.

نشان‌واره تاج رشت از ۱۳۳۹ تا ۱۳۵۲

در دوران استقلال رشت[ویرایش]

برخلاف تیم‌های دیگر از شعبه‌های تاج رشت که به اسم استقلال تغییر نام دادند، تیم استقلال رشت، تیمی است که در سال ۱۳۶۲ از نام ابوذر تغییر نام داده شد. رنگ و نشان‌واره این تیم و دیگر تیم‌های استقلال معمولاً به رنگ آبی بوده و لباس‌های تیم استقلال رشت اغلب از رنگ‌های آبی با نوارهای مشکی و گاهی سفید ارائه می‌شد.

در دوران پگاه گیلان[ویرایش]

نام تیم پگاه گیلان، از طرف شرکت صنایع شیر ایران مصوب شد. این تیم بعد از سقوط استقلال رشت امتیاز استقلال را خرید و با تغییر نام پگاه گیلان احیا شد و پا به عرصه فوتبال گذاشت. و علاوه بر نام، نشان‌واره و رنگ اختصاصی آن هم نیز به‌طور کامل تغییر یافت. رنگ لباس اول تیم، آبی آسمانی بود.

نشان‌واره پگاه گیلان از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۱

در دوران داماش گیلان[ویرایش]

پس از انحلال دوباره، تیم بار دیگر توسط شرکت داماش خریداری و بار دیگر با نام داماش احیا شد. نام داماش برگرفته از یک روستای ییلاقی به همین نام از توابع شهرستان رودبار گیلان است. همین‌طور رنگ لاجوردی، رنگی است که تیم داماش با آن شناخته می‌شود. این رنگ همواره رنگ اصلی لباس داماش بوده‌است. البته باشگاه داماش در طی تاریخ خود شش نشان‌واره مختلف داشته‌است. که در سال ۱۳۹۵ در نشان‌واره داماش از گل سوسن چهلچراغ استفاده شد و در نشان‌وارهٔ رسمی لگو به شکل یک سپر درآمد که درون آن سپر نماد سوسن چلچراغ درج شد[۴۱]. و همین‌طور لگو برای آخرین بار بعد از یک سال دوری تیم از مسابقات، و شروع از لیگ ۳، با کمی تغییرات نیز ارائه شد.

ورزشگاه‌ها[ویرایش]

ورزشگاه سردار جنگل رشت یک ورزشگاه فوتبال با چمن مصنوعی واقع روستای فلک‌ده، دهستان لاکان، بخش مرکزی واقع در شهرستان رشت است و در حومه شهر رشت و خارج از محدوده شهری قرار دارد. داماش بازی‌های خانگی خود در لیگ آزادگان و جام حذفی را در این ورزشگاه برگزار می‌کند.

ورزشگاه سردار جنگل رشت

ورزشگاه دکتر حسن عضدی یک ورزشگاه چند منظوره در شهرستان رشت می‌باشد. این ورزشگاه در یکی از نقاط مرکزی شهر رشت، در خیابان جهان‌پهلوان نامجو قرار دارد و اکثر فوتبال دوستان شهر رشت آن را ورزشگاه اصلی شهرشان می‌دانند. اداره کل تربیت بدنی استان گیلان در زمین و حریم این مجموعه ورزشی بعداً بنا شده‌است.

ورزشگاه دکتر عضدی رشت، مملو از جمعیت در یکی از بازی‌های خانگی داماش گیلان

هواداران[ویرایش]

داماش باشگاه پر هواداری در استان گیلان است و همواره طرفداران این تیم با ملوان بندرانزلی و سپیدرود رشت رقابت دارند. این تیم دارای هوادارانی پرشور و با تعصب است که همواره همراه این تیم هستند. هواداران این تیم به دلیل تعصب و علاقه بیش از حد به این تیم، به تیفوسی‌ها معروفند. این تیم به همراه سپیدرود رشت از پرهوادارترین تیم‌های رشت به حساب می‌آیند.

در ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ در فینال جام حذفی فوتبال ایران ۱۳۹۸، حدود ۳۰۰ هوادار داماش برای تشویق تیمشان از رشت به اهواز رفته بودند. زمانی که هواداران داماش می‌خواستند به ورزشگاه ورود کنند، از ورود آن‌ها به ورزشگاه جلوگیری شد، دلیل آن‌هم پرشدن تمام ورزشگاه توسط پرسپولیسی‌ها بود. این اتفاق با واکنش هواداران داماش و مالک باشگاه، اسماعیل حاجی‌پور همراه بود. آن‌ها که از این اتفاق به شدت ناراضی بودند، از بازیکنان تیم خود خواستند که به نشانه اعتراض، بازی نکنند. بازیکنان این تیم هم به نظر هواداران خود احترام گذاشتند و وارد زمین بازی نشدند. این اتفاق با حواشی زیادی همراه شد، اما در نهایت پس از ورود داماشی‌ها به ورزشگاه، بازی با وقفه ۱۴۰ دقیقه‌ای آغاز شد.[۴۲][۴۳]

هواداران این تیم در پلی آف صعود به لیگ دو[۴۴] در همان فصل، رکورد حضور بیشترین تماشاگر در ورزشگاه، آن هم در سومین سطح فوتبال کشور را شکستند.

و همین‌طور پس یک انحلال و احیای دیگر، هواداران بار دیگر رکورد حضور تماشاگر را جابه‌جا کردند. آن هم با حضور بیش از ۱۰ هزار تماشاگر در آخرین سطح لیگ فوتبال ایران در ۸ مرداد ماه ۱۴۰۱.[۴۵][۴۶]

جدای آن هواداران این تیم در زمان امتیاز پگاه گیلان در جام حذفی۱۳۸۶ ورزشگاه ۱۷ هزار نفرهٔ سردارجنگل را بالاتر از ظرفیت خودش تکمیل کردند. آن هم با جمعیتی به تعداد ۲۵ هزار نفر.

هماوردان[ویرایش]

شهرآوردهای گیلان (ال گیلانو)[ویرایش]

گیلان از دیر باز تا کنون هواداران پرشوری در شهرهای مختلف خود داشته و دارد. که برجسته‌ترین آنها تیم‌های داماش گیلان، سپیدرود رشت، ملوان بندر انزلی، چوکای تالش، اتحاد فومن، پاس رشت، شهرداری آستارا و دیگر تیم‌ها هستند، که هر کدام، صاحب هواداران پر انرژی و با فرهنگی هستند.

و اما در گیلان و حتی سراسر کشور، مسابقات بین ملوان بندر انزلی، داماش گیلان و سپیدرود رشت به عنوان دربی گیلان یا ال گیلانو شناخته می‌شوند. این دربی یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین دربی‌های ایران است. که تیم پر هوادار ملوان، رکورد بیشترین پیروزی را داراست. سنگین‌ترین شکست بین این دو تیم در سال ۱۳۹۲ رخ داد که ملوان توانست، با نتیجه ۳–۰ داماش گیلان را شکست دهد. هواداران داماش و سپیدرود و ملوان در چندین نوبت به دعوا پرداخته و به استادیوم‌ها آسیب رسانده‌اند. هر سه تیم به دلیل رفتارهای خشونت‌آمیز هوادارانشان توسط فدراسیون فوتبال ایران جریمه شده‌اند.

سرشناس[ویرایش]

بازیکنان پیشین[ویرایش]

برای دیدن نام تمام بازیکنان باشگاه که در ویکی‌پدیای فارسی مقاله دارند، رده:بازیکنان باشگاه داماش گیلان را ببینید.

