انتخابات پارلمانی اسلوونی (۲۰۲۲)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتخابات پارلمانی اسلوونی (۲۰۲۲)
اسلوونی
→ ۲۰۱۸
۲۴ آوریل ۲۰۲۲

همه ۹۰ کرسی پارلمانی اسلوونی
۴۶ کرسی موردنیاز اکثریت
 
رهبر رابرت گولوب یانز یانشا تانیا فایون
حزب حزب دموکرات اسلوونی حزب دموکرات اسلوونی حزب سوسیال دموکرات اسلوونی
انتخابات پیش ۳۴/۵۴٪، ۴۱ کرسی ۲۵ کرسی، ۲۴/۹۲٪ ۱۰ کرسی، ۹/۹۳٪

 
رهبر زدراوکو پوچیوالشک لوکا مسک ماتی تونین
حزب Concretely لویکا اسلوونی جدید
انتخابات پیش ۱۰ کرسی، ۹/۷۵٪ ۹ کرسی، ۹/۹۳٪ ۷ کرسی، ۷/۱۶٪

 
رهبر آلنکا براتوسک لیوبو یاسنیک یلینچیچ نییب
حزب SAB حزب دموکراتیک بازنشستگان اسلوونی حزب ملی اسلوونی
انتخابات پیش ۵ کرسی، ۵/۱۱٪ ۵ کرسی، ۴/۹۳٪ ۴ کرسی، ۴/۱۷٪

Map of the election results, showing the seats won by each party in each of the 8 multi-member constituencies.

نخست‌وزیر اسلوونی کنونی

یانز یانشا
حزب دموکرات اسلوونی

انتخابات پارلمانی در اسلوونی برای برگزیدن اعضای پارلمان این کشور در ۲۴ آوریل ۲۰۲۲ برگزار گردید.[۱][۲] حزب حاکم دموکرات اسلوونی، به رهبری نخست‌وزیر یانز یانشا، در برابر رقیب خود رابرت گولوب از حزب جنبش آزادی شکست را پذیرفت. حزب اسلوونی جدید سوم شد و پس از آن سوسیال دموکرات و حزب چپ قرار گرفتند که هر دو کنار رفتند. فهرست ماریان سارک و حزب آلنکا براتوشک به زیر۴٪ سقوط کردند و هیچ کرسی به دست نیاوردند. مشارکت در انتخابات ۷۰٪ بود که نسبت به دو انتخابات قبلی افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد (۵۲/۶۳٪ در سال ۲۰۱۸ و ۵۱/۷۱ ٪ در سال ۲۰۱۴).[۳]

نظام انتخاباتی[ویرایش]

۹۰ عضو شورای ملی به دو روش انتخاب می‌شوند. ۸۸ کرسی از طریق لیست باز نمایندگی تناسبی در هشت حوزه انتخابیه که در هر حوزه ۱۱ کرسی انتخاب می‌شوند و کرسی‌ها با استفاده از سهمینه به احزاب در سطح حوزه انتخابیه اختصاص می‌یابد. نمایندگان منتخب با رتبه‌بندی همه نامزدهای یک حزب در یک حوزه انتخابیه بر اساس درصد آرایی که در ناحیه خود کسب کرده‌اند، مشخص می‌شوند. کرسی‌هایی که تخصیص نیافته باقی می‌مانند با استفاده از روش دهونت که با آستانه انتخاباتی۴ ٪ به احزاب در سطح ملی اختصاص می‌یابد.[۴] اگرچه کشور به ۸۸ حوزه انتخاباتی تقسیم شده‌است، اما نمایندگان از هر ۸۸ حوزه انتخاب نمی‌شوند. در برخی نواحی بیش از یک معاون انتخاب می‌شوند، که در نتیجه برخی از نواحی معاون منتخب ندارند (به عنوان مثال، ۲۱ حوزه از ۸۸ حوزه انتخاباتی در انتخابات ۲۰۱۴ معاون منتخب نداشتند).[۵] احزاب باید حداقل ۳۵٪ از لیست‌های خود را از هر جنسیت داشته باشند، مگر در مواردی که برای این لیست‌ها فقط سه نامزد و حداقل یک نامزد از هر جنسیت وجود داشته باشد.[۶][۷]

دو معاون دیگر توسط اقلیت ایتالیایی و مجارستانی انتخاب می‌شوند. رأی‌دهندگان همه نامزدها را در برگه رأی با استفاده از اعداد رتبه‌بندی می‌کنند (۱ بالاترین اولویت است). زمانی که یک رای‌دهنده به آنها رتبه اول را بدهد، به یک نامزد بیشترین امتیاز (برابر تعداد نامزدهای روی برگه رای) تعلق می‌گیرد. نامزدی که بیشترین امتیاز را کسب کند برنده است.[۸][۴]

جدول زمانی[ویرایش]

  • ۶ ژانویه ۲۰۲۲: به دنبال تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا در کمیته سازماندهی و ثبت پرونده حزب کمونیست رومانی علیه رومانی، که در آن دادگاه حقوق بشر اروپا تصمیم رومانی مبنی بر امتناع از ثبت یک حزب سیاسی را تأیید کرد که از حزب سابق فاصله نگرفت. رژیم کمونیستی، ویلی کواچیچ از دادگاه قانون اساسی خواست تا در مورد جاری کردن برنامه چپ و اقدامات چپ و سوسیال دموکرات در قانون اساسی تصمیم‌گیری کند. این جانشین قانونی اتحادیه کمونیست‌های اسلوونی است.
  • ۱۲ ژانویه ۲۰۲۲: رئیس مجلس، ایگور ایگور زورچیک، عضو سابق حزب مرکز مدرن، حزب جدیدی به نام لیبرال دموکرات‌ها را تأسیس کرد.
  • ۲۶ ژانویه ۲۰۲۲: رابرت گولوب، وزیر امور خارجه سابق در وزارت اقتصاد در کابینه نخست‌وزیر یانز درنوشک و مدیر عامل GEN-i، به عنوان رئیس حزب اقدامات سبز انتخاب شد و نام آن را به جنبش آزادی تغییر داد.

مشخصات رهبران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Slovenia's president to set general election for April 24". ABC News (به انگلیسی). Retrieved 2022-01-22.
  2. "Opposition Slovenian liberal party on course for landslide win, say exit polls". The Guardian (به انگلیسی). 24 April 2022. Retrieved 2022-04-24.
  3. Lihtenvalner, Katja (2022-04-24). "Slovenia's populist PM loses election to environmentalist party-election commission". Reuters (به انگلیسی). Retrieved 2022-04-24.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ National Assembly of the Republic of Slovenia بایگانی‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۱۳ توسط Wayback Machine State Election Commission
  5. "Imamo sploh legalno volilno zakonodajo za državni zbor?". Časnik Večer d.o.o. (به اسلوونیایی). Archived from the original on 2018-03-19. Retrieved 2018-03-18.
  6. Electoral system بایگانی‌شده در ۲۰۱۶-۱۱-۲۱ توسط Wayback Machine IPU
  7. "Zakon o volitvah v državni zbor (ZVDZ)". pisrs. Archived from the original on 2007-02-07. Retrieved 2018-03-17.
  8. "Navodila in rokovnik - DZ 2018 | Državna volilna komisija". Državna volilna komisija. Archived from the original on 2018-03-17. Retrieved 2018-06-16.