اندازه آلت انسان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اندازه آلت مردی)
نگاره‌ای که نحوهٔ اندازه‌گیری طول و قطر آلت را نشان می‌دهد.

آلت تناسلی مردانه از نظر اندازه بر اساس تعدادی از معیارها گوناگون است. این معیارها شامل درازا و دور در حالت شل (خوابیده) و نعوظ (افراشته) می‌شوند. در کنارِ تنوع طبیعی آلت تناسلی انسان، عامل‌هایی وجود دارند که منجر به تغییرات جزئی در یک مرد می‌شود: همچون سطح برانگیختگی، ساعات روز، دمای محیط، میزان اضطراب، فعالیت بدنی و تعداد دفعات (بسامد) فعالیت جنسی. در مقایسه با دیگر نخستی‌سانان از جمله نمونه‌های درشت مانند گوریل، آلت تناسلی انسان هم بدون مقایسه با دیگر موارد و هم نسبت به بقیهٔ اندام ضخیم‌ترین است. بیشتر رشد آلت تناسلی انسان در دو مرحله رخ می‌دهد: نخستین مرحله بین نوزادی تا پنج سالگی و سپس بین حدود یک سال پس از آغاز بلوغ است که نهایتاً کم و بیش تا ۱۷ سالگی ادامه می‌یابد.[۱]

در معیارهای اندازه‌گیری آلت تفاوت وجود دارد. در مطالعاتی که در آن اندازه‌گیری آلت توسط خود شخص انجام شده‌است، میانگین اندازه به نحو چشمگیری بالاتر از میانگینی است که از سوی مختصصان سلامت گزارش شده‌است. تا سال ۲۰۱۵، مرور سیستماتیکی از ۱۵٬۵۲۱ مرد (که آلتشان توسط متخصصان بهداشت و نه خودشان اندازه‌گیری شد) به این نتیجه رسید که به‌طور میانگین طول آلت تناسلی انسان در حالت نعوظ ۱۳٫۱۲ سانتی‌متر و میانگین دور آلت تناسلی انسان در حالت نعوظ ۱۱٫۶۶ سانتی‌متر است.[۲] مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۶ دربارهٔ طول آلت خوابیده نشان داد هنگامی که به‌وسیلهٔ کارکنان اندازه‌گیری می‌شد، میانگین اندازه ۸٫۹ سانتی‌متر بود.[۳] طول آلت تناسلی خوابیده گاهی می‌تواند عامل پیش‌بینی‌کنندهٔ ضعیفی برای طول آلت نعوظ‌شده باشد. در پزشکی، آلت بزرگسالی که به‌طور غیرطبیعی کوچک اما به‌طور طبیعی شکل‌گرفته‌است را میکروپنیس می‌نامند و اندازهٔ آن معمولاً ۷٫۶ سانتی‌متر است.

در تحقیقات پزشکی، از نظر آماری هیچ ارتباط قابل ملاحظه‌ای میان اندازه آلت تناسلی و اندازهٔ سایر اعضای بدن وجود ندارد. برخی از عوامل زیست‌محیطی افزون بر ژنتیک، مانند وجود اختلالات در دستگاه درون‌ریز، می‌توانند بر رشد آلت تناسلی تأثیر بگذارند.

اندازه‌گیری[ویرایش]

برای اندازه‌گیری درازای آلت، نخست باید تَهِ یک خط‌کش یا متر نواری را در مقابل بالای آلت تناسلی گذاشته شود، جایی که آلت به استخوان شرمگاهی وصل می‌شود. سپس از پایه تا نوک آلت (سر آلت) اندازه گرفته شود (طول اضافی پیش‌پوست را دربرنمی‌گیرد). برای اندازه‌گیری دور نیز، نوار اندازه‌گیری دور پایه (ته آلت) یا وسط شفت (میانه آلت) پیچیانده شود تا به همان نقطه برگردد.

هنگام سکس به دلیل نرم بودن بافت آلت، واژینیسم و فاصله‌هایی که ران، شکم، زهار، چربی زیر شکم و بیضه مرد و افزون بر این‌ها باسن پارتنر و لابیا و تپه ونوس زن ایجاد می‌کنند، آلت برعکس چیزی که به نظر می‌رسد نمی‌تواند تا ته درون سوراخ‌های بدن شود، همچنین به علت وجود روگا درون واژن و رکتوم هموار نیست که باعث له و فشرده شدن آلت و نیز چون مستقیم نیستند سبب خمیده شدن آلت به بالا می‌شود. این‌ها طول مؤثر را می‌کاهند؛ بنابراین در واقعیت اندازه کاربردی آلت است که اهمیت دارد نه اندازه کل آن.

