باشگاه فوتبال دارایی تهران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از باشگاه فوتبال دارایی)
باشگاه فوتبال دارایی
نام کاملباشگاه فوتبال دارایی
تاریخ بنیان‌گذاری۱۳۱۵ با نام خورشید
۱۳۱۸ با نام دارایی
تاریخ انحلال۱۳۴۷
بازگشایی زمستان ۱۳۵۲
انحلال مجدد: ۱۳۷۰
بازگشایی مجدد: ۱۴۰۰
نام ورزشگاهورزشگاه اکباتان
مالکمبین درخشان
مربیمهدی محمدی
لیگلیگ دسته سوم فوتبال ایران

باشگاه فوتبال دارایی یک باشگاه فوتبال ایرانی در شهر تهران می‌باشد. این باشگاه در سال ۱۳۱۵ با نام اولیه خورشید، تأسیس شده‌است. این تیم از قدیمی‌ترین تیم‌های فوتبال ایران است. دارایی از نخستین تیم‌های تهران بود که طرفدار خودش را داشت و دیدار توفان و دارایی در سال ۱۳۲۴ اولین مسابقه مهم و تاریخ ساز باشگاهی در ایران بود که ۱۵ هزار تماشاگر داشت.[۱] در سال ۱۴۰۰ دارایی تهران احیا و در لیگ دسته سوم فوتبال ایران حاضر شد.[۲]

هواداران[ویرایش]

دارایی از دهه بیست هواداران بسیاری داشت اما اوج هواداری از این تیم به آغاز دهه چهل بازمیگردد که این تیم هر دو جام پایتخت را از آن خود ساخت و در جام قهرمانی فوتبال ایران ۱۳۴۱ قهرمان ایران شد. عیار تعداد هواداران دارایی در اولین بازی این تیم بعد از فتح قهرمانی ایران مقابل شعاع نمایان شد . تیم شعاع، کم هوادار ((اگر نگوییم بی هوادار)) بود . این بازی حدود ۱۲ هزار تماشاگر داشت که دارایی را تشویق میکردند و مشخص شد این تیم حامیان بسیاری دارد . اما اوضاع به بدترین شکل تغییر کرد . شعارهای تمسخر آمیز علیه محمد رضا شاه پهلوی توسط هواداران دارایی و شاهین تهران، در رقابتهای انتخابی تهران، نتیجه ای نداشت جز ، انحلال. رفت و برگشت این تیم به مدت ۵ سال باعث شد دارایی بزرگ ترین سرمایه ی خود یعنی هوادار را که رکن اصلی و مهم یک باشگاه است را از دست داد. دارایی که دوست داشت با جذب هوادار به تیم سوم پایتخت تبدیل شود مسیر اشتباهی را در پیش گرفت. در دهه هفتاد خورشیدی تیمها برای جذب تماشاگر دست به خرید ستاره های بزرگ میزدند ولی هیچ نتیجه ای بابت جذب علاقمند نمیگرفتند و بعد از مدتی عطای فوتبال را به لغایش می بخشیدند . اگر دارایی به جای هزینه های سنگین روش صحیح را در پیش میگرفت قطعا امروز سومین تیم پر هوادار پایتخت می شد.





پیشینه[ویرایش]

پیدایش و سال‌های نخست[ویرایش]

سیدمحمد تدین که از شخصیت‌های برجسته علمی و سیاسی دوران قاجار و پهلوی بود و سوابق زیاد همچون ریاست مجلس شورای ملی، ریاست دانشگاه تهران و وزارت در کابینه‌های مختلف دوران رضا شاه را داشت پایه‌گذار تیم دارایی بود. تدین که به ورزش و فوتبال علاقه‌مند بود نخست تیمی با نام تدین پایه‌گذاری کرده بود که چندین مرتبه نیز قهرمان مسابقات فوتبال تهران شده بود. تدین در سال ۱۳۱۵ تیم فوتبال خورشید را به عنوان تیم دوم تدین پایه‌گذاری کرد. خورشید بعدها به دارایی تغییر نام داد و حتی با وجود انحلال تیم اصلی تدین به کار خود ادامه داد.[۳] دارایی در دهه‌های ۱۳۱۰ و ۱۳۲۰ از تیم‌های قدرتمند و پرطرفدار فوتبال تهران بود و در دهه ۱۳۲۰ در فصل‌های ۲۱–۱۳۲۰ و ۱۳۲۶ موفق به کسب عنوان قهرمانی مسابقات باشگاه‌های تهران شد.

افول[ویرایش]

کم‌کم از میانه‌های دهه ۱۳۲۰ با شکل گرفتن رقیبانی همچون شاهین و تاج از قدرت دارایی کاسته شد. در دهه ۱۳۳۰ دست تیم دارایی از قهرمانی در مسابقات باشگاهی و حذفی تهران کوتاه ماند. با آغاز دهه ۱۳۴۰ دارایی بازگشت قدرتمندی به فوتبال تهران داشت و توانست دو مرتبه دیگر قهرمان تهران شود.

انحلال

تیم دارایی در بهار ۱۳۴۷ توسط علی‌اکبر محب مدیرعاملش منحل شد که اعتراضات بسیاری را در پی داشت ولی تا سه سال منحل بود.

