ایسنا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به ناوبری پرش به جستجو
فارسیEnglish
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ISNA logo.jpg
نشانیhttp://www.isna.ir
شعار«هر دانشجو، یک خبرنگار» و «هر ایده یک خبر»
تجاری؟نه
نوعخبرگزاری
زبان(ها)فارسی، عربی، فرانسوی، انگلیسی
مالکجهاد دانشگاهی
پایه‌گذارابوالفضل فاتح
راه‌اندازی‎۱۳ آبان ۱۳۷۸
۰۰۰۰۴-۱۱-۱۹۹۹ ۱٬۹۹۹ نوامبر ۴
رده در الکساایران: ۲۸
جهان: ۱۴۷۶ (اردیبهشت ۹۸)[۱]
وضعیتفعال
مکانتهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین جنوبی، خیابان شهید وحید نظری، پلاک ۲۵

ایسنا (به انگلیسی: ISNA مخفف Iranian Students' News Agency) یا خبرگزاری دانشجویان ایران یکی از خبرگزاری‌های فعال در ایران است که در ۴ نوامبر ۱۹۹۹ آغاز به کار کرد.[۲] گزارشگران و تحریریهٔ این خبرگزاری عموماً دانشجویان رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های ایران هستند و تعداد زیادی از آنان، به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند.[۲] بر خلاف دوران تأسیس (۱۳۷۸–۱۳۸۴) در شرایط فعلی بسیاری از خبرنگاران ایسنا دیگر دانشجو نیستند. ایسنا با جذب کمک‌های مالی از دولت و نیز با حمایت تشکیلاتی جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کند.[۲]

تاریخچه[ویرایش]

این خبرگزاری توسط ابوالفضل فاتح، پایه‌گذاری شده‌است. او که از زمان آغاز به کار ایسنا در آذرماه ۱۳۷۸ تا مهر ماه ۱۳۸۴ مدیرعامل این خبرگزاری بوده‌است،[۳] شعار اصلی این رسانه را «هر دانشجو، یک خبرنگار» و «هر ایده یک خبر» قرار داد. ایسنا نخستین خبرگزاری غیررسمی ایران و نیز نخستین خبرگزاری ایران است که در سال ۱۳۷۹ به صورت رایگان بر روی اینترنت قرار گرفت و دسترسی به اخبار آن برای همه مخاطبان آزاد شد.

ایده اولیه تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به خرداد ماه ۱۳۷۸ بر می‌گردد که پس از تشکیل «سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی» مقرر شد تا این سازمان، برای خود نشریه ای داشته باشد، اما به جهت شور و اشتیاق جامعه و افزایش بسیار زیاد نشریات و وقایع ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با اعطای مجوز مخالفت کرد اما به جهت آنکه تصور نمی‌رفت دانشجویان امکان راه اندازی خبرگزاری را داشته باشند، مجوز خبرگزاری به نام خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) صادر شد.

هسته اولیه خبرگزاری ایسنا افراد زیر بودند:[۴]

  • ابوالفضل فاتح مدیرعامل وقتِ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
  • مهرداد آگاهی معاونت اجرایی خبرگزاری (او در سال ۱۳۹۶ به سمت رایزن فرهنگی ایران در اتریش منصوب شد)[۵]
  • احمدرضا یوسفی، معاونت فنی، اولین کارشناس رسمی جرایم رایانه ای دادگستری، که تا ۱۳۸۹ با خبرگزاری ایسنا همکاری می‌کرد.[۶]
  • عبدالرضا داوری، معاونت خبر خبرگزاری ایسنا


ساختار تشکیلاتی و ادارات[ویرایش]

هیئت مدیره: در شرایط فعلی مرجع تصمیم‌گیری در ایسنا هیئت مدیره‌ای متشکل از رئیس جهاد دانشگاهی به عنوان رئیس هیئت مدیره، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی (منصوب رئیس جهاد دانشگاهی)، مدیرعامل خبرگزاری (دکتر علی متقیان) و دو نفر از اعضای جهاد دانشگاهی به پیشنهاد رئیس جهاد دانشگاهی هستند؛ ولی تصمیم گیرنده اصلی رئیس جهاد دانشگاهی است و معمولاً هیئت مدیره در مورد انتخاب مدیر عامل ایسنا تابع تصمیم اوست چرا که همه اعضای هیئت مدیره منصوب یا منتخب رئیس جهاد دانشگاهی هستند.