بازیکنان برجسته[ویرایش]

ایران محمد آبشک ایران روح‌الله باقری ایران افشین چاووشی ایران آتیلا حجازی ایران سهیل حق‌شناس ایران علیرضا جهانبخش

ایران بهزاد داداش‌زاده ایران سیروس دین‌محمدی ایران جواد زرینچه ایران محسن فروزان ایران فرشید کریمی ایران محمد محمدی سیامک سرلک

ایران محمد مختاری ایران شایان مصلح ایران مهدی مهدوی‌کیا ایران علی نظرمحمدی ایران پژمان نوری ایران مهدی نوری

ایران رضا نیک‌نظر ایران علیرضا واحدی نیکبختایران هادی محمدی ایران ایمان صادقی

برزیل مگنو باتیستا داسیلوابرزیل آدریانو آلوز گرجستان آوسنتی گیلااوری مقدونیه شمالی ساشا ایلیچ[۴۷] بورکینافاسوبوبکر جیدی کبه شاهین بنی احمد[۴۸]

مربیان برجسته[ویرایش]

ایران مارکار آقاجانیان ایران مهدی تارتار ایران حمید درخشان ایران نادر دست‌نشان ایران ناصر حجازی ایران بیژن ذوالفقارنسب

ایران سیامک فراهانی ایران هادی طباطبایی ایران فرهاد کاظمی ایران فیروز کریمی ایران علی نظرمحمدیایران فرشاد پیوس

صربستان میودراگ یشیچ کرواسی وینکو بگوویچ کرواسی استانکو پوکله‌پوویچ

اسامی مربیان در تمام ادوار[ویرایش]

در زمان امتیاز استقلال شهرداری رشت[ویرایش]

نام دوره نتایج
مجید جهان‌پور ۱۳۷۸
فرهاد کاظمی ۱۳۷۹–۸۰
ناصر حجازی ۱۳۸۰–۸۱

در زمان امتیاز پگاه گیلان[ویرایش]

نام دوره نتایج
اصغر شرفی ۱۳۸۱
مجید جهانپور ۱۳۸۱–۸۳
میودراگ یشیچ ۱۳۸۳
دردو یاوانوویچ ۱۳۸۳
اصغر شرفی ۱۳۸۳–۸۴
برند کراوس ۱۳۸۴
وینگو بگوویچ ۱۳۸۴–۸۵
مجید جهانپور ۱۳۸۵–۸۶
دارکو دراژیچ ۱۳۸۶
نادر دست‌نشان[۴۹] ۱۳۸۶–۱۳۸۷

در زمان امتیاز داماش گیلان[ویرایش]

نام دوره نتایج
بیژن ذوالفقارنسب[۵۰] ۱۳۸۷ استعفا در آبان ماه[۵۱]۱۳۸۷
سیدعلی افتخاری تک بازی کسب تساوی برابر سپاهان در اصفهان
حسین عبدی[۵۲] ۱۳۸۹ برکناری در هفته نوزدم دوره هشتم لیگ برتر
استانکو پوکله‌پوویچ ۱۳۸۹ سقوط به جام آزادگان در دوره هشتم لیگ برتر[۵۳]
فیروز کریمی[۵۴] ۱۳۹۰ [۵۵]رتبه دوم لیگ آزادگان ۱۳۸۸– ۸۹
مارین پوشنیک[۵۶] ۱۳۹۱ [۵۷] برکناری در هفته چهارم لیگ آزادگان ۹۰-۸۹
افشین ناظمی[۵۸] ۱۳۹۱ سرمربی موقت
مهدی دینورزاده[۵۹] ۱۳۹۲ قهرمانی جام آزادگان ۹۰–۸۹ و صعود به لیگ برتر
ابراهیم قاسمپور ۱۳۹۲ کسب رتبه هفتم در پایان نیم فصل لیگ برتر ۹۱–۹۰، حذف از جام حذفی[۶۰][۶۱]
مهدی تارتار ۱۳۹۲ کسب رتبه هفتم در پایان فصل لیگ برتر ۹۱–۹۰[۶۲]
امید هرندی ۱۳۹۳ قطع همکاری در رتبه یازدهم لیگ برتر
حمید درخشان ۱۳۹۳ برکناری پس از سقوط به رتبه سیزدهم لیگ برتر
افشین ناظمی ۱۳۹۴ برکناری پس از نتایج ضعیف و باخت متعدد رتبه ۱۲ لیگ برتر
علی نظرمحمدی ۱۳۹۵ برکناری قبل از شروع فصل
امید هرندی ۱۳۹۵ استعفا
مجید جهانپور ۱۳۹۶ استعفا
رامیز محمدوف ۱۳۹۶ استعفا
سیّد هادی طباطبایی ۱۳۹۷ قطع همکاری[۶۳]
وحید رضایی ۱۳۹۷ قطع همکاری
سیامک فراهانی[۶۴] ۱۳۹۷ تا ۹۹ صعود یه پلی آف لیگ یک و کسب نائب قهرمانی در جام حذفی ۹۷–۹۸
محمد مختاری ۱۴۰۰ قطع همکاری
اسمائیل زاهد ویشکایی[۶۵] ۱۴۰۱ استعفا
بهزاد داداش‌زاده[۶۶] ۱۴۰۱ صعود تیم به لیگ دو عنوان سومین تیم برتر سه گروه، رکورد ۷ بازی ۶برد سه کامبک
اکبر میثاقیان[۶۷] ۱۴۰۱ برکناری در هفته بیستم
فرشاد پیوس[۶۸] ۱۴۰۲ صعود به لیگ آزادگان

