انگ‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Onge
en-iregale
کل جمعیت
101[۱] (2011 census)
مناطق با جمعیت چشمگیر
 هند
specifically Little Andaman Island
زبان‌ها
Önge, one of the زبان‌های آونگان
دین
ادیان قوم‌باور folk religion (animism)
قومیت‌های وابسته
other Andamanese peoples, especially Jarawa

اُنگ‌ها یا اُنگه‌ها (انگلیسی: Onge) یا (Önge, Ongee، و Öñge) که همچنین به نام مردمان اُنگ‌ شناخته می‌شود یک گروه قومی آندامانی است که بومی جزایر آندامان در جنوب شرقی آسیا در خلیج بنگال است که در حال حاضر توسط هند اداره می‌شود. آنها به‌طور سنتی شکارچی-گردآورنده و ماهی‌گیر هستند، اما به کشت گیاه نیز می‌پردازند. آنها به عنوان یک قبیله برنامه‌ریزی شده هند تعیین شده‌اند.[۲]

پیشینه[ویرایش]

نمای توزیع قبیله‌های آندامانی در دههٔ آغازین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۴. مناطق انگ‌ها به رنگ آبی هستند.

در سدهٔ هجدهم، آنگه یا «مادومیتا» در سراسر جزیره آندامان کوچک و جزایر مجاور آن پراکنده شد، با برخی از قلمروها و اردوگاه‌هایی در جزیره روتلند و انتهای جنوبی جزیره آندامان جنوبی، ایجاد شد. پس از روبرو شدن آنها با افسران بریتانیای استعماری، روابط دوستانه‌ای با امپراتوری بریتانیا در دههٔ ۱۸۰۰ از طریق ستوان آرچیبالد بلر برقرار شد. افسر نیروی دریایی بریتانیا ام.وی. پورتمن آنها را به عنوان «خفیف‌ترین، ترسوترین و غیر تهاجمی‌ترین» گروه از مردم آندامانی که او با آنها روبرو شده بود توصیف کرد.[۳][۴] در پایان قرن نوزدهم، آنها گاهی اوقات از جزایر برادر جنوبی و شمالی دیدن می‌کردند تا لاک پشت‌های دریایی را بگیرند. در آن زمان، به نظر می‌رسید که آن جزایر مرز بین قلمرو خود و گستره مردم آندامان بزرگ در شمال آن کشور باشد.[۴] امروزه، اعضای بازمانده در دو اردوگاه ذخیره در آندامان کوچک، نهر دوگونگ در شمال شرقی و خلیج جنوبی محبوس هستند.

منابع[ویرایش]

  1. http://www.censusindia.gov.in/2011census/PCA/SC_ST/PCA-A11_Appendix/ST-35-PCA-A11-APPENDIX.xlsx الگو:Bare URL spreadsheet
  2. "List of notified Scheduled Tribes" (PDF). Census India. p. 27. Archived from the original (PDF) on 7 November 2013. Retrieved 15 December 2013.
  3. Weber, George. "Maurice Vidal Portman (1861–1935)". The Andamanese (Appendix A – Pioneer Biographies of the British Period to 1947). Archived from the original on 5 August 2012. Retrieved 3 July 2012.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ M. V. Portman (1899), A history of our Relations with the Andamanese, Volume II. Office of the Government Printing, Calcutta, India.