بابون خونین‌دل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بابون گلادا
Gelada[۱]
یک گلادای نر
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: نخستیان
تیره: میمون بر قدیم
زیرخانواده: دم‌درازیان
تبار: انتر
سرده: Theropithecus
I. Geoffroy, ۱۸۴۳
گونه: T. gelada
نام دوبخشی
Theropithecus gelada
(Rüppell, ۱۸۳۵)
پراکندگی جغرافیایی

بابون گلادا (به انگلیسی: gelada baboon) یک نوع میمون دم‌کوتاه از خانواده میمون دنیای قدیم است. این گونه از میمون‌ها از سرده انترها و در راسته نخستییان بوده و در قاره آفریقا زیست می‌کند. این میمون در مناطق مرتفع اتیوپی یافت می‌شود. این جاندار بزرگ و قوی بوده و به رنگ قهوه‌ای تیره است، به صورتی که بازوها و پاهای آن تقریباً سیاه است.[۳][۴]

نرهای بالغ موهای بلندتری در پشت خود دارند و یک لکه قرمز روشن و برجسته از پوست تقریبا به شکل یک ساعت شنی روی سینه خود دارند. ماده‌ها نیز این لکه‌را دارند، اما در مواقع عادی کمتر مشخص می‌شود، مگر در زمان فحلی که خود را بصورت «گردن‌بندی» از تاول‌های پر از مایع نشان می‌دهد. نرها به طور متوسط ​​18.5 کیلوگرم (41 پوند) و ماده ها به طور متوسط ​​11 کیلوگرم (24 پوند) وزن دارند. طول سر و بدن 50 تا 75 سانتی متر (20 تا 30 اینچ) و دم 30 تا 50 سانتی متر (12 تا 20 اینچ) است.

مانند خویشاوندان نزدیکش ، بابونها، این جانور بیشتر روی زمین زندگی می کند و علف تا 90 درصد رژیم غذاییش را تشکیل می دهد.

منابع[ویرایش]

  1. Groves, C. (2005). Wilson, D. E., & Reeder, D. M, eds (ed.). Mammal Species of the World (3rd ed.). Baltimore: انتشارات دانشگاه جانز هاپکینز. p. 167. OCLC 62265494. شابک ‎۰−۸۰۱−۸۸۲۲۱−۴. {{cite book}}: |editor= has generic name (help)نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست ویراستاران (link)
  2. Gippoliti, S. & Hunter, C. (2008). Theropithecus gelada. در: IUCN 2008. گونه‌های در معرض نابودی در فهرست قرمز IUCN. دانلود در تاریخ 4 January ۲۰۰۹.
  3. Napier PH. (۱۹۸۱) Catalogue of primates in the British museum (natural history) and elsewhere in the British Isles, part II: family Cercopithecidae, subfamily Cercopithecinae, London: British Museum (Natural History).
  4. Ankel-Simons F. (۲۰۰۷) Primate Anatomy: an introduction, (۳rd edition), San Diego: Elsevier Academic Press.