افتخارات[ویرایش]

۱۱ حضور در لیگ برتر: ۵۰–۱۳۴۹، ۷۱–۱۳۷۰، ۸۰–۱۳۷۹، ۸۱–۱۳۸۰، ۸۳–۱۳۸۲، ۸۴–۱۳۸۳، ۸۷–۱۳۸۶، ۸۸–۱۳۸۷، ۹۱–۱۳۹۰، ۹۲–۱۳۹۱، ۹۳–۱۳۹۲

۲ نایب‌قهرمانی: ۸۷–۱۳۸۶، ۹۸–۱۳۹۷[ویرایش]
۱ قهرمانی: ۹۰–۱۳۸۹[ویرایش]

۳ نایب قهرمانی: ۷۸–۱۳۷۷ ، ۷۹–۱۳۷۸، ۸۲–۱۳۸۱ ۱۴۰۱-۱۴۰۲

  • منطقه‌ای
  • لیگ رشت
۱ قهرمانی: ۱۳۵۲[ویرایش]

آمار فصل به فصل[ویرایش]

جدول زیر نتایج حاصل شده توسط باشگاه داماشیان از سال ۱۳۴۹ تاکنون می‌باشد.

حامی اصلی مالی و سازنده البسه[ویرایش]

تیم داماشیان گیلان اولین تیم استفاده‌کننده از البسه برند جهانی آدیداس در لیگ برتر ایران بود.

فصل لیگ جام حذفی سرمربی توضیحات
دسته سطح لیگ بازی برد مساوی باخت زده خورده امتیاز جایگاه
۵۰–۱۳۴۹ جام منطقه ای منطقه ج

رشت

۳ ۰ ۰ ۳ ۴ ۱۳ ۰ چهارم جام حذفی هنوز تشکیل نشده بود
۵۱–۱۳۵۰ لیگ رشت شهری قهرمان
۵۷–۱۳۵۶ به دلیل انقلاب ایران ناتمام ماند
۵۸–۱۳۵۷ به دلیل انقلاب ایران برگزار نشد
۷۱–۱۳۷۰ لیگ آزادگان یک ۲۲ ۴ ۷ ۱۱ ۱۳ ۲۱ ۱۵ یازدهم حذف در یک چهارم نهایی سقوط
۷۲–۱۳۷۱ لیگ ۲ دو
۷۳–۱۳۷۲ لیگ ۲ دو
۷۴–۱۳۷۳ لیگ ۲ دو یازدهم
۷۵–۱۳۷۴ لیگ ۲ دو هشتم
۷۶–۱۳۷۵ لیگ ۲ دو هفتم
-۷۷–۱۳۷۶ لیگ ۲ دو پنجم
۷۸–۱۳۷۷ لیگ ۲ دو نایب قهرمان حذف در یک‌هشتم نهایی
۷۹–۱۳۷۸ لیگ ۲ دو ۱۶ ۱۰ ۳ ۳ ۲۱ ۱۰ ۳۳ نایب قهرمان مجید جهان‌پور صعود
۸۰–۱۳۷۹ لیگ آزادگان یک ۲۲ ۷ ۳ ۱۲ ۲۳ ۴۳ ۲۴ دهم انصراف در یک‌هشتم نهایی فرهاد کاظمی
۸۱–۱۳۸۰ لیگ برتر

