اواس وی (سیستم عامل)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اواس وی
توسعه‌دهندهکلودیوس سیستمز (Cloudius Systems)
نوشته شده به زبانC++
وضعیت توسعهپایدار
مدل منبعOpen source
تاریخ اولین انتشار۱۶ سپتامبر ۲۰۱۳؛ ۱۰ سال پیش (۲۰۱۳-16}})
بازار هدفرایانش ابری
زبان (های) در دسترسچند زبانه (Multilingual)
بن‌سازه رایانشx86-64 using the KVM, Xen, VMware, and VirtualBox hypervisors. (arm64 on KVM is under development)
گونه هستهUnikernel
فضای کاربریPOSIX, Java, Ruby
پیش فرض واسط کاربرCLI, web
پروانهBSD license
وبگاه رسمی

او اس وی (به انگلیسی: OSv) یک سیستم عامل کامپیوتری متمرکز بر محاسبات ابری[۱] است که در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد. این سیستم عامل یک سیستم عامل ویژه است که برای اجرا به صورت مهمان در بالای یک ماشین مجازی ساخته شده‌است، بنابراین شامل درایورهای سخت‌افزار بیر متال (سخت‌افزار فیزیکی) نمی‌شود. این سیستم عامل یک یونیکرنل است که برای اجرای یک فایل اجرایی لینوکس یا یک برنامه کاربردی نوشته شده در یکی از محیط‌های زمان اجرا پشتیبانی شده (مانند جاوا) طراحی شده‌است.[۲] به همین دلیل، مفهومی از کاربران (این یک سیستم چند کاربره نیست) یا فرایندها را پشتیبانی نمی‌کند، همه چیز در فضای آدرس هسته اجرا می‌شود.[۳] استفاده از یک فضای آدرس واحد، برخی از عملیات وقت گیر مرتبط با تغییر زمینه را حذف می‌کند.[۴] این سیستم عامل از مقدار زیادی از کدهای سیستم عامل FreeBSD، به ویژه پشته شبکه و سیستم فایل ZFS استفاده می‌کند. OSv را می‌توان با استفاده از یک API مدیریت REST و یک رابط خط فرمان اختیاری نوشته شده در Lua مدیریت کرد.

منابع[ویرایش]

  1. Kurth, Lars (3 December 2013). "Are Cloud Operating Systems the Next Big Thing?". linux.com. Retrieved 5 December 2013.
  2. Madhavapeddy, Anil; Scott, David J. (12 January 2014). "Unikernels: Rise of the Virtual Library Operating System". ACM Queue. Retrieved 20 May 2014.
  3. Buys, Jon (18 September 2013). "Cloudius Systems Announced OSv, an Operating System for the Cloud". OStatic. Archived from the original on 27 November 2013. Retrieved 11 March 2014.
  4. Corbet, Jonathan (18 September 2013). "Rethinking the guest operating system". LWN.net. Retrieved 28 September 2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]