بنابراین دو گونه اندازه‌گیری هست، یکی بافشردن یکی بی‌فشردن. برای نمونه برای خرید کاندوم یا مقدار و کیفیت دخول، اندازه آلت بی‌فشار به تپه پوبیس یا زهار اهمیت دارد، ولی برای اطلاعات پزشکی و آناتومی اندازه طول با فشار.

در تحقیقات و پژوهش‌های مختلف، با شیوه اندازه‌گیری درست، اندازه درازای آلت تناسلی در نوجوانان سالم (۱۸ ساله نرمال) در حالت‌های شل ۸ تا ۱۰/۲ سانتی‌متر، کشیده (به آرامی با دست) ۱۲/۳ سانتی‌متر و افراشته ۱۰ تا ۱۶٫۳ سانتی‌متر است، در حالی در افراد دارای میکروپنیس (ریزآلتی) این اندازه‌ها به ترتیب حداکثر ۵ تا ۷ سانتی‌متر است، همچنین در صدک ۹۷٫۵اُم (بالا)، اشخاص با ماکروپنیس (درشت‌آلتی) به ترتیب حداقل ۱۶٫۵ و ۱۹ می‌باشد.[۴] همچنین اندازه دور آلت نرمال در حالت خوابیده ۹٫۳ سانتی‌متر و در حالت راست‌شده ۱۱٫۷ تا ۱۲٫۳ سانتی‌متر بوده‌است.[۵][۶] دسته‌بندی اندازه‌های آلت راست‌شده:

  • زیر ۷ سانتی‌متر: میکروپنیس
  • ۸ تا ۹ س‌م: کوچک و کوتاه
  • ۹ تا ۱۱ س‌م: معمولی
  • ۱۱ تا ۱۶ س‌م: نرمال
  • ۱۶ تا ۲۲ س‌م: بزرگ و دراز
  • بالای ۲۲ سانتی‌متر: ماکروپنیس[۷]

طبق بررسی‌ها تنها ۲٬۲۸٪ مردان (حدود ۱۰۰ میلیون مرد) دچار بزرگی یا کوچکی غیرطبیعی و آنرمال آلت اند.[۸] آلت کوتاه ممکن است نتواند دخول ژرف (تا تهِ واژن) و پیوسته بدون کامل بیرون افتادن چندین باره آلت از واژن کند، همچنین یک آلت دراز ممکن است به ته واژن (خروجی دهانه رحم) همواره در طی سکس برخورد کند و باعث درد شود.

گاهی حین دخول جنسی، آلت یا جسم دیگری (همچون انگشت یا سکس توی) که در واژن قرار می‌گیرد به گردنه رحم برمی‌خورد. این ممکن است نشانه ای از این باشد که زن از نظر فیزیولوژیکی به اندازه کافی برانگیخته نشده‌است. هنگامی که او بیش‌تر برانگیخته شود، واژن بسیار کشیده و درازتر می‌شود و دهانه رحم، همان گردنه رحم، بلند و بالا می‌شود زیرا اندازه واژن در صورت تحریک کردن و برانگیختن، عمیق‌تر است.[۹]

ورود آلت در واژن

طول آلت خوابیده برآورد ناقصی از طول آلت راست‌شده به دست می‌دهد، زیرا ممکن است آلت یک شخص در حالت خوابیده کوتاه‌تر ولی در هنگام راست شدن بسیار درازتر باشد، ولی در هر صورت طول آلت نرمال باید در همه حالت‌ها باید در همان بازه با اندکی کم‌وبیش باشد. برخی فاکتورهای محیطی افزون بر ژنتیک، همچون وجود اختلال‌های غده‌های درون‌ریز، و مشکلات هورمونی می‌توانند بر رشد آلت هر شخص تأثیر بگذارند. اگر اندازه آلت در بازه کوچک‌آلتی (آلت ریز) باشد ولی از دیگر جهت‌ها طبیعی باشد، در متن‌های پزشکی به عنوان عارضه میکروپنیس مشخص می‌شوند. همچنین بیماری پیرونی (خمی و کجی آلت) و آسیب‌ها همچون به لیگامان آویزان آلت باعث کوچک‌تر نمایان شدن آلت می‌شود. همچنین یک مطالعه کره‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ختنه کردن نوزادان پسر با طول آلت تناسلی کوتاه‌تر همراه است.[۱۰] آلت افراد ختنه‌شده به‌طور میانگین ۸ میلی‌متر کم‌تر از همتایان ختنه‌نشده‌است، و نیز به دلیل بریدن بیشتر بافت پوستی آلت خمیده پیدا می‌کنند.[۱۱] ختنه در بزرگسالی زمان مناسب‌تری از این نظر است.