فوتبال ایران

یک ۲۶ ۳ ۷ ۱۶ ۱۸ ۴۴ ۱۶ سیزدهم انصراف در یک‌هشتم نهایی ناصر حجازی منحل
۸۲–۱۳۸۱ لیگ آزادگان دو ۳۰ ۱۵ ۸ ۷ ۳۷ ۲۲ ۵۳ نایب قهرمان انصراف در یک‌هشتم نهایی اصغر شرفی - مجید جهانپور صعود
۸۳–۱۳۸۲ لیگ برتر

فوتبال ایران

یک ۲۶ ۸ ۶ ۱۲ ۲۷ ۴۲ ۳۰ نهم انصراف در یک‌هشتم نهایی
۸۴–۱۳۸۳ لیگ برتر

فوتبال ایران

یک ۳۰ ۳ ۱۱ ۱۶ ۱۷ ۴۵ ۲۰ شانزدهم حذف در یک‌هشتم نهایی میودراگ یشیچ- دردو یاوانوویچ- اصغر شرفی سقوط
۸۵–۱۳۸۴ لیگ آزادگان دو ۲۲ ۱۵ ۳ ۴ ۴۲ ۱۲ ۴۸ قهرمان حذف در مرحله اول برند کراوس - وینگو بگوویچ
۸۶–۱۳۸۵ لیگ آزادگان دو ۲۲ ۱۲ ۶ ۴ ۲۳ ۶ ۴۲ قهرمان حذف در یک‌هشتم نهایی مجید جهانپور صعود
۸۷–۱۳۸۶ لیگ برتر

خلیج فارس

یک ۳۴ ۹ ۱۱ ۱۴ ۲۶ ۳۵ ۳۸ پانزدهم نایب قهرمان دارکو دراژیچ - نادر دست‌نشان
۸۸–۱۳۸۷ لیگ برتر

خلیج فارس

یک ۳۴ ۶ ۱۳ ۱۵ ۴۰ ۵۶ ۳۱ هفدهم حذف در دور سوم بیژن ذوالفقارنسب - سیدعلی افتخاری - سقوط
۸۹–۱۳۸۸ لیگ آزادگان دو ۲۶ ۷ ۸ ۱۱ ۲۳ ۳۳ ۲۲ نایب قهرمان حذف در یک‌هشتم نهایی حسین عبدی - استانکو پوکله‌پوویچ
۹۰–۱۳۸۹ لیگ آزادگان دو ۲۶ ۱۳ ۹ ۴ ۳۹ ۲۴ ۳۵ قهرمان حذف در یک‌هشتم نهایی فیروز کریمی - مارین پوشنیک صعود
۹۱–۱۳۹۰ لیگ برتر

خلیج فارس

یک ۳۴ ۱۱ ۱۱ ۱۲ ۳۴ ۳۸ ۴۴ هفتم حذف در یک چهارم نهایی افشین ناظمی - مهدی دینورزاده
۹۲–۱۳۹۱ لیگ برتر

خلیج فارس

یک ۳۴ ۱۱ ۱۰ ۱۳ ۳۶ ۴۳ ۴۳ یازدهم حذف در یک شانزدهم نهایی ابراهیم قاسمپور - مهدی تارتار
۹۳–۱۳۹۲ لیگ برتر

