اکسپو ۶۷

مختصات: ۴۵°۳۱′۰۰″ شمالی ۷۳°۳۲′۰۸″ غربی / ۴۵٫۵۱۶۶۷°شمالی ۷۳٫۵۳۵۵۶°غربی / 45.51667; -73.53556
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
غرفه ایران در نمایشگاه "اکسپو ۶۷"، طراحی از عبدالعزیز فرمانفرمائیان
نشان‌واره نمایشگاه اکسپو ۶۷

نمایشگاه جهانگیر و بین‌المللی ۱۹۶۷ یا به اکسپو ۶۷ یک نمایشگاه بین‌المللی همگانی بود که در سال ۱۹۶۷ در مونترال در استان کبک کانادا برگزار شد. این نمایشگاه به عنوان کامیاب‌ترین و موفق‌ترین نمایشگاه جهانی سده بیستم شناخته می‌شود که بیشترین شمار بازدید کننده تا آن تاریخ و ۶۲ کشور مشارکت‌کننده را در بر می‌گرفت. این نمایشگاه همچنین با شمار ۵۶۹٬۵۰۰ بازدیدکننده در روز سوم رکورد تازه‌ای در این زمینه بر جای گذاشت.

اکسپو ۶۷ جشن اصلی کشور کانادا در یکصدمین سالگرد بنیادگذاریش بود. در آغاز قرار بود که نمایشگاه در مسکو برگزار شود تا برای سالگرد پنجاه سالگی انقلاب روسیه به اتحاد شوروی یاری رساند؛ با این همه بر پایه دلایلی چند شوروی از برگزاری این نمایشگاه کناره‌گیری کرد و کانادا توانست برگزاری آن را از آن خود کند.

پروژه نمایشگاه جهانی در آغاز پشتیبانی همه سویه در کانادا را به همراه نداشت. اراده و خواست شهردار مونترال، ژان دراپو و گروهی از مدیران بود که این پروژه را راهبری کرد و برآوردها واکاوی‌های رایانه‌ای مبنی بر شکست پروژه را با ناکامی روبرو کردند.

پس از آنکه اکسپو ۶۷ در اکتبر ۱۹۶۷ به پایان رسید، جایگاه نمایشگاه و بیشتر غرفه‌ها تا سال ۱۹۸۴ دست نخورده بر جای ماندند تا در ماه‌های تابستان پذیرای بازدیدکنندگان باشند. از آنجا که بیشتر ساختمان‌ها که برای کاربری درازمدت طراحی و ساخته نشده بودند، بسیاری از آنها دچار ویرانی شدند و از این رو در سال ۱۹۸۴ برچیده شدند. امروز جزیره میزبان این نمایشگاه به عنوان یک بوستان و جایگاه تفریحی بهره‌برداری می‌شود و تنها شمار بسیار اندکی از سازه‌های اکسپو ۶۷ در آن بر جای مانده‌است.

نگارخانه[ویرایش]

غرفه‌ها[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]