معاونت‌ها: معاونت خبر، معاونت انفورماتیک و فنی، معاونت آموزشی و پژوهشی، معاونت پشتیبانی، معاونت اجرایی.

ادارات خبر: علمی و فناوری، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، بین‌الملل، فرهنگی هنری، ورزشی، عکس، توسعه اخبار و استانها.

تحولات ایسنا از آغاز تاکنون[ویرایش]

دوره اصلاحات[ویرایش]

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی از رسانه‌های نزدیک به او محسوب و در آن سال‌ها به سرعت به اوج رسید به گونه‌ای که پرمخاطبترین خبرگزاری و مرجع اصلی اخبار ایران تلقی می‌شد.[۲][۷] پس از ایسنا با الهام از روش کار این خبرگزاری، چندین خبرگزاری در ایران راه‌اندازی شد که مهمترین آن‌ها مهر، ایلنا و فارس است.[۸]

ابوالفضل فاتح با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد ایسنا را ترک کرد و پس از او تا فرودین ۱۳۸۹ و در طول پنج سال، شش مدیر مختلف عهده‌دار مدیریت این خبرگزاری شدند[۹]

اصرار ابوالفضل فاتح و دست‌اندرکاران ایسنا در آن زمان انتخاب مدیرعامل از درون ایسنا بود؛ بنابراین محمدعلی نادعلی‌زاده معاون خبر ایسنا به عنوان مدیرعامل بعدی انتخاب شد و پس از کنار گذاشتن او که با فشار سیاسی دولت بود، میر حمید حسن‌زاده معاون آموزشی وقت ایسنا سرپرست ایسنا شد.[۱۰] پس از او مدیران بعدی از بیرون ایسنا ولی از جهاد دانشگاهی منصوب شدند. در ادامهٔ روند تغییرات به تدریج بسیاری از خبرنگاران اصلاح طلب اخراج شدند. در فروردین ۱۳۸۹، علی متقیان، مدیرکل دفتر ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ریاست این خبرگزاری رسید.[۹] دوران او نیز دیری نپایید و در شانزدهم فروردین ۱۳۹۰ علی رضا زجاجی برای تنها یک ماه سرپرست این خبرگزاری شد و سپس ساسان والی زاده که پیشتر مسئولیت‌های مدیر کلی دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری و معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول ریاست جمهوری را عهده‌دار بود به سرپرستی ایسنا گمارده شد. او در میان مدیران عامل و سرپرستان ایسنا نخستین فردی است که سابقهٔ عضویت در جهاد دانشگاهی را ندارد. البته این پایان تغییرات ایسنا در زمان دولت احمدی‌نژاد نبود و در فاصله ۱۷ روز به پایان عمر دولت احمدی نزاد در ۲۶ تیر ۹۲ والی زاده هم شبانه و به وسیله پیامک از سوی جهاد دانشگاهی برکنار شد. پس از این تصمیم، جهاد دانشگاهی دوباره سرپرستی ایسنا را به زجاجی سپرد اما زجاجی تنها سه ماه توانست سرپرست ایسنا بماند و جای خود را به سعید پورعلی داد که سابقه سرپرستی ایسنا را در کارنامه داشت. در ادامه مجدداً سرپرستی ایسنا به علی متقیان که سابقه مدیریت در دولت احمدی‌نژاد را نیز دارد سپرده شد.

دوره احمدی‌نژاد[ویرایش]

با آغاز دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ایسنا شاهد سه نوع تغییرات بود، نخست تغییرات مدیریتی و نیروی انسانی و سپس تغییرات محتوایی و نهایتاً تغییر در جهره سایت. تغییرات مدیریتی چنان‌که قبلاً توضیح داده شد منجر به تغییر هفت مدیر بعد از ابوالفضل فاتح شد و تعدادی از سردبیران و خبرنگاران قدیمی ایسنا مجبور به ترک این رسانه شدند. تغییرات محتوایی دو جنبه داشت. فشار از بیرون که همسویی با شرایط سیاسی و حتی جناحی حاکم بر کشور را دنبال می‌کرد و بدنه ایسنا سازگاری برای حفظ ایسنا. در مجموع ایسنا تا حدی از رویکرد دوران نخست خود فاصله گرفت. در دوره والی زاده، چهره سایت تغییر داده شد و دو شعار «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود» و «چو ایران نباشد تن من مباد» حذف و شعار «اخلاق، امید، آگاهی» از سوی گردانندگان ایسنا جایگزین شد. در تغییری دیگر تصویر سید علی خامنه‌ای رهبر ایران به لوگوی سایت افزوده شد. تاکنون نیز دو شعار «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود» و «چو ایران نباشد تن من مباد» به سایت بازگردانده نشده‌است.