خلیج فارس

یک ۳۰ ۵ ۱۲ ۱۳ ۳۰ ۴۰ ۲۷ پانزدهم حذف در یک‌هشتم نهایی امید هرندی سقوط
۹۴–۱۳۹۳ لیگ آزادگان دو ۲۱ ۶ ۹ ۶ ۱۹ ۲۰ ۲۷ ششم انصراف حمید درخشان
۹۵–۱۳۹۴ لیگ آزادگان دو ۳۸ ۸ ۱۳ ۱۷ ۲۹ ۴۳ ۲۹ نوزدهم انصراف افشین ناظمی سقوط
۹۶–۱۳۹۵ لیگ ۲ سه ۱۰ ۲ ۴ ۴ ۷ ۱۳ ۸ پنجم انصراف علی نظرمحمدی - امید هرندی
۹۷–۱۳۹۶ لیگ ۲ سه ۱۹ ۹ ۹ ۱ ۱۸ ۷ ۲۷ سوم حذف در یک‌هشتم نهایی مجید جهانپور - رامیز محمدوف
۹۸–۱۳۹۷ لیگ ۲ سه ۲۴ ۱۴ ۵ ۵ ۳۴ ۱۴ ۴۷ نایب قهرمان

(گروه الف)

نایب قهرمان سید هادی طباطبایی - وحید رضایی صعود با خرید سهمیه
۹۹–۱۳۹۸ لیگ آزادگان دو ۳۴ ۱۱ ۹ ۱۴ ۲۷ ۳۵ ۴۲ دوازدهم شکست در مرحله سوم سیامک فراهانی منحل
۱۳۹۹–۰۰ به دلیل مشکلات مالی باشگاه در هیچ لیگی حضور نداشت
۱۴۰۰–۰۱ لیگ دسته سوم مرحله اول چهار ۱۲ ۵ ۷ ۰ ۱۱ ۶ ۲۲ قهرمان(گروه دوم) حضور نیافت سیامک فراهانی - محمد مختاری صعود به مرحله نهایی
لیگ دسته سوم مرحله دوم چهار ۱۸ ۹ ۶ ۳ ۳۰ ۱۵ ۳۳ سوم اسماعیل زاهدویشکایی - بهزاد داداش زاده صعود
۱۴۰۱–۰۲ لیگ ۲ سه ۲۶ ۱۴ ۹ ۳ ۲۸ ۱۱ ۵۱ نایب قهرمان (گروه دوم) انصراف اکبر میثاقیان -

فرشاد پیوس

صعود
لیگ سازنده البسه اسپانسر پیراهن
۹۰–۸۹ آدیداس داماش اسپرت
لیگ برتر ۹۱–۱۳۹۰ آدیداس داماش شهر باران
لیگ برتر ۹۲–۱۳۹۱ آل‌اشپورت سرمایه‌گذاری صدرا
لیگ برتر ۹۳–۱۳۹۲ آل‌اشپورت داماش شهر باران
۹۴–۱۳۹۳ نهنگی شفاف شیمی، فولاد لوشان
۹۸–۱۳۹۷ یوسف جامه داماش اسپرت
۹۹–۱۳۹۸ داریک داماش اسپرت
۰۱–۱۴۰۰ داماش رزیدنس

بازیکنان[ویرایش]

آخرین بروزرسانی بازیکنان کنونی: ۱۴۰۲/۰۶/۱۰

شماره نقش بازیکن
۱ ایران دروازه‌بان اشکان توانا
۴ ایران مدافع مجتبی بیژن
۵ ایران مدافع سعید دلاور
۷ ایران مهاجم سعید طالبی
۸ ایران هافبک سیامک علیزاده
۹ ایران هافبک آرمین انبساطی
۱۰ ایران مهاجم محمد خرم الحسینی
۱۱ ایران مهاجم سجاد قلی‌بیگی
۱۴ ایران هافبک محمد رستمی
۱۷ ایران مهاجم رضا پورمهدی آبادی
شماره نقش بازیکن
۱۸ ایران هافبک حسین حق‌شناس
۲۰ ایران هافبک مهدی بلالی
۲۱ ایران مهاجم امیر محمد سیمان‌پور
۲۳ ایران هافبک عباس کندل
۴۴ ایران مدافع حسین خیری
۵۵ ایران مدافع آرمان لطف خدا
۷۰ ایران مهاجم رضا زاهدتبار
۷۷ ایران مدافع پژمان نجات
۹۰ ایران مهاجم مرتضی آقاخان
۹۸ ایران مهاجم امیرحسین یوسفی