هیچ رابطه ای میان اندازه آلت وقتی شل یا سفت است، نیست. در واقع، مطالعه‌ای در مجله اورولوژی نشان داد که اندازه متوسط آلت مردانه در حالت افراشته برای اکثر مردان بالغ همسان است، ولی اندازه آلت خوابیده دیگرسان است.

این مطالعه همچنین نشان داد که پیش‌گوی بهتر درازای راست‌شده، طول «کشیده» است. این زمانی است که آلت شل‌شده اندکی کشیده می‌شود تا ماهیچه و پوست کشیده شود. با این حال، کشیدن آلت توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است ناخواسته باعث درد یا آسیب شود.

در حالت شل برخی آلت‌ها از دیگرها بلندتر اند، نمی‌توان با نگاه کردن به آلت وقتی شل (خوابیده) است، چیزی در مورد اندازه آن در حالت سفت (افراشته، راست) گمان کرد؛ زیرا برخی از مردان ممکن است مقدار طول قابل توجهی از وضعیت شل به سفت به دست آورند. گاهی از این مردان به عنوان «رویشگر» (grower) یا «خونی» (blood) یاد می‌شود (اندازه طول آلت شان افزایش می‌یابد، انگار که با افراشتگی، آلت شان روییده شود و رشد کند و از خون پر شود). دیگر مردان، هرچند، درازای بیشتری با راست‌شدگی به دست نمی‌آورند. این مردان ممکن است در عامیانه به عنوان «نمایشگر» (shower) یا «گوشتی» (flesh) شناخته شوند (همان اندازه آلت را می‌نمایانند، بی افزایش طول از حالت خوابیده به افراشته، انگار که فقط یک تکه گوشت باشد با این تفاوت که سرش بالا می‌رود بی آنکه درازایش افزایش یابد).

این اصطلاحات آلت «نمایشگر یا گوشتی» و آلت «رویشگر یا خونی» اصطلاحات پزشکی مرتبط نیستند و هیچ آستانه علمی خاصی برای دسته‌بندی آلت‌ها به هر یک از این دو دسته‌ها نیست.

این تا حدی نرمال است که آلت در حالت خوابیده بر یک سو آویزان شود به طوری که کمی خمیدگی داشته باشد. برخی از این خم‌ها ممکن است در هنگام راست‌شدگی آلت نیز وجود داشته باشند.

آلت از سه اتاقک لوله‌ای مجزا ساخته شده‌است. این اتاقک‌ها برای پمپ کردن خون به درون و بیرون آلت پاسخگو اند. درازای این اتاقک‌ها متفاوت است. آلت تناسلی ممکن است در جهت کوتاه‌ترین سیلندر خمیده شود.

خمیدگی آلت، یا طرفی که بر آن آویخته‌است، ممکن است در واقع نتیجه عادت باشد. هنگام پوشیدن، ممکن است طبق عادت، آلت به یک طرف شلوار یا لباس زیر فشرده شود که ممکن است تصور شود آلت تناسلی به‌طور طبیعی بر آن سو آویزان است، ولی واقعاً عادت شده که به آن سمت فشارده شود برای همین کج می‌ماند.[۴] گاهی نیز عادت نیست و این خم نتیجه بیماری پیرونی است.

اگر فشردن پوست بالای آلت چندین سانتی‌متر به درازای آلت بیفزاید این احتمال هست که آن فرد آلت دفن‌شده داشته باشد. آلت تناسلی دفن‌شده متفاوت است با میکروپنیس، که یک آلت غیرطبیعی کوچک ولی به صورت طبیعی ساختاریافته با طول آلت تناسلی کشیده کمتر از ۲٫۵ انحراف استاندارد کمتر از میانگین سن یا مرحله رشد جنسی بیمار است.[۱۲] درحالی که آلت تناسلی دفن‌شده یا جمع‌شونده یک بیماری مادرزادی یا اکتسابی است که در آن آلت به‌طور جزئی یا کامل زیر سطح پوست و بافت چربی پنهان می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلات ادراری، بهداشت ضعیف، عفونت و مهار عملکرد جنسی طبیعی شود.[نیازمند منبع]

همچنین یک آلت کوتاه با میکروپنیس ممکن است متفاوت باشد. میکروپنیس یک عارضه پزشکی است در حالی که آلت کوتاه یک آلت طبیعی ولی با اندازه طول کم در بازه طبیعی است.