دوره حسن روحانی[ویرایش]

اگرچه پیش‌بینی می‌شد با توجه به نزدیکی افکار نیروهای ایسنا با دولت حسن روحانی و مشی همیشگی ایسنا بر اعتدال و حمایت‌ها از دولت، وضعیت مالی ایسنا بهبود یابد اما بودجه ایسنا برای سال ۹۳ افزایشی پیدا نکرد تا این خبرگزاری مجبور به کاهش اضافه کار خبرنگاران، دبیران، سردبیران و مدیران خود و حتی تغییر وضعیت تعدادی از نیروهای خود شود. کاهش بودجه ایسنا حتی با انتقاد فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی روبه‌رو شد و او طی مصاحبه‌ای با ایسنا(۱۴ اسفند ۹۲) از این مسئله انتقاد کرد. کامنت‌های منتشر شده ذیل این مصاحبه حاکی از ناراحتی اعضای ایسنا و مخاطبانش از این «بی‌توجهی» دولت و مجلس است. این در شرایطی است که بودجه خبرگزاری‌های فارس و ایرنا که تأثیر برابری با ایسنا در رسانه‌های داخلی و مخاطبان ایرانی و خارجی دارد در این سال‌ها به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده‌است.

دیدگاه ابوالفضل فاتح[ویرایش]

ابوالفضل فاتح، پایه‌گذار خبرگزاری ایسنا در سال ۱۳۸۷ در مقاله‌ای با عنوان «پیشنهادهایی برای بهبود نظام رسانه‌ای کشور» برای نخستین بار به به طرح مدلی باعنوان «مدل بینابینی» پرداخته و آن را راهگشای عبور از وضعیت انفعالی نظام رسانه‌ای در ایران دانسته‌است. در بخشی از این مقاله دربارهٔ ایسنای دوران اصلاحات آمده‌است: «مدل بینابینی - که شالودهٔ آن را تلفیق مزیت‌های فناوری‌های نوین با اهداف و نیازهای ملی شکل داده - در جوامعی با خصلت‌های فرهنگی ایران می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات بوده و مانع انفعال دربرابر رسانه‌ها شود.[۱۱]

ایران برای نخستین بار در مدل بینابینی خبرگزاری، خبرگزاری دانشجویان را به عنوان یک رسانهٔ اینترنتی تجربه کرده‌است که هم به ارزش‌های بومی وفادار و هم به قواعد رسمی متعهد بوده و هم به بخشهای وسیعی از مردم (دانشجویان) فرصت داده‌است که قویا در جریان تولید و گردش اطلاعات مشارکت داشته باشند. ایسنا رسانه‌ای رسمی نبوده در عین حال کاملاً غیررسمی نیز نبوده‌است. نه محدود به نگاه و رفتار حرفه‌ای بوده و نه کاملاً داوطلب و غیرحرفه‌ای، نه روش تولید و توزیع اطلاعاتش ازهای رسمی و سخت عبور می‌کرده و نه صرفاً تسلیم جریان جدید رسانه‌های اینترنتی که بدون کد هستند بوده‌است. این نوع رسانه مدل خوب و مدیریت‌شده‌ای است که نه ما را در برابر دنیای جدید رسانه‌ای اینترنتی منفعل می‌کند و نه بیگانه».[۱۱]