کادر فنی کنونی[ویرایش]

موقعیت نام
مالک نصیر نعیمی‌پور
سرمربی علی نظرمحمدی
مدیر عامل
مربی محمد مختاری
مربی دروازه‌بان حسین محمدی
مربی بدنساز افشین چاوشی
مدیر روابط عمومی مازیار اصغرزاده
پزشکیار ابراهیم رضایی

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «به مناسبت آغاز فعالیت باشگاه تاج در رشت».
  2. «به مناسبت سالروز تأسیس تاج رشت (پدرت): واکاوی ریشه پدرت ساله داماشیان!».
  3. «ویدیو| تشویق دیدنی تیفوسی‌های داماش بعد از قهرمانی نیم فصل».
  4. «دوباره ابرهای طوفانی، دوباره داماش».
  5. «آغاز فعالیت لاجوردی پوشان داماش در نقل و انتقالات».
  6. «داماش شهر باران؛ برادفوردسیتی ایران».
  7. «صدور پروانه فعالیت داماش برای احیای دوباره ققنوس فوتبال ایران».
  8. «امتیاز شمالی‌ها واگذار شد/ پگاه رشت به داماش تغییر نام داد». مهر نیوز. دریافت‌شده در ۱ آگوست ۲۰۱۱.
  9. «آشنایی با باشگاه داماش گیلان». همشهری آنلاین. دریافت‌شده در ۱ آگوست ۲۰۱۱.
  10. «نوستالژی/ چهارتایی شدن تاج تهران برابر هم نام رشتی خود در دهه چهل!».
  11. «گذری به خاطرات فوتبال رشت / تیم دهه ٧٠ فوتبالی‌های شهرباران».
  12. «نوستالژی: پیروزی ۴ گله تیم نادر دست نشان مقابل استقلال در آزادی».
  13. «از سرزمین شمالی».
  14. «بهترین‌های تاریخ باشگاه پگاه گیلان؛ از هادی طباطبایی تا دین محمدی».
  15. «گذری به خاطرات / ترکیبی از مربیان و بازیکنان امروز داماش و سپیدرود».
  16. «گذری به خاطرات فوتبال رشت / از صعود تا بقا با بندری ها!».
  17. «استقلال در اندیشه شکست پگاه».
  18. «پگاه: 4؛ استقلال: 1».
  19. «نگرانی مالی در باشگاه پگاه گیلان».
  20. «امتیاز شمالی‌ها واگذار شد/ پگاه رشت به داماش تغییر نام داد». مهر نیوز. دریافت‌شده در ۱ آگوست ۲۰۱۱.
  21. «نوستالژی/ فلش‌بکی به آخرین سال تیمداری صنایع شیر در فوتبال رشت».
  22. «باشگاه پگاه گیلان به داماش واگذار شد شاد: خوشحالم!».
  23. «تاریخچه باشگاه داماش گیلان».
  24. «آزاد شدن بخشی از حساب‌های مسدود شده باشگاه داماش گیلان». خبرگزاری فارس.
  25. «متن و تصویر نامه ندیمی به معاون قوه فضائیه در خصوص باشگاه داماش گیلان». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مارس ۲۰۱۶.
  26. «استاندار گیلان گفت: مذاکرات با قوه قضائیه برای کمک به داماش امید بخش بود». استانداری گیلان. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ دسامبر ۲۰۱۴.
  27. «نظرمحمدی: گره مشکلات داماش باز شد».
  28. «مساعدت معاون اول قوه قضائیه برای حل مشکلات داماش گیلان». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶.
  29. «امتیاز تیم فوتبال داماش گیلان واگذار شد».
  30. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۹.
  31. «معرفی اعضای هیئت مدیره باشگاه داماش گیلان».[پیوند مرده]
  32. «تشنج در فینال جام حذفی فوتبال ایران؛ پرسپولیس قهرمان شد».
  33. «داماش و پدیده تغییر نام».