همچنین اندازه تستیکول (بیضه) مانند دیگر بخش‌های بدن در هر شخص متفاوت است، ولی اندازه بزرگی آن تأثیر کم یا هیچ بر سلامتی دارد. درازای متوسط یک بیضه نرمال بین ۴٫۵ – ۵٫۵ سانتی‌متر است و پهنای آن ۲٫۱ تا ۳٫۵ سانتی‌متر است.[۱۳] بیضه‌هایی که درازاشان کمتر از ۳٫۵ سانتی‌متر باشد، کوچک در نظر گرفته می‌شوند. به دلیل این که اسپرم در بیضه تولید می‌شود، ابعاد بیضه حدوداً ۴×۳×۲ سانتی‌متر است. در صورت داشتن بیضه کوچک، احتمال این که اسپرم کمتری از حد متوسط تولید کند بیشتر است. گرچه بیضه‌ها با سرعت یکسان رشد می‌کنند، ولی ممکن است یکی از آن‌ها کمی بزرگتر و درازتر از دیگری رشد کند، همچنین به‌طور معمول یکی از بیضه‌ها کمی پایینتر از آن دیگری قرار می‌گیرد.[۱۴][۱۵]

پژوهش‌های زیادی دربارهٔ رابطهٔ اندازهٔ آلت تناسلی و رضایت شریک جنسی انجام شده و تعداد زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که تأثیر آن چندان زیاد نیست. مطالعات برخی میانگین‌ها و سازگاری‌ها را در ترجیحات زنان در آلت پارتنران شان نشان داده‌است. زنان طبق تجربه‌هایشان، برای پارتنر دراز-مدت، طول ۱۶ س.م. و دور ۱۲٫۲ س.م. را ترجیح می‌دهند درحالی که برای شریک «یک-بار» رابطه، درازای ۱۶٫۳ سانتی‌متر و کلفتی (ضخامت دور آلت) ۱۲٫۷ سانتی‌متری را می‌پسندند. هرچند مهارت دست، زبان، ارتباط کلامی و پیش‌نوازش را در ارضای جنسی بهتر نیز بسیار مهم می‌دانند.[۱۶][۱۷]

تاریخ[ویرایش]

در سنجش با دیگر نخستی‌سانان، از جمله نمونه‌های بزرگ مانند گوریل، آلت‌های انسان کلفت‌ترین شده‌اند، هم به صورت مطلق در میان همه نخستی‌سانان و هم نسبی نسبت به باقی بدن خود انسان. همچنین انسان‌های نر (مردان) جزو تنها جانوران پستان‌داری اند که استخوان نره را از دست داده‌اند و آلت انعطاف‌پذیر از بافت اسفنجی و رگ خونی به دست آورده‌اند. این‌ها به دلیل گزینش جنسی و پسند انسان‌های ماده (زنان) و مادرسالاری در طول تاریخ چند ده هزار ساله بشر بوده‌است.[۱۸][۱۹][۲۰]

در فرهنگ‌های مختلف دیدگاه‌های متفاوتی در مورد اندازه آلت تناسلی مردان دیده می‌شود. در یونان باستان و هنر رنسانس آلت‌های کوچک و ختنه‌نشده از نظر فرهنگی مطلوب بودند و آلت‌های بزرگ و ختنه‌شده مضحک و مسخره به نظر می‌آمدند. در روم باستان به نظر می‌رسد که دیدگاهی متضاد این رواج داشته و در ادبیات عربی سده‌های میانه هم آلت‌های بزرگتر ترجیح داده می‌شدند. بسیاری از مردان اندازه آلت خود را نسبت به دیگر مردان کوچک می‌دانند و بسیاری از افرادی که تصور می‌کنند آلت تناسلی کوچکی دارند در واقع آلت متوسطی دارند. داشتن آلت بزرگ همچنین ممکن است با اعتماد به نفس بالاتر هم مرتبط است.[۲۱] در زنان قطر آلت مردانه نسبت به طول اهمیت بیشتری در تحریک جنسی دارد.[۲۲]

ترس از کوچک‌شدن آلت تناسلی مردان در ادبیات فولکلور موجب شده تا نوعی هیستری جمعی معروف به هراس کوچک‌آلتی پدیدار شود. البته کوچک شدن آلت بر اثر تخریب بافت‌های آن در یک عارضه پزشکی که به بیماری پیرونی (Peyronie's disease) معروف است، اتفاق می‌افتد.[۲۳][۲۴]

فروشندگان و مبلغان محصولات بزرگ‌کننده جنسی از ترس بسیاری از افراد از کوچک بودن آلت‌شان استفاده می‌کنند. اما هیچ روش غیرجراحی که بتواند طول یا ضخامت آلت افرادی را که در وضعیت طبیعی قرار دارند، افزایش دهد در جامعه علمی پذیرفته نشده‌است. در این تبلیغات به مردان روش‌هایی چون داروی خوراکی، لوسیون، لوله خلاء، وسایل و روشهای کشش توصیه می‌شود که برای تأثیر آن‌ها کوچک‌ترین مدرک علمی وجود ندارد.

