اوورتور جشن عید پاک روسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Head of a man with dark greying hair, glasses and a long beard
پرترهٔ نیکلای ریمسکی-کورساکف در سال ۱۸۹۸ توسط والنتین سروف

اوورتور جشن عید پاک روسی: اوورتور روی تِم‌های علم العبادات، اُپوس ۳۶، که به نام اورتور پاک روسی بزرگ هم شناخته می‌شود، یک اورتور کنسرتی است که به وسیلهٔ آهنگساز روسی، نیکلای ریمسکی-کورساکف بین اوت ۱۸۸۷ و آوریل ۱۸۸۸ نوشته شده‌است. این قطعه پیشکشی است به یادبود مودست موسورگسکی و الکساندر برودین که دو تن از اعضای گروه پنج‌نفرهٔ روس بودند. این قطعه یکی از آخرین سه قطعهٔ ارکسترال درخشان و استثنایی اوست که قطعات کاپریس اسپانیایی و شهرزاد بر آن تقدم دارند. نخستین اجرای این قطعه دسامبر ۱۸۸۸ در سن پترزبورگ و کنسرت سمفونیک روسی بوده‌است.[۱]

سازبندی[ویرایش]

این قطعه برای ارکستری رمانتیک نوشته شده که شامل ۳ فلوت (دوبله‌شده با یک پیکولو)، ۲ اُبوا، ۲ کلارینتِ دو، ۲ باسون، ۴ هورنِ فا، ۲ ترومپتِ سی بِمُل، ۳ ترومبون، توبا، ۳ تیمپانیِ لا و رِ و سُل، پرکاشن (گلوکن اشپیل، مثلث، تم-تم، سنج)، چنگ، و سازهای زهی است.

ساختار[ویرایش]

اورتور جشن عید پاک روسی، در فرم سونات آلگرو ساخته شده و دارای مقدمه‌ای طولانی در ابتدا است. در سراسر قطعه، قسمت‌های برجسته برای سازهای سولو شامل: ویولن، ویولنسل، ترومبون، کلارینت و فلوت وجود دارد. قسمت ابتدایی در مترِ ۵/۲ نوشته شده و این قطعه از معروف‌ترین کارهایی برای ارکستر است که در مترِ پنج‌گانه نوشته شده‌است. قسمت پایانیِ قطعه در ۲/۱ نوشته شده که استفاده‌ای گاه‌وبیگاه از ۳/۱ نیز می‌کند و جزو معدود قطعاتی است که از این علائم زمانی، همزمان استفاده می‌کند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Wikipedia contributors,"Russian Easter Festival Overture," Wikipedia, The Free Encyclopedia,https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Russian_Easter_Festival_Overture&oldid=637410200 (accessed February 14, 2016).

پیوند به بیرون[ویرایش]