  34. «رکورد منحصر به فرد داماش گیلان در فوتبال جهان/ یک نفر به داد این تیم برسد».
  35. «بالاخره داماش گیلان احیا شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ آوریل ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۹ اكتبر ۲۰۲۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  36. «یک اتفاق خوشحال‌کننده؛ بازگشت داماش گیلان».
  37. «صعود داماش گیلان به لیگ دسته دوم». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ اوت ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱ سپتامبر ۲۰۲۲.
  38. «صفحه اصلی داماشیان در اینستاگرام».
  39. «هر آنچه باید از داماش گیلان بدانید (گزارش ویژه)».
  40. «دیدار تیم‌های فوتبال تیم داماشیان گیلان _ دارایی تهران».
  41. در دوران داماشیان گیلان بعداز گذشت چندسال داماش گیلان منحل شد ولی دوباره به دست مالک جدید با نام داماشیان گیلان احیا شد«تصاویر پس زمینه لوگوی تیم فوتبال داماش گیلان».
  42. به جا مانده از فینال تاریخی/وقتی هواداران داماش از بازیکنان می‌خواهند که بازی نکنند! فوتبالی
  43. «داماش گیلان مستند ۹۰».
  44. «پرچم کمک داور آرزوهای یک شهر را به باد داد».
  45. «داماش گام اول را محکم برداشت | پیروزی مقابل دارایی تهران با حضور ۱۰ هزار نفری هواداران».
  46. «جشن 10 هزار نفره داماشی‌ها در فینال».
  47. «رکورد واقعی بسته نگه داشتن دروازه تاریخ فوتبال ایران در رشت / ساشا ایلیچ 1157 دقیقه گل نخورد!».
  48. «نوستالژی / انتشار بی بهانه، برای زنده کردن خاطرات رشتی‌ها از شاهین باتیستوتا!».
  49. «ورود مسئولان باشگاه پگاه به منزل دست نشان».
  50. «مدیرعامل باشگاه پگاه گیلان :».
  51. «ذوالفقارنسب: از امروز دیگر سرمربی داماش نیستم».
  52. «قرارداد یکساله عبدی با داماش گیلان امضا شد».
  53. «سقوط داماش، ناکامی پرسپولیس و نزدیک‌تر شدن ذوب‌آهن به قهرمانی».
  54. «فیروز کریمی، سرمربی داماش گیلان».
  55. «کریمی از سرمربیگری داماش گیلان کنار گذاشته شد».
  56. «توشنیچ سرمربی تیم فوتبال داماش گیلان شد».
  57. «پوشنیک از سرمربیگری داماش گیلان برکنار شد».
  58. «انتخاب مربیان موقت و عدم ثبت قرارداد بازیکن جدید».
  59. «دینورزاده هدایت داماش گیلان را برعهده گرفت».
  60. «قاسم‌پور: استخاره کردم و بد آمد/ از نظر خودم سرمربی داماش نیستم».
  61. «قاسمپور با استخاره داماش را ترک کرد!».
  62. «تارتار سرمربی داماش گیلان شد».
  63. «پایان همکاری باشگاه داماش گیلان و هادی طباطبایی».
  64. «سیامک فراهانی مربی داماش گیلان شد».
  65. «معرفی سرمربی تیم فوتبال داماش».
  66. «بهزاد داداش زاده سرمربی داماش گیلان شد».
  67. «با هدایت داماش به لیگ برتر، خداحافظی می‌کنم».
  68. https://irna.ir/xjLZxT (۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۱۶). «"فرشاد پیوس" سرمربی داماش گیلان شد». https://irna.ir/xjLZxT. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]