عارضه کوچک‌آلتی (میکروپنیس)

روش اندازه‌گیری[ویرایش]

اگرچه هیچ تکنیک استانداردی برای اندازه‌گیری سایز آلت وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد در بین محققان تا حد زیادی توافق وجود دارد که:[۲۵]

  • درازای آلت بایستی با اندازه‌گیری بخش روییِ آلت و با شروع از «تقاطع پوست زهار-آلت» تا نوک کلاهک انجام شود.
  • پهنای آلت نیز بایستی از بخش میانی تنهٔ آلت اندازه‌گیری شود.

همچنین اندازه‌گیری درازا و پهنای آلت، در سه وضعیت «خوابیده»، «کشیده‌شده» و «آخته» صورت می‌گیرد. به عبارت دقیق‌تر:[۲۵]

  • حالت «خوابیده»، زمانی‌ست که آلت در وضعیت تحریک‌نشده و غیربرانگیخته است.
  • حالت «خوابیدهٔ کشیده»، زمانی است که آلت در عین خوابیدگی، تا حداکثر ممکن به وسیلهٔ دست یا ابزار کشیده شده‌است؛
  • حالت «آخته» یا «افراشته»، زمانی است که آلت در حالت برانگیختگی حداکثری قرار دارد- خواه این حالت از طریق مشاهدهٔ چیزی تحریک‌آمیز حاصل شده باشد، یا لمس یا با استفاده از قرص و دارو.

همچنین دو روش اندازه‌گیری آلت هستند:

  1. استخوان-فشرده Bone-Pressed (BP)
  2. نا-استخوان-فشرده Non-Bone-Pressed (NBP)
روش نا-استخوان-فشرده
روش استخوان-فشرده

در بیشتر مطالعات علمی در مورد طول آلت تناسلی در حالت نعوظ، اندازه‌گیری‌ها با فشار به استخوان زهار و پد چربی ناحیه تناسلی (زهار) انجام می‌شود که در مردان سالم به‌طور متوسط ۱۴٬۷ سانتی‌متر است. ولی از دیدگاه عمومی و ترجیح زنان آنچه است که از آلت دیده می‌شود، روش نفشردن خط‌کش به داخل (NBP) است، زیرا مقداری است که در واقعیت دیده می‌شود و در سکس کاربرد دارد. هم برای توانایی دخول عمیق و پیوسته و هم برای پوشیدن سایز مناسب کاندوم. اندازه استخوان-فشرده ممکن است به زنان احساس فریب داده شدن دست دهد زیرا عملاً چربی‌سوزی بالای آلت بسیار سخت است و طی رابطه جنسی این چربی به درون نمی‌رود، ولی برای اطلاعات پزشکی و آناتومی اندازه درازا با فشار اهمیت می‌یابد زیرا ماکسیموم اندازه حقیقی آلت است بدین معنی که این آلت در بهترین حالت حداکثر چه اندازه می‌تواند باشد؛ بنابراین بهتر است با هردو روش اندازه‌گیری کرد تا اطلاعات درست‌تر و دقیق‌تری به دست آید از اندازه حقیقی آلت (با فشار) و اندازه آنچه دیده می‌شود و بیرون است (بدون فشار).

پژوهش‌ها[ویرایش]

اندازه آلت بیشتر مردان در ایران

نتایج تحقیقات معتبر در زمینه اندازه آلت مردی تا حدی با یکدیگر اختلاف دارند. بر اساس یکی از منابع اجماع عمومی میانگین طول آلت مردانه انسان‌های بالغ را در محدودهٔ ۱۲٫۹ تا ۱۵ سانتی‌متر قرار می‌دهد و ۹۵ درصد میانی نیز طول آلتی بین ۱۰٫۷ تا ۱۹٫۱ سانتی‌متر دارند؛ یعنی فقط ۲٫۵ درصد مردان آلتی کوتاهتر از ۱۰٫۷ سانتی‌متر و فقط ۲٫۵ درصد بلندتر از ۱۹٫۱ سانتی‌متر دارند.[۲۶][۲۷][۲۸]

در مورد محیط آلت هم اجماع عمومی بر روی میانگین ۱۲٫۳ سانتی‌متر است که به معنای قطری معادل ۳٫۹ سانتی‌متر در حالت شق‌شدگی کامل است. یک منبع مشهور دیگر طول میانگین آلت شل را ۱۰٬۲ سانتی‌متر و قطر آن را ۳٫۲ بیان کرده‌است و طول میانگین آلت شق‌شده ۱۵٫۲، قطر آن ۳٫۸ و محیط آن ۱۱٫۹ سانتی‌متر است.[۲۹]

