اوژن اوبن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اوژن اوبن، سیاح و دیپلمات فرانسوی - ۱۹۰۸

اوژن اوبن (به فرانسوی:Eugène Aubin ) ۱۸۶۳-۱۹۳۱م؛ سیاح و دیپلمات فرانسوی بود که مدتی نیز ساکن ایران بوده و نویسنده کتاب ایران امروز درباره ایران در طلیعه عصر مشروطه است.[۱]

تولد[ویرایش]

اوژن اوبن در ۱۱ آوریل ۱۸۶۳ در روآن فرانسه متولد شد.

کتاب ها[ویرایش]

  • زبان انگلیسی در هند و مصر ، آرماند کالین، ۱۸۹۹، آگوست-فورتادو جایزه از آکادمی فرانسه در سال ۱۹۰۰
  • مراکش امروز ، آرماند کالین ، ۱۹۰۴
  • از تهران تا اصفهان ، ۱۹۰۷
  • تشیع و ملیت ایرانی ، ۱۹۰۸
  • ایران امروز (ایران ، بین النهرین) ، آرماند کالین ، ۱۹۰۸(این کتاب را به فارسی علی اصغر سعیدی ترجمه کرده است.)
  • در هائیتی: کاشت کنندگان یستریار ، سیاهپوستان امروز ، آرماند کالین ، 1910.

سفر به ایران[ویرایش]

اوبن در طلیعه مشروطه به ایران سفر کرده و گزارش سفر خود را در کتاب ایران امروز نوشته است. کتاب وی از دقیق ترین و پرمطلب ترین کتابهای سفرنامه نویسان شرقی در ایران است که گزارش هایی دقیق و جزئی از وضع سیاست و اقتصاد و دین و فرهنگ و وضعیت شیعیان[۲] ایران ارائه می دهد و به احتمال قوی وی در تالیف این کتاب از برخی سیاستمداران و روحانیان مشاوره علمی فراوان گرفته است.

ایران امروز[ویرایش]

این کتاب سفرنامه سفیر فرانسه در ایران، در دورة جنبش مشروطه، «اوژن اوبن» و مربوط به سال‌های 1906 تا 1907 است که به فارسی نیز ترجمه و چاپ شده است.[۳] اوبن طی این سفر، پس از ورود به تهران، عازم شهرهای آذربایجان شده و سپس به سوی اصفهان و بغداد رفته و بعد از دیدن شهرهای مقدس از رود فرات گذشته و از راه خلیج‌فارس به اروپا بازگشته است. سفرنامه حاضر، دربردارنده شرح وقایع این سفرهاست. این اثر، از نظر تاریخی دارای اعتبار ویژه‌ای است و نگارنده آن با دقت نظر و استدلال وقایع و دورنگری مسایل مهمی پیرامون انقلاب مشروطیت، تغییر سلطنت، نفوذ مذهب و روحانیت، و روابط قدرت‌های بزرگ را مطرح کرده است.

درگذشت[ویرایش]

اوبن در ۲۶ آگوست ۱۹۳۱ در آردن بلژیک درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. "Eugène Aubin". Wikipédia (به فرانسوی). 2020-08-23.
  2. تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال چهاردهم بهار و تابستان ۱۳۹۶ شماره ۱ (پیاپی ۴۲)
  3. اوژن اوبن، ایران امروز، ۱۹۰۷–۱۹۰۶: سفرنامه و بررسی‌های سفیر فرانسه در ایران، ترجمه و حواشی و توضیحات از علی اصغر سعیدی، تهران، ۱۳۶۲ ش.