انتخابات ریاست‌جمهوری موریتانی (۲۰۱۴)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتخابات ریاست‌جمهوری موریتانی (۲۰۱۴)
موریتانی
→ ۲۰۰۹
۲۱ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-06-۲۱)
۲۰۱۹ ←

۱٬۳۲۸٬۱۶۸ آراء ثبت نام شده[۱]
50%+ رأی گزینندگان موردنیاز برگزیده شدن
مشارکت ۵۶٫۴۶٪ (کاهش۵٫۰۵٪)
 
نامزد محمد ولد عبدالعزیز بایرام دا عبید
حزب اتحاد برای جمهوری (موریتانی) IRA-Mauritania
رأی‌های مردمی ۵۷۷٬۹۹۵ ۶۱٬۲۱۸
درصد رأی ۸۱٫۸۹٪ ۸٫۶۷٪

انتخابات موریتانی (۲۰۱۴) پیش از انتخابات

محمد ولد عبدالعزیز
اتحاد برای جمهوری (موریتانی)

انتخابات موریتانی (۲۰۱۴) برگزیده

محمد ولد عبدالعزیز
اتحاد برای جمهوری (موریتانی)

انتخابات ریاست‌جمهوری موریتانی در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۴ طبق برنامه برگزار شد و به دلیل نرسیدن به ۵۰ درصد آرا در ۵ ژوئیه دومین دور انتخابات برگزار گردید تا کاندیداهای بالای ۵۰ درصد آرا مشخص شوند[۲] در این میان محمد ولد عبدالعزیز از اتحاد برای جمهوری با کسب ۸۲ درصد آرا برنده انتخابات شد و تقریباً تمامی اپوزیسیون انتخابات را تحریم کردند.[۳]

تاریخچه[ویرایش]

محمد ولد عبدالعزیز رئیس‌جمهور موریتانی که در حال حاضر در قدرت است از زمان انتخابات و مشخصا از ۲۰۰۹ به قدرت رسید. وی یک سرباز حرفه‌ای و یک افسر عالیرتبه نظامی است. او نقش رهبری را در کودتای ۲۰۰۵ برعهده داشت که رئیس‌جمهور حاکم (معاویه ولد سید احمد طایع) را خلع کرد و در اوت ۲۰۰۸ کودتای دیگری را انجام داد و سیدی ولد شیخ عبدالله را سرنگون کرد بعد از این کودتا محمد ولد عبدالعزیز خود را به عنوان کسی که تنش سیاسی را برای برگزاری انتخابات بخواباند رئیس‌جمهور اعلام کرد.[۴] او در آوریل ۲۰۰۹ از سمت خود استعفا کرد تا بدینوسیله بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری در ژوئیه ۲۰۰۹ شرکت کند که در آن البته برنده شد و در سال ۲۰۱۴ مجدداً خود را برای ریاست جمهوری کاندید کرد.

سرانجام[ویرایش]

اگرچه انتخابات ۲۰۱۴ توسط گروه‌های مخالف تحریم شد و اتحادیه آفریقا به برگزاری یک انتخابات مسالمت آمیز تشویق نمود. با اینحال نتیجه حضور مردم در انتخابات ۵۶٪ تخمین زده شد.

نتایج[ویرایش]

نامزد حزب آرا %
محمد ولد عبدالعزیز اتحاد برای جمهوری (موریتانی) اتحاد برای جمهوری ۵۷۷٬۹۹۵ ۸۱٫۸۹
بایرام دا عبید مقدماتی برای تولدی جدید در جنبش لغو تحرک ۶۱٬۲۱۸ ۸٫۶۷
بوید ولید هومیت ال‌ویام ۳۱٬۷۷۳ ۴٫۵۰
ابرای‌هما مختاز سعد اتحاد، عدالت و دموکراسی/جنبش برای تجدید ۳۱٬۳۶۸ ۴٫۴۴
لالا ماریام پینت مولایی ادریس مستقل (سیاستمدار) مستقل ۳٬۴۳۴ ۰٫۴۹
نامعتبر/رای سفید ۴۴٬۰۷۷
جمع کل ۷۴۹٬۸۶۵ ۱۰۰
ثبت نام شده/مشارکت ۱٬۳۲۸٬۱۶۸ ۵۶٫۴۶
منبع: CENI, IDEA[پیوند مرده]

منابع[ویرایش]

  1. "موریتانیایی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری برای تحریم‌های سیاسی رای دادند". رویترز. ۲۰۱۴-۰۶-۲۲. Archived from the original on 1 August 2015. Retrieved 2014-06-22.
  2. Prieur, Laurent (21 April 2014). "Mauritania sets June 21 date for presidential election". Reuters. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 13 May 2014.
  3. "Mauritanian President Abdel Aziz easily re-elected in boycotted vote". رویترز. 2014-06-23. Archived from the original on 4 April 2015. Retrieved 2014-06-23.
  4. "Le Haut Conseil d'Etat rend public un nouveau communiqué" بایگانی‌شده در ۲۰۰۸-۰۸-۱۲ توسط Wayback Machine, AMI, 7 August 2008 (فرانسوی).