بازگشت

اما از ابتدای دهه ۱۳۵۰ به فوتبال ایران برگشت و توانست با قهرمانی در مسابقات باشگاه‌های تهران در ۱۳۵۳ جواز حضور در جام تخت جمشید را کسب کند.[۴] دارایی در جام تخت جمشید حضور موفقیت‌آمیزی نداشت و نتواست عنوان‌های قهرمانی دهه‌های پیشین را تکرار کند.

دهه ۱۳۶۰[ویرایش]

در پی انقلاب ۱۳۵۷ ایران مسابقات سراسری فوتبال برگزار نشدند. دارایی نیز دوباره به مسابقات باشگاه‌های تهران بازگشت و در فصل ۱۳۶۰ در دسته دوم این مسابقات قهرمان شد و در فصل ۱۳۶۱ در دسته اول این مسابقات حاضر شد. دارایی دو بار در فصل‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ توانست به عنوان دومی این بازی‌ها نیز برسد. دارایی در نخستین دوره مسابقات باشگاهی سراسری بعد از انقلاب که با نام جام قدس برگزار شد نیز حاضر بود و توانست از گروهش صعود کند اما در نیمه‌نهایی شکست خورد و از صعود به فینال بازماند و تنها عنوان چهارمی را به دست آورد. در سال‌های بعد تیم دارایی افول کرد. از ۱۳۷۰ لیگ نوین فوتبال ایران این بار با نام جام آزادگان شروع به کار کرد اما دارایی در این لیگ حاضر نبود و کم‌کم نیز از سطح نخست فوتبال ایران و حتی تهران خارج شد.

بازیکنان[ویرایش]

فهرست بازیکنان در فصل ۹۹–۱۴۰۰

شماره نقش بازیکن
۱ ایران دروازه‌بان رسول باجلوند
۲ ایران مدافع امیرحسین بابایی
۳ ایران مدافع امید شاهمرادی
۴ ایران مدافع محمد ضیایی پور
۵ ایران مدافع علی کاشانی
۶ ایران هافبک مهران عسگری
۷ ایران هافبک مجید صفری
۸ ایران هافبک مهرداد جعفری
۹ ایران مهاجم امیرحسین جمالی
۱۰ ایران مهاجم جواد باهوش
۱۱ ایران مهاجم محمدرضا پورحضرتی
۱۲ ایران دروازه‌بان امیرحسین باقری
۱۳ ایران مدافع محمد رخشان
۱۴ ایران هافبک مهدی عبدالله وند
۱۵ ایران مدافع محمدحسین رحیمی
۱۶ ایران هافبک ابوالفضل رحمتی
۱۷ ایران مهاجم علیرضا سیدی
۱۸ ایران مدافع محمدعلی باقری
۲۰ ایران مدافع محمدمهدی شهپری
۲۱ ایران مدافع امید غلامرضایی
۲۲ ایران دروازه‌بان ماهان پایمرد
۲۳ ایران هافبک دانیال رضوی
۲۴ ایران مهاجم نیما خیامی
۲۵ ایران هافبک مهدی تارودی
۲۷ ایران مدافع علی آشوری
۲۸ ایران هافبک محمدرضا مرادی
۶۶ ایران مهاجم آرش یوسف نژاد
۷۷ ایران هافبک محمد کیان
۸۸ ایران مهاجم حسین علی‌تبار
۹۶ ایران دروازه‌بان هادی زرین ساعد

بازیکنان سرشناس[ویرایش]

مربیان سرشناس[ویرایش]

افتخارات[ویرایش]

کسب دو گانه و سه‌گانه[ویرایش]

دارایی در فصل ۴۱__۱۳۴۰ بزرگترین افتخار فوتبال ایران را به نام خود زد. این تیم جام باشگاه‌های تهران و جام حذفی فوتبال تهران را از آن خود ساخت و موفق به کسب دو گانه شد. قبل از آن فقط تاج تهران چنین افتخاری را در اختیار داشت. دارایی با این جام به عنوان نماینده تهران راهی اصفهان شد و با اقتدار جام قهرمانی ایران را هم تصاحب کرد تا اولین باشگاهی در ایران باشد که موفق به کسب سه‌گانه شده است.[۵] ج

دارایی به مدت سی سال این رکورد را به تنهایی در اختیار خود داشت. البته همچنان دارایی در کنار پاس و پرسپولیس هر کدام یکبار موفق به کسب سه گانه شدند.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «تماشاگردارهای غیرسرخابی فوتبال تهران». ورزش ۳. ۲۰ خرداد ۱۳۹۴.
  2. «دارایی تیم ریشه دار تهران احیا شد». ورزش ۳. ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰.
  3. «فوتبال در ایران/سیدعلی پورحسینی». شهروند. ۲۰۱۴-۰۱-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۶.
  4. «دارائی قهرمان فوتبال تهران». دنیای ورزش شماره ۲۲۴. موسسه اطلاعات. ۲۱ دی ۱۳۵۳.
  5. «جام قهرمانی فوتبال ایران». طرفداری. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۰.