اندروید پای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اندروید پی)
اندروید پای
نسخه‌ای از سیستم‌عامل اندروید
صفحه اصلی اندروید پای با پیکسل ۲
توسعه‌دهندهگوگل
دسترس‌پذیری عمومی۶ اوت ۲۰۱۸؛ ۵ سال پیش (۲۰۱۸-06}})
انتشار پایدار9.0.0_r76 (PSV1.210329.021)[۱]
۴ ژانویه ۲۰۲۲؛ ۲ سال پیش (۲۰۲۲-04}})
گونه هستههسته یکپارچه (هسته لینوکس)
جلوتر ازاندروید اوریو
ادامه یافته توسطاندروید کیو
وبگاه رسمی
وضعیت پشتیبانی
از ۷ مارس ۲۰۲۲ دیگر پشتیبانی نمی‌شود[۲]

اندروید پای (انگلیسی: Android Pie) یا اندروید پی یا اندروید ۹٫۰ نهمین به‌روزرسانی عمده و نسخه ۱۶ از سیستم‌عامل موبایل اندروید است. اندروید پای به‌طور رسمی در تاریخ ۶ اوت ۲۰۱۸ منتشر شد.[۳]

این نسخه از سیستم‌عامل اندروید نیز برای اولین بار بر روی گوشی‌های پیکسل اجرا شد و به مرور برای دیگر گوشی‌های موبایل عرضه می‌شود و درحال گسترش است.

خصوصیات[ویرایش]

از قابلیت‌های جدید و مهم اندروید ۹ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ژست‌های حرکتی: در نسخهٔ نهایی Android Pie کلیدهای ناوبری سه‌گانهٔ معروف این سیستم‌عامل جای خود را به یک آیکون شبیه قرص داده‌اند.
  • هوش مصنوعی برای بهبود مصرف باتری
  • سیستم جستجوی عمیق: در اندروید Pie، گوگل اطلاعاتی را از داخل اپلیکیشن نیز نمایش خواهد داد و به‌علاوه، امکان ارتباط با برخی قابلیت‌ها را از داخل بخش جستجو فراهم می‌کند.
  • محدودیت دسترسی در حالت پس‌زمینه: هنگامی که یک اپلیکیشن در پس‌زمینهٔ گوشی فعالیت دارد و موجب افزایش مصرف باتری موبایل می‌شود، اندروید یک اعلان به اعلانات بالای رابط کاربری ارسال کرده و برای توقف اجباری آن اپلیکیشن، از کاربر اجازه می‌گیرد.
  • اجازه دسترسی به تاریخچهٔ تماس: گوگل یک دسته‌بندی جدید مجوزها به‌عنوان Call_Log در این نسخه ارائه کرده که براساس آن توسعه‌دهندگان برای دسترسی به تاریخچهٔ تماس‌های کاربر باید از او اجازه بگیرند. قبلاً این دسترسی در بخش کلی phone نهفته بود.
  • کنترل زمان استفاده: نرم‌افزار سلامت دیجیتال یا Digital well-being
  • غیرفعال کردن ضبط مکالمه تلفنی

ویژگی‌ها[ویرایش]

اندروید پای

تجربه کاربری[ویرایش]

اندروید پای از زبان جدید "طراحی متریال" گوگل استفاده می‌کند که به‌طور غیررسمی با نام "Material Design 2.0" شناخته می‌شود. ناسازگاری‌ها در طراحی را یکسان‌سازی می‌کند و با ایجاد "قالب" سفارشی ظاهر را استانداردسازی می‌کند. طراحی متریال دیزاین در رابط کاربری اندروید پای کاربرد دارد. علاوه بر این اندروید پای حاوی پشتیبانی رسمی از جمله APIها و رفتارهای سیستم بسته به اندازه و موقعیت آنها است. شرایط لازم برای صدور گواهینامه اندروید دستگاه‌ها را به دو برش محدود می‌کند، که ممکن است فقط در بالا یا پایین صفحه باشد.[۴]

دریافت[ویرایش]

مدت کوتاهی پس از عرضه، چندین کاربر در گوشی‌های گوگل پیکسل و اسنشال فون کاهش عمر باتری را مشاهده کردند.[۵] با در دسترس قرار گرفتن اندروید پای برای تلفن‌های بیشتر، برخی از کاربران در دستگاه‌های مختلف مقایسه‌های مشابهی را گزارش دادند.[۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Android Source". Google Git. Retrieved September 10, 2019.
  2. "Android Security Bulletin—February 2022". Android Open Source Project (به انگلیسی). Retrieved 2022-02-15.
  3. Samat, Sameer (2018-08-06). "Android 9 Pie: Powered by AI for a smarter, simpler experience that adapts to you". The Keyword. Google. Retrieved 2018-08-13.
  4. Amadeo، Ron (۲۰۱۸-۰۹-۱۳). «Android 9 Pie, thoroughly reviewed». Ars Technica (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۰۵.
  5. Schoon، Ben (۲۰۱۸-۰۸-۱۵). «Has your battery life been worse on Android 9 Pie? [Poll]». 9to5Google (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۸.
  6. «Android Pie has a battery life problem». VentureBeat (به انگلیسی). ۲۰۱۸-۱۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۸.