بازتابنده گوشه‌ای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بازتابنده گوشه ای)
اصل کار از یک بازتابنده گوشه

بازتابنده گوشه (به انگلیسی: Corner reflector) یک پس‌بازتابگر متشکل از سه صفحه است که دو به دو برهم عمودند و امواج را به‌طور مستقیم به سمت منبع بازتاب می‌کنند، اما بازتاب‌ها انتقال یافته‌اند. سه سطح متقاطع اغلب به شکل مربع است. منعکس‌کننده‌های گوشه‌ای ساخته شده از فلز، برای منعکس کردن امواج دستگاه رادار استفاده می‌شوند. منعکس‌کننده‌های گوشه ایِ نوری، مکعب‌های گوشه‌ای نامیده می‌شوند، که ساخته شده از منشور شیشه‌ای سه پهلو می‌باشد، که در نقشه‌برداری و فاصله یابی با لیزر کاربرد دارند.

اصل کارکرد[ویرایش]

پرتو ورودی سه بار منعکس شده، هر بار با یک سطح که باعث عکس شدن جهت می‌شود.[۱][۲]

بازتابنده ی زاویه ای نوعی بازتابنده ی راداری که از سه سطح رسانای عمود برهم تشکیل شده است این بازتابنده امواج الکترو مغناطیسی را به طرف منبع خود برمی گرداند با استفاده از آن می توان موقعیت کشتی ها را با استفاده از رادار بهتر تشخیص داد.

مقایسه اثر پس‌بازتابگر گوشه‌ای (۱) و کروی (۲) برای سه پرتو نور. سطوح بازتابنده به رنگ آبی تیره هستند.

در رادارها[ویرایش]

بسته به طول موجی که در رادار‌ها استفاده می‌شود، رادار نمی تواند اشیا کوچکتر از طول موج را تشخیص دهد. در بعضی قایق‌های کوچک(مثلا: قایقی برای کمک به یک کشتی آمده) یا شناورهایی که به عنوان علامت رو ی آب شناورند را به این بازتابکننده تجهیز می‌کنند تا در رادار دیده شوند(رادار کشتی ها) و باعث برخود نشود.[۳]

از چپ به راست: الف) بازتابدهنده گوشه‌ای (فلز الماس مانند) در بالای دکل قایق. دقت کنید این حالت برای داشتن بهترین سطح راداری بهینه نیست بهتر استفاده از حالت "rain-catching" است. یعنی باید این الماس را کمی بچرخانید تا وقتی از روبرو نگاه می کنیم مر کز گوشه دیده شود. همان طور که در شکلِ ((ج)) می بینیم. ب) شناور راهنما در بندر سَندیِگُ. صفحات فلزی نزدیک بالی شناور بازتابنده گوشه‌ای را تشکیل داده اند تا سیگنال رادار را بازتاب کند. ج) بازتابنده گوشه‌ای برای تست رادار. د) بازتابنده چندتایی در منطقه آزمایشاتی نِوادا که برای بمب اتمی شبیه‌سازی شده هدف رادار است.

در اپتیک[ویرایش]

بازتابنده مکعب گوشه‌ای

جستارهای وا،بسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. نیومن، William S. (2012).
  2. برنشتاین مت A. ; William A. فریدمن (2011).
  3. ویکی پدیا انگلیسی