او همچنین ایسنا را مقدمه یک جنبش رسانه ای در ایران دانسته و خبرنگاران ایسنا را محور این جنبش در آینده می‌داند و با انتقاد از مانع تراشی‌ها در مسیر راه اندازی صوت و تصویر (رادیو و تلویزیون) ایسنا دربارهٔ این خبرگزاری می‌گوید تلاش اصلی تأسیس رسانه ای بومی و با مختصات ویژه بود و از این روز آنچه در این رسانه اتفاق افتاده دریافت و تجربه درونی این رسانه و غیر اقتباسی بوده‌است. ایسنا برای نخستین بار خبرگزاری را از رسانه با واسطه به رسانه بی واسطه، دانشجویان رشته‌های مختلف را به عنوان خبرنگار و هر اندیشه را یک خبر معرفی کرد و اخلاق رسانه ای و مدل دروازه‌بانی خاص خود را وضع کرد.[۱۲][۱۳][۳]

فاتح در جای دیگری با ستودن تلاش خبرنگاران جوان این خبرگزاری گفته‌است: ایسنا نمادی از رمز و راز ماندگاری، هوشمندی و ایمان نسل جوان ایرانی است که بذر پاکی و صداقت می‌افشاند.[۱۴]

بخش ورزشی ایسنا[ویرایش]

اداره اخبار ورزشی در بدو راه‌اندازی با ادارات خبری اجتماعی و علمی در یک بخش مدیریت می‌شد اما به تدریج با تفکیک ادارات تخصصی ورزشی نیز به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد.

اولین سردبیر ورزشی ایسنا میثم زمان آبادی بود. زمان آبادی در سال ۱۳۸۱ از ایسنا جدا شد و پس از آن مصطفی لشکری دبیر وقت ورزشی به عنوان مدیر اداره اخبار ورزشی فعالیت کرد. لشکری تا دی ۱۳۹۳ در راس اداره ورزشی حضور داشت.

از دی ماه ۱۳۹۳ تاکنون نیز یوسف اکبری که از سال ۱۳۷۹ با این خبرگزاری همکاری داشته و سابقه فعالیت در بخش‌های خبری سیاسی خارجی - اجتماعی - ورزشی و حقوقی را در کارنامه دارد، به عنوان مدیر اداره اخبار ورزشی منصوب شد.

اداره اخبار ورزشی ایسنا در سال ۱۳۹۴ در همایش برترین مدیران سال ۹۴ ورزش کشور به عنوان «رسانه اخلاق» مورد تجلیل قرار گرفت.

اداره اخبار ورزشی ایسنا دارای ۲ سردبیر در بخش‌های فوتبال و منهای فوتبال است. سرویس‌های خبری فوتبال، فوتسال و جهان ورزش زیر بخش سردبیری فوتبال اداره می‌شوند. در بخش فوتبال مجموعاً ۲ دبیر جهان ورزش و فوتبال تعریف شده‌است.

بخش‌های توپ و تور، کشتی و رزمی، علم ورزش، ورزش بانوان و سایر رشته‌ها زیر مجموعه سردبیری منهای فوتبال قرار دارد. در این بخش نیز دو دبیر فعالیت می‌کنند.

برخی از اخبار منتشر شده که صحت آنها رد شد[ویرایش]

  • خبرگزاری ایسنا طی گزارشی در تاریخ ۴مهرماه ۱۳۹۵، مصاحبه ای از سارینا بابایی با عنوان دانش آموز ۱۰ساله فرانخبه ایرانی منتشر می‌کند که طی آن مصاحبه ادعاهای اعجاب آوری(بدون استناد به هیچ منبع یا مدرکی) از دستاوردهای علمی این دختربچه مطرح می‌شود.[۱۵] بعدها براساس تحقیقات انجام شده توسط فکتنامه و خبرگزاری دیدار، تمامی این ادعاها رد می‌شوند.[۱۶][۱۷]

پانویس[ویرایش]

