بادرنجبویه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بادرنجبویه
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
راسته: نعناسانان
تیره: نعناعیان
سرده: Dracocephalum

بادْرَنجبویه یا بادرنگ‌بویه [۱] (نام علمی: Dracocephalum) نام یک سرده از خانواده نعناعیان از راسته نعناسانان است که شامل حدود ۶۰ تا ۷۰ گونه است.[۲][۳] گیاهان این سرده به‌طور طبیعی در مناطق معتدل نیم‌کره شمالی می‌رویند. این گیاهان، ارتفاعی بین ۱۵ تا ۹۰ سانتی‌متر دارند و برخی از آن‌ها، گیاه یک‌ساله، برخی پایا و برخی نیز گیاه علفی هستند.[۴] برخی از این گونه‌ها، امروزه به‌منظور بهره‌برداری‌های تزئینی، استفاده در طب سنتی و تولید عسل، در باغ‌ها و مزارع کشت می‌شوند.

ویژگی‌ها[ویرایش]

ساقه‌های گیاهان این سرده راست و چهارگوش بوده و پوشیده از کرک است. بادرنجبویه یا بادرشبی سرده‌ای است شامل گیاهان علفی یا بوته‌ای چندساله و به‌ندرت یک‌ساله با ساقه‌های پرشمار و برگ‌های تخم‌مرغی یا تخم‌مرغی ـ مثلثی یا تخم‌مرغی ـ مستطیلی و با برگ‌هایی با دندانه‌های منتهی به نوک بلند و خارمانند اغلب در انتها و در حاشیه و کاسهٔ گل لوله‌ای ـ استکانی و دارای ۱۰ تا ۱۵ رگه و لبهٔ زبرین سه‌دندانه‌ای و دندانهٔ میانی پهن‌تر و لبهٔ زیرین دودندانه‌ای، رگه‌های منشعب و شبکه‌مانند، در قاعده در محل زاویهٔ بین دو دندانه ضخیم و دارای تاخوردگی، جام گل، در محل لبه‌ها پهن و بادکرده و دارای چهار پرچم و فندقچهٔ آن مستطیلی و دارای زائدهٔ غشایی در انتها.[۵] این گیاهان، بومی مناطق معتدل نیم‌کره شمالی است و در اروپا و آسیا نیز می‌رویند.

نگارخانه[ویرایش]


گونه‌ها[ویرایش]

[۶]

منابع[ویرایش]

  1. «بادَرشبی 1» [گیاهان دارویی] هم‌ارزِ «Dracocephalum, dragonhead»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر سیزدهم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی (ذیل سرواژهٔ بادَرشبی 1)
  2. Sonboli, A. , et al. (2011). Molecular characterization of Iranian Dracocephalum (Lamiaceae) species based on RAPD data. Acta Biologica Szegediensis 55(2), 227-30.
  3. Lazarević, P. , et al. (2009). On the distribution of Dracocephalum ruyschiana (Lamiaceae) in the Balkan Peninsula. Phytologia Balcanica 15(2), 175-79.
  4. Dracocephalum. Flora of China.
  5. "فرهنگستان زبان و ادب فارسی". 1396. Persianacademy.Ir. Accessed December 4 2017. [۱] بایگانی‌شده در ۴ دسامبر ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine.
  6. "Dracocephalum L." The Plant List; Version 1. (published on the internet). Royal Botanic Gardens, Kew and Missouri Botanical Garden. 2010. Retrieved November 16, 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]