  • در تحقیقی که دانشمندان کینگز کالج لندن با همکاری نظام بهداشت و درمان بریتانیا با بررسی بیش از ۲۰ مطالعه که بر روی بیش از ۱۵ هزار مرد در سنین مختلف و در مناطق مختلف دنیا (اروپا، آفریقا، آمریکا و آسیا از جمله در ایران) انجام شده، متوسط طول آلت تناسلی مردانه در حالت برانگیختگی ۱۳٫۱۲ و متوسط محیط آن ۱۱٫۶۶ سانتیمتر است. این بررسی نشان می‌دهد که تنها ۲٫۲۸ درصد مردان دچار کوچکی یا بزرگی غیرطبیعی آلت تناسلی هستند و همچنین نشانه‌ای از تأثیر نژاد یا ملیت در اندازه آلت تناسلی پیدا نکرده‌است. همچنین ارتباطی بین اندازه آلت تناسلی با اندازه پا (نمره کفش)، طول انگشت سبابه، اندازه بیضه‌ها و سن یافت نشد.[۳۰] همچنین هیچ ارتباط معنی‌دار آماری میان اندازه آلت و اندازه دیگر بخش‌های بدن در پژوهش‌ها یافت نشد یا اگر بود بسیار محدود بود.
  • بر اساس مطالعات بسیاری که بر پایهٔ رابطهٔ اندازهٔ آلت و نژاد صورت گرفته، این رابطه تقریباً اثبات شده‌است.[۳۱] مثلاً بر اساس یک مطالعه در آمریکا نشان داده شد که متوسط قطر و طول آلت سیاهان آفریقایی‌تبار بیشتر از سفیدپوست‌های اروپایی‌تبار و هر دو آن‌ها بیشتر از همتایان آسیایی‌تبار آنهاست. البته این اختلاف در حدی بسیار ناچیز و جزئی است.[۳۱]

میانه حسابی اندازه‌های آلت مردانه یعنی رقمی که ۵۰ درصد افراد از آن پائین‌تر و ۵۰ درصد بالاتر از آن قرار می‌گیرند کمی پائین‌تر از میانگین است. آلت افراد ختنه‌شده به‌طور میانگین ۸ میلی‌متر کوتاه‌تر از همتایان ختنه‌نشده‌است.[۳۲]

درازا[ویرایش]

چندین تحقیق علمی برای اندازه‌گیری طول آلت شق‌شده در افراد بالغ انجام شده‌است. مطالعاتی که بر خوداندازه‌گیری متکی بوده‌اند از جمله نظرخواهی‌های اینترنتی همواره به میانگین‌های بالاتری نسبت به تحقیقاتی که اندازه‌گیری با روش‌های علمی و پزشکی انجام شده، رسیده‌اند.[۲۸][۳۳]

در مطالعاتی هم که اندازه‌گیری توسط کادر تحقیق انجام شده هر یک به گروه خاصی از جمعیت‌های انسانی محدود بوده و مسائلی چون محدوده سنی خاص، نژاد خاص، داشتن مشکلات جنسی و خودانتخابی ممکن است در قدرت تعمیم‌دهی نمونه انتخابی مشکل ایجادکند.[۳۳][۳۴]

  • در تحقیقی که در سال ۱۹۹۶ در ژورنال اورولوژی به چاپ رسید نتیجه گرفته شد که میانگین طول آلت مردی ۱۲٫۹ سانتی‌متر است (اندازه‌گیری توسط گروه تحقیق).[۲۶] هدف تحقیق این بود که با به دست آوردن اطلاعاتی از میانگین اندازه آلت برای مشاوره به افرادی که قصد بزرگ کردن آلت را دارند کمک شود. شق‌شدگی با استفاده از دارو ایجاد شد و نمونه تحقیق از ۸۰ مرد آمریکایی از نژادهای مختلف با میانگین ۵۴ سال تشکیل می‌شد. در این تحقیق همچنین نتیجه‌گیری شد که سن و اندازه آلت خوابیده معیار مناسبی برای تعیین اندازه آلت شق شده نیستند.
  • تحقیق دیگری که در دسامبر ۲۰۰۰ در ژورنال بین‌المللی تحقیقات ناتوانی جنسی منتشر شد میانگین طول آلت ۵۰ مرد یهودی سفیدپوست را ۱۳٫۶ سانتی‌متر محاسبه کرد (اندازه‌گیری توسط گروه تحقیق)[۲۷] نعوظ در این افراد با استفاده از دارو ایجاد شد.
  • تحقیقی توسط کاندوم‌های لایف‌استایل میانگین طول آلت را ۱۴٫۹ سانتی‌متر با ضریب خطای ۲٫۱ سانتی‌متر اعلام کرد (اندازه‌گیری توسط گروه تحقیق).[۲۸] هدف این تحقیق اطمینان از اندازه درست کاندوم‌ها بود. با این حال در این تحقیق همهٔ افراد به‌طور داوطلبانه از یک اقامتگاه تفریحی شرکت داشتند و نعوظ هم با استفاده از دارو انجام نشد.
  • مقاله‌ای که در شمارهٔ ۲۰۰۷ BJU International منتشر شد؛ نشان داد که میانگین طول آلت تناسلی مردانه بین ۱۴ تا ۱۶ و دور آن بین ۱۲ تا ۱۳ سانتی‌متر است. این مقاله نتایج ۱۲ مطالعه را در کشورهای مختلف بررسی کرده بود.[۳۵]