  1. [۱]
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ "What's With the Iranian Students News Agency?". Retrieved 3 May 2007.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ مراسم تودیع مدیرعامل ایسنا وبگاه ایسنا
  4. «انتصاب در خبرگزاری دانشجویان ایران». ایسنا. ۲۰۰۰-۰۵-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۴.
  5. «مهرداد آگاهی رایزن فرهنگی ایران در اتریش می‌شود». خبرگزاری مهر. ۲۰۱۸-۰۳-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۴.
  6. «آزادی احمدرضا یوسفی، معاون سابق خبرگزاری ایسنا از زندان اوین». kaleme.com. ۲۰۱۲-۰۶-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۴.
  7. "Bombs boost town's Taleban support", BBC News, November 6, 2001. Retrieved February 7, 2007.
  8. پرویز اسماعیلی؛ از گردان تخریب تا خبرگزاری مهر
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ سرگذشت ’ایسنا’ بعد از خاتمی: تغییر ۶ مدیر در ۵ سال وبگاه بی‌بی‌سی
  10. ششمین مدیر در پنج سال گذشته بایگانی‌شده در ۱۶ آوریل ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine روزنامه بهار
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ مقاله‌ای از ابوالفضل فاتح: پیشنهادهایی برای بهبود نظام رسانه‌ای کشور مدیا نیوز
  12. «Hamshahri Newspaper». images.hamshahrionline.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۱۶.
  13. Behnegarsoft.com (۲۰۰۵-۱۱-۰۲). «ایتنا - فاتح: تأسیس «رادیو ایسنا» از مهم‌ترین برنامه‌های آینده است». ایتنا - سایت خبری تحلیلی فناوری اطلاعات و ارتباطات. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۱۶.
  14. آشنایی با ایسنا همشهری آنلاین
  15. «دانش‌آموز ملایری؛ فرانخبه ایران». ایسنا. ۲۰۱۶-۰۹-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۲۹.
  16. «هیچ سندی ادعاهایی را که درباره "فرانخبه دوازده‌ساله" می‌شود تایید نمی‌کند». factnameh.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۲۹.
  17. دیدارنیوز، پایگاه خبری تحلیلی (۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۱۱:۱۴). «سارینای فرانابغه؛ از ادعا تا واقعیت». fa. دریافت‌شده در 2019-10-29. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]

Iranian Students News Agency
ایسنا
AvailabilityNational
International 
FoundedNov 1999
by Abolfazl Fateh
Mottoone student, one correspondent
Official website
http://www.isna.ir/

The Iranian Students News Agency (ISNA) is a news organization run by Iranian university students.




History and profile

Iranian Students om/mediaoperations/Media%20Environment%20Guide%20Iran.pdf |work=BBC Monitoring |accessdate=7 September 2014 |date=30 July 2009 |url-status=dead |archiveurl=https://web.archive.org/web/20140801201438/http://www.combatfilms.com/mediaoperations/Media%20Environment%20Guide%20Iran.pdf |archivedate= 1 August 2014 }}</ref> It now covers a variety of national and international topics.[1] Editors and correspondents are themselves students in a variety of subjects, many of them are volunteers (nearly 1000). ISNA is considered by Western media to be one of the most independent and moderate media organizations in Iran, and is often quoted.[1][2] "While taking a reformist view of events, ISNA has managed to remain politically independent. It has, however, maintained its loyalty to the former president and carries a section devoted to "Khatami's perspectives".[3]

Although it is generally considered independent, the ISNA is financially supported in part by the Iranian government and is supported by ACECR (Academic Center for Education, Culture and Research), another student organization.[1] The agency's main founder and first director Abolfazl Fateh, who resigned in late 2005, was taken to the court on several occasions, including for a report on Shirin Ebadi, a Nobel Peace Prize winner and human rights activist.[1] Also, once he was beaten by police while supporting his correspondents to report student demonstration in June 2003. According to the Guardian, reformist daily Aftab-e Yazd 14 June 2003, in its Editorial column wrote: "It is not easy to overlook the injury caused to Dr Abolfazl Fateh, the hardworking managing director of the Iranian Students' News Agency, who had come to the scene to ensure an accurate reporting of events and prevent any news distortion by foreign media... [His] greatest concern was that if the people do not receive the news from us, they would do so from our enemies or at best from our competitors.".[4]

In January 2005 a server called The Planet unilaterally stopped hosting the website of the ISNA. The ISNA said that they did not receive a reason for the closure, and had only been informed 48 hours before the move. An Iranian government official later accused the United States of ordering the shutdown. The incident led to new calls for Iran to develop its own satellite communication technology.[5]

After Abolfazl Fateh's resignation in September 2005, Mehdi Nad'alizadeh, ISNA's head of political news was appointed as ISNA's director. He was replaced by Hamid Hasan - Zadeh in 2007 [3]. They were the only directors who were appointed from ISNA's editors. However, from 2008 till now, all directors have been appointed from outside the organisation.

