انتخابات ریاست‌جمهوری فیلیپین (۲۰۲۲)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتخابات ریاست‌جمهوری فیلیپین (۲۰۲۲)
فیلیپین
→ ۲۰۱۶
۹ مه ۲۰۲۲
۲۰۲۸ ←

نظرسنجی‌ها
مشارکت TBD
 

نامزد بونگبونگ مارکوس لنی روبریدو
حزب حزب فدرال پیلیپینا سیاستمدار مستقل=name
جفت انتخابی سارا دوترته فرانسیس پانگیلینان
رأی‌های مردمی TBD TBD
درصد رأی TBD TBD

 

نامزد مانی پاکیائو ایسکو مورنو
حزب PROMDI آکسیون دموکراتیک
جفت انتخابی لیتو آتیانزا ویلی اونگ
رأی‌های مردمی TBD TBD
درصد رأی TBD TBD

پرونده:File:2022 Philippine presidential election results detailed.svg

نقشه ای که نشان می‌دهد کدام شهر و استان گواهینامه بوم توسط کنگره بررسی می شود و بر اساس آخرین نتایج غیررسمی، نامزد هر منطقه را که بیشترین رأی را داده است، مشخص می کند. کنگره آرا را بررسی کرده و برندگان را در اواخر ماه مه رسماً اعلام خواهد کرد. ژنرال سانتوس برای اولین بار نتایج خود را جداگانه ازکوتاباتوی جنوبی بررسی خواهد کرد. مترو مانیلا در سمت راست بالا نشان داده شده است.

رئیس پیش از انتخابات

رودریگو دوترته
PDP–Laban

رئیس برگزیده

بانگ بانگ مارکوس
حزب فدرال پیلیپینا

انتخابات ریاست‌جمهوری فیلیپین (۲۰۲۲) در روز دوشنبه ۹ مه ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از انتخابات سراسری سال ۲۰۲۲ برگزار شد. این هفدهمین انتخابات مستقیم ریاست‌جمهوری و شانزدهمین انتخابات معاونت ریاست‌جمهوری در فیلیپین از سال ۱۹۳۵ و ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری از سال ۱۹۹۲ بود.

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور کنونی، واجد شرایط انتخاب مجدد نبود، زیرا بر اساس قانون اساسی فیلیپین در سال ۱۹۸۷، رئیس‌جمهور به یک دوره محدود می‌شود. لنی روبردو، معاون کنونی، واجد شرایط انتخاب مجدد بود، اما به جای آن، نامزدی را برای ریاست جمهوری انتخاب کرد؛ بنابراین، این انتخابات هفدهمین رئیس‌جمهور و پانزدهمین معاون رئیس‌جمهور را تعیین کرد. رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور به‌طور جداگانه انتخاب می‌شوند، بنابراین دو نامزد برنده می‌توانند از احزاب مختلف سیاسی باشند.

بونگ بونگ مارکوس و سارا دوترته به ترتیب به ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری دست یافتند و اولین نامزدهای ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری بودند که از سال ۱۹۸۶با اکثریت آراء انتخاب می‌شوند. انتظار می‌رود که این نشان دهنده بازگشت خانواده مارکوس به قدرت برای اولین بار پس از انقلاب قدرت مردم باشد.[۱][۲][۳] کنگره فیلیپین در اواخر ماه مه برای بررسی نتایج و اعلام رسمی برندگان انتخابات تشکیل جلسه خواهد داد.

انتخابات ۲۰۲۲جانشین رئیس‌جمهور رودریگو دوترته و معاون رئیس‌جمهور لنی روبردو را تعیین کرد. در این عکس، دوترته روبردو را به ریاست HUDCC معرفی می‌کند.

منابع[ویرایش]

  1. "The son of late dictator Marcos has won the Philippines' presidential election". Associated Press. Manila. NPR. 10 May 2022. Retrieved 12 May 2022.
  2. "Biden, Xi congratulate Marcos Jr on Philippine presidential win". Al Jazeera. 12 May 2022. Retrieved 12 May 2