پهنا[ویرایش]

در تحقیق Cancún LifeStyle میانگین طول آلت تناسلی مردانه ۱۴٫۹۲ سانتی‌متر مشخص شده و دور آلت در سه قسمت پایه، میانه و زیر کلاهک اندازه‌گیری شده و سپس میانگین آن محاسبه شده که عدد ۱۲٫۶۳ سانتی‌متر به دست آمد.[۲۸]

جمع‌بندی یافته‌ها[ویرایش]

با جمع‌بندی نتایج تمامی پژوهش‌های کنونی، می‌توان در مورد درازا و پهنای آلت اینطور نتیجه گرفت:[۲۵]

  • میانگین درازای آلت آخته بین ۱۲٫۸ تا ۱۴٫۵ سانتی‌متر است.
  • میانگین پهنای آلت آخته نیز حدود ۱۰٫۰ تا ۱۰٫۵ سانتی‌متر است.
  • میانگین درازای آلت در حالت خوابیده، بین ۹ تا ۹٫۵ سانتی‌متر است.
  • میانگین درازای آلت در حالتِ خوابیدهٔ کشیده حدود ۱۴٫۵ تا ۱۵ سانتی‌متر است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Stang, Jamie; Story, Mary (2005). "Ch. 1. Adolescent Growth and Development" (PDF). In Stang J, Story M (ed.). Guidelines for Adolescent Nutrition Services. University of Minnesota. p. 3. Retrieved 26 November 2012.
  2. Veale, David; Miles, Sarah; Bramley, Sally; Muir, Gordon; Hodsoll, John (June 2015). "Am I normal? A systematic review and construction of nomograms for flaccid and erect penis length and circumference in up to 15 521 men: Nomograms for flaccid/erect penis length and circumference". BJU International. 115 (6): 978–986. doi:10.1111/bju.13010. PMID 25487360.
  3. Wessells, Hunter; Lue, Tom F; McAninch, Jack W (1996). "Penile Length in the Flaccid and Erect States: Guidelines for Penile Augmentation". The Journal of Urology. 156 (3): 995–7. doi:10.1016/S0022-5347(01)65682-9. PMID 8709382.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3890219/#!po=19.2308
  5. "Penis: MedlinePlus Medical Encyclopedia". medlineplus.gov (به انگلیسی). Retrieved 2022-07-23.
  6. OurDoctor - What is The Average Penis Size?, retrieved 2022-08-20
  7. Hubert، Jean-Pierre (۲۰۲۰-۰۵-۰۴). «"Un micropénis" et "Un macropénis". • J'aime les mots». jaimelesmots.com (به فرانسوی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۲۰.
  8. «اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چقدر است؟». BBC News فارسی. ۲۰۱۵-۰۳-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۲.
  9. «How deep is the average vagina, and does it elongate when something's in it?». goaskalice.columbia.edu. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۲۳.
  10. Park, Jong Kwan; Doo, A. Ram; Kim, Joo Heung; Park, Hyung Sub; Do, Jung Mo; Choi, Hwang; Park, Seung Chol; Kim, Myung Ki; Jeong, Young Beom; Kim, Hyung Jim; Kim, Young Gon; Shin, Yu Seob (13 September 2016). "Prospective investigation of penile length with newborn male circumcision and second to fourth digit ratio". Canadian Urological Association Journal. 10 (9–10): E296–E299. doi:10.5489/cuaj.3590. PMC 5028213. PMID 27695583.
  11. Understanding circumcision: a multi-disciplinary approach George C. Denniston, Frederick Mansfield Hodges (2001)
  12. Zenaty, D.; Dijoud, F.; Morel, Y.; Cabrol, S.; Mouriquand, P.; Nicolino, M.; Bouvatier, C.; Pinto, G.; Lecointre, C.; Pienkowski, C.; Soskin, S. (November 2006). "Bilateral anorchia in infancy: Occurrence of micropenis and the effect of testosterone treatment". The Journal of Pediatrics. 149 (5): 687–691. doi:10.1016/j.jpeds.2006.07.044. ISSN 0022-3476. PMID 17095345.
  13. «Average Testicle Size | Average Male Testicle Size». Dr. Elist (به انگلیسی). ۲۰۲۰-۰۵-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۰.
  14. «شل شدن بیضه‌ها نشانه چیست | علت کوچک شدن بیضه | دکتر قوامی». دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی. ۲۰۱۸-۰۶-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۰.
  15. "Average Testicle Size: What's Normal, Does Size Matter, Seeking Help". Healthline (به انگلیسی). 2018-04-03. Retrieved 2022-08-10.
