اوپن‌ای‌ال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اوپن ای ال)
OpenAL
نویسنده(های)
اصلی
Loki Software
توسعه‌دهنده(ها)Creative Technology
انتشار پایدار
۱٫۱
ژوئن ۲۰۰۵؛ ۱۸ سال پیش (۲۰۰۵}})
نوشته‌شده باسی (زبان برنامه‌نویسی)
سیستم‌عامل15 operating systems
See: Supported platforms
گونهرابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار
پروانهپروانه‌های بی‌اس‌دی in early versions, گنو ال‌جی‌پی‌ال before v1.1, نرم‌افزار مالکیتی since v1.1
وبگاه

اوپن‌اِی‌اِل (به انگلیسی: OpenAL) یک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار شنیداری بدون وابستگی به یک برنامه خاص است؛ که برای رندرسازی مؤثر در زمینه صداهای سه بعدی چند کاناله طراحی شده‌است. اوپن‌ای‌ال از نظر ظاهر و شکل قوانین شباهت زیادی به اوپن‌جی‌ال دارد.[۱][۲][۳][۴] مکان اصلی شرکت OPENAL در شهر سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده قرار دارد. واو مای گاد

از طرفی دیگر اولین شرکتیست که پروژه هوش مصنوعی را اختراع کرده است. معروف ترین و پر استفاده ترین هوش مصنوعی جهان به نام چت جی پی تی (در انگلیسی: ChatGPT) را نخست این شرکت اختراع کرده است.

تاریخچه برنامه[ویرایش]

اوپن‌ای‌ال(OPENAL)در ابتدا توسط شرکت نرم‌افزاری لوکی ایجاد شد؛ تا به آن‌ها در منتقل کردن بازی‌های ویندوز به سیستم‌عامل لینوکس کمک کند. پس از تعطیلی شرکت لوکی، این پروژه تا مدتی توسط انجمن طرفداران منبع آزاد (open source) نگهداری می‌شد. اما هم‌اکنون این پروژه توسط شرکت Creative Labs (کرتیو تکنولوژی) توسعه داده می‌شود.[۵]

ویژگی‌ها[ویرایش]

پشتیبانی از صدای 3D[ویرایش]

OPENAL قابلیت پردازش صدای سه‌بعدی را فراهم می‌کند، که به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا صداها را در یک محیط سه‌بعدی پخش و مدیریت کنند.

پشتیبانی از جلوه‌های صوتی[ویرایش]

این رابط برنامه‌نویسی امکان اعمال جلوه‌های صوتی مختلف از جمله جلوه‌های صدای محیطی، انعکاس‌صدا و تأخیر را فراهم می‌کند.

مدیریت منابع صوتی[ویرایش]

OPENAL به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا منابع صوتی خود را مدیریت کرده و بهینه‌ترین استفاده را از سخت‌افزار صوتی برای پخش صداها داشته باشند.

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «OpenAL: Cross Platform 3D Audio». www.openal.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۱۳.
  2. «OpenAL: Cross Platform 3D Audio». openal.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۱۳.
  3. «AeonWave audio engine». www.adalin.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۱۳.
  4. «openal C/C++ Package - JFrog ConanCenter». conan.io. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۱۳.
  5. «Creative Labs (United States) | Sound Blaster Sound Cards, Super X-Fi, Speakers and Soundbars, Webcams, Headphones and Gaming Headsets». us.creative.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۳.