اومبرتو سیمونتا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اومبرتو سیمونتا
زادهٔ۴ آوریل ۱۹۲۶
میلان, ایتالیا
درگذشت۲۵ اوت ۱۹۹۸ (۷۲ سال)
میلان، ایتالیا
پیشهنمایشنامه نویس، نویسنده، ترانه‌سرا

اومبرتو سیمونتا (به ایتالیایی: Umberto Simonetta)؛ (۴ آوریل ۱۹۲۶ – ۲۵ اوت ۱۹۹۸) نمایشنامه‌نویس، نویسنده و ترانه‌سرای ایتالیایی بود. او به «هنرمند طبقه‌بندی نشدنی» و «سرگردان بین ژانرهای مختلف» توصیف شد.‌[۱][۲][۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

سیمونتا در میلان متولد شد ولی پدرش که یک ضد فاشیست بود، مجبور به ترک میلان و مهاجرت به سوئیس شد.[۴][۵][۶] او کار خود را با همکاری گوگلیلمو زوکونی به عنوان نویسنده رادیو و نمایشنامه‌نویس آغاز کرد. او چندین رمان نوشت که برخی از آنها در فیلم‌هایی مانند مرد جوان عادی به کارگردانی دینو ریسی و مسافران عصر به کارگردانی اوگو تونیاتسی اقتباس شدند. او تئاتر جرولامو را در میلان از سال ۱۹۷۹ تا پایان آن در سال ۱۹۸۳ اداره کرد. به عنوان یک ترانه سرا، او اغلب با جورجو گابر همکاری می‌کرد.

در سال‌های آخر عمر، سیمونتا به عنوان منتقد تئاتر با روزنامه ایلجورناله همکاری کرد و یکی از فیلم‌نامه‌نویسان کمدی نونو فلیچه بود. او بر اثر تومور درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. Righetti, Donata (25 August 1998). "Umberto Simonetta, vagabondo nel cuore di Milano". Corriere della Sera. Retrieved 26 December 2015.
  2. «Simonetta Umberto - Biografie scrittori, poeti, artisti - Wuz.it». www.wuz.it. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۹.
  3. «Sceneggiatori : Umberto Simonetta – Il mito di Carosello» (به ایتالیایی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۹.
  4. Valerio. «"La Patria che ci è data" a cura di Umberto Simonetta | Valerio Tagliaferri» (به ایتالیایی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۹.
  5. "Umberto Simonetta: un paroliere di lusso | Umberto Fiori". www.doppiozero.com (به ایتالیایی). Retrieved 2022-10-19.
  6. "Rina Pincherle Simonetta | enciclopedia delle donne" (به ایتالیایی). Retrieved 2022-10-19.

پیوند به بیرون[ویرایش]