  16. "Penis size: An evolutionary perspective | Ask Carole, Evolutionary Agony Aunt". the Guardian (به انگلیسی). 2010-05-06. Retrieved 2022-07-23.
  17. Prause, Nicole; Park, Jaymie; Leung, Shannon; Miller, Geoffrey (۲ سپتامبر ۲۰۱۵). "Women's Preferences for Penis Size: A New Research Method Using Selection among 3D Models". PLOS ONE (به انگلیسی). 10 (9): e0133079. doi:10.1371/journal.pone.0133079. ISSN 1932-6203. PMC 4558040. PMID 26332467.{{cite journal}}: نگهداری یادکرد:فرمت پارامتر PMC (link)
  18. "Penis size: An evolutionary perspective | Ask Carole, Evolutionary Agony Aunt". the Guardian (به انگلیسی). 2010-05-06. Retrieved 2022-07-23.
  19. "Penis: MedlinePlus Medical Encyclopedia". medlineplus.gov (به انگلیسی). Retrieved 2022-07-23.
  20. Conversation, Matilda Brindle,The. "Why Humans Have No Penis Bone". Scientific American (به انگلیسی). Retrieved 2022-07-23.
  21. Lever, Janet; Frederick, David A.; Peplau, Letitia Anne (2006). "Does size matter? Men's and women's views on penis size across the lifespan". Psychology of Men & Masculinity. 7 (3): 129–143. doi:10.1037/1524-9220.7.3.129. ISSN 1939-151X.
  22. Eisenman R (2001). "Penis size: Survey of female perceptions of sexual satisfaction". BMC Womens Health. 1 (1): 1. PMID 11415468.
  23. Rigaud, G. , and Berger, R.E. (1994) Corrective Procedure for Penile Shortening Due to Peyronie's Disease. The Journal of Urology. V. 153 (2) P. 368-370. http://www.jurology.com/article/S0022-5347(01)67757-7/abstract
  24. Mayo Clinic Staff (2009) Peyronie's disease. Retrieved: 3/10/11 http://www.mayoclinic.com/health/peyronies-disease/DS00427/DSECTION=symptoms
  25. ۲۵٫۰ ۲۵٫۱ ۲۵٫۲ «مروری انتقادی بر یافته‌ها و جراحی‌های متداول برای حجیم‌سازی آلت در مردان»، اثر: بی.ای. دیلون، ان.بی. چاما، اس.سی. هانیگ، ترجمه و تنظیم: آرش حسینیان، چاپ اول: دیجیتال، 1394، ص12-13 [۱] بایگانی‌شده در ۱ فوریه ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  26. ۲۶٫۰ ۲۶٫۱ Wessells H, Lue TF, McAninch JW (September 1996). "Penile length in the flaccid and erect states: guidelines for penile augmentation". J. Urol. 156 (3): 995–7. PMID 8709382.
  27. ۲۷٫۰ ۲۷٫۱ Chen J, Gefen A, Greenstein A, Matzkin H, Elad D (December 2000). "Predicting penile size during erection". Int. J. Impot. Res. 12 (6): 328–33. doi:10.1038/sj.ijir.3900627. PMID 11416836.
  28. ۲۸٫۰ ۲۸٫۱ ۲۸٫۲ ۲۸٫۳ "ANSELL RESEARCH – The Penis Size Survey". Ansell. March 2001. Retrieved 2006-07-13.
  29. Bodywatching: a field guide to the human species, By Desmond Morris, 1985, p.217 of 256 pages.
  30. اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چقدر است؟ بی‌بی‌سی فارسی
  31. ۳۱٫۰ ۳۱٫۱ http://penis-enlargement.maxupdates.tv/penis-size-and-ethnic-race-correlations/
  32. Understanding circumcision: a multi-disciplinary approach George C. Denniston, Frederick Mansfield Hodges (2001)
  33. ۳۳٫۰ ۳۳٫۱ Aitken, Paul. "What's Average?". Archived from the original on 26 April 2012. Retrieved 2007-11-09.
  34. "A sample that is not representative of the population to which generalizations are to be made. FOR EXAMPLE, a group of band students would not be representative of all students at the middle school, and thus would constitute a biased sample if the intent was to generalize to all middle school students."Bureau of Justice Assistance website بایگانی‌شده در ۵ مارس ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine
  35. Wylie KR, Eardley I (June 2007). "Penile size and the 'small penis syndrome'". BJU Int. 99 (6): 1449–55. doi:10.1111/j.1464-410X.2007.06806.x. PMID 17355371.