باشگاه فوتبال آلتای اسپور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آلتای اسپور
نام کاملباشگاه فوتبال آلتای اسپور
لقب‌(ها)بیوک آلتای (آلتای بزرگ)
تاریخ بنیان‌گذاری۱۶ ژانویه ۱۹۱۴؛ ۱۱۰ سال پیش (۱۹۱۴-16}})
زمینِ بازیورزشگاه آلسانجاک مصطفی دنیزلی
گنجایش۱۵٬۰۰۰
رئیسآیهان دوندار
سرمربیدلاور شاد
لیگلیگ دسته اول فوتبال ترکیه
۲۳–۲۰۲۲لیگ دسته اول فوتبال ترکیه، ۱۲ از ۱۹
وبگاه

باشگاه فوتبال آلتای اسپور (به ترکی استانبولی: Altay Spor Kulübü) یک باشگاه حرفه‌ای که در لیگ دسته اول فوتبال ترکیه است و در شهر ازمیر در کشور ترکیه حضور دارد.[۱] این باشگاه در سال ۱۹۱۴ بنا نهاده شد.

تاریخ[ویرایش]

آلتای در سال ۱۹۱۴ در ازمیر با عنوان استقلال تأسیس شد. هدف اولیه این باشگاه اتحاد جوانان ترک در فعالیت‌های ورزشی و تشویق آنها بود، زیرا در دهه ۱۹۱۰ اقلیت‌ها بر فعالیت‌های ورزشی در ازمیر مسلط بودند. در زمان حکومت عثمانی، فوتبالیست‌های ترکیه قادر به رقابت نبودند. آلتای مورد حمایت سیاستمداران آن دوره ترکیه بود. سلال بایر در تأسیس باشگاه بسیار سخت کار کرد و حمایت کامل خود را انجام داد.

آلتای از جایگاه مهمی در تاریخ فوتبال ترکیه برخوردار است. این باشگاه نقش کلیدی در متحد کردن جامعه ترک در طول جنگ استقلال ترکیه داشت. بسیاری از بازیکنان و طرفداران آلتای اسپور در جنگ ترکیه جان خود را از دست دادند. پس از تصویب قانون نام خانوادگی، مصطفی کمال آتاترک نام ژنرال فهرالدین آلتای نام خانوادگی «آلتای» را تعیین کرد. بازی آلتای در ورزشگاه آلسانجاک مصطفی دنیزلی ازمیر اولین بار در سال ۱۹۲۹ ساخته شد و اخیراً در سال ۲۰۲۱ بازسازی شد.

بازیکنان ایرانی[ویرایش]

افتخارات[ویرایش]

جام حذفی فوتبال ترکیه

سوپر جام فوتبال ترکیه

لیگ دسته اول فوتبال ترکیه

منابع[ویرایش]

  1. ALTAY tff.org (به ترکی استانبولی), accessed 24 June 2010

پیوند به بیرون[ویرایش]