درازروده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ایلئوم)
درازروده
درازروده در رودهٔ کوچک
The cecal fossa. The ileum and سکوم are drawn backward and upward.
جزئیات
ساخته ازmidgut
سرخرگ‌هاileal arteries
سیاهرگ‌هاileal veins
عصب‌دهیceliac ganglia, vagus [۱]
شناسه‌ها
MeSHD007082
TA98A05.6.04.001
TA22959
FMA7208

درازروده یا ایلِئوم (به انگلیسی: Ileum) در کالبدشناسی دستگاه گوارش بخش انتهایی، از سه بخش روده ی باریک است. در اکثر مهره‌داران، درازروده بخش نهایی روده باریک به شمار می‌رود: از جمله در پستانداران، خزندگان و نیز پرندگان.

درازروده در زیر دوازدهه و تهی‌روده قرار گرفته و توسط دریچه‌ای به نام دریچه ایلئوسکال (دریچهٔ دراز-کوری) از روده کور (سکوم) جدا شده‌است. در محل این سوراخ مخاط روده دارای دو چین فوقانی و تحتانی می‌باشد که به یکدیگر متصل شده و مانع برگشت مواد از روده ی بزرگ به داخل روده ی باریک می‌شود.[۲] طول درازروده در انسان‌ها در حدود ۲ تا ۴ متر است.

مقدار PH درازروده معمولا بین ۷ و ۸ (خنثی یا کمی قلیایی) است.

کارکرد[ویرایش]

اصلی‌ترین کارکرد درازروده، جذب ویتامین ب۱۲ و نمک‌های صفراوی و فرآورده‌هایی است که توسط تهی‌روده جذب نشده‌اند. دیوارهٔ درازروده چین‌دار است و هر کدام از چین‌ها از شمار بسیار زیادی پُرزهای روده‌ای کوچک پوشیده شده‌است.

‌ایلئوستومی[ویرایش]

در جراحی، گاه در دیواره شکم با وسایل جراحی سوراخی ایجاد می‌کنند که در نتیجه آن محتویات درازروده به بیرون راه پیدا می‌کند. به این عمل ایلئوستومی گفته می‌شود. [۱]

جستار های وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Physiology at MCG 6/6ch2/s6ch2_30
  2. حسین زاده طاهری،محمد حسین.ابراهیم زاده بیدسکان، علیرضا (۱۳۸۷آناتومی انسانی پایه، جهاد دانشگاهی مشهد، شابک ۹۶۴۳۲۴۱۸۱۵ از پارامتر ناشناخته |نوبت چاپ= صرف‌نظر شد (کمک)

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ^ Jejunum
  2. ^ ileocecal valve
  3. ^ ileostomy