Abolfazl Fateh in his PhD thesis, defended in 2011 at University of Oxford" entitled "the Power of News Production" stated about ISNA (Iranian Student News Agency),"During this period [1999-2005], ISNA turned into a major source of news, information and content in the Iranian media, attracting the attention of journalists, media experts and academics. Although the reasons for this strong attention may vary among these groups — from ISNA’s political impact to its peculiarities as a news agency — perhaps the common denominator among all of them was that ISNA presented a novelty on the Iranian (and to some degree, global) media scene. In a society that seemingly had experience of major changes initiated by unofficial media, as had happened during the Islamic Revolution (Sreberny-Mohammadi 1990), or by few periodicals and a newspaper with a small circulation together with student activists, as had happened during the reform movement (Khāniki 1998), this news source had and demonstrated the potential to bring about a considerable change in Iran’s media content and its functions. ISNA may not be framed as a news agency or fit a specific model; however, it was a symbol of the media that "reflect and direct at the same time" (Deuze 2009, p. 457).

Meanwhile, the Thesis confirms "ISNA suffered from certain shortcomings having to do with how it operates -- for example, not operating twenty four hours a day; not presenting news according to established professional standards; not having a multilingual website; having educational, editorial and technological weaknesses; focusing on domestic activities and news, and not having vast regional or international branches; and, most importantly, financial dependence on the government. Moreover, despite its honesty, fairness, and accuracy, the agency could not demonstrate itself as an impartial news agency particularly in later years of the period when it pumped out reform idealism and combined news activities with cyber activism. Therefore,... ISNA perhaps cannot be characterized as a member of the media with the highest journalistic values and professional standards. However, under the circumstances that prevailed at the time, it would be safe to say that it provided the best possible and strategic way to set up a relatively reliable but constant information flow in the country during this period".

As indicated in the thesis, "Regardless of any fate that the agency [ISNA] faces in the future..., it is clearly evident that ISNA, in the context of the Iranian media sphere and in comparison with other news sources in the country [during the period in between 1999-2005], rose as a new media phenomenon. This unique student news agency created a range of innovatory and influential journalistic work. All of these characteristics emerged while ISNA was affiliated with a revolutionary organization like ACECR. This affiliation raises the question as to whether ISNA represents a mutation in the revolutionary organizations in the country".

The thesis statement added, "ISNA was a new idea that turned into a reality and added another dimension to the news agency’s mission in the country. The study reminds us of the importance and significance of news agencies in a region where they are not considered important or powerful players. As such, it introduces a workable model that can be potentially replicated in the region".

As Fateh's thesis explained, "ISNA represents a unique type of journalism and a unique form of media organization that combined distinctive elements of local and global characteristics in its inception and operation. It is difficult to frame ISNA as a news agency or claim that the agency “fits a model”. At one level ISNA can probably be seen as a hybrid of participatory and traditional journalism and at another level as a hybrid organization that bridged the gap between competent journalism and cyber activism or cyber politics. In a serious way, ISNA defined its own model of a news agency, while at the same time acting as a social maverick and providing a mould for civic participation. These unique characteristics explain the success and impact of ISNA on the media scene in Iran, providing the key to its early development and survival. As such, in a rather direct way, ISNA embodied the socio-politics of Iran, with its deep heterogeneity and perhaps contradictions. It symbolizes a period of Iranian contemporary history in its rich complexity".[6]

See also

Further reading

  • Hossein Aghaie Joobani (2014). "A "Fourth Estate" Under Duress: ISNA as the Official Voice of Iranian Students". Asian Politics & Policy. 6 (4): 644–647. doi:10.1111/aspp.12134.

References

  1. ^ a b c d Engber, Daniel. " What's With the Iranian Students News Agency?", Slate, 2 February 2006. Retrieved 7 February 2007.
  2. ^ "Bombs boost town's Taleban support", BBC News, 6 November 2001. Retrieved 7 February 2007.
  3. ^ a b "Media Environment Guide: Iran" (PDF). BBC Monitoring. 30 July 2009. Archived from the original (PDF) on 1 August 2014. Retrieved 7 September 2014.
  4. ^ 'Standing up to this regime takes courage', The Guardian, 17 June 2003.
  5. ^ "US accused after Iran site closed", BBC News, 24 January 2005. Retrieved 7 February 2007.
  6. ^ Fateh, Abolfazl 2011, "The Power of News Production", PhD thesis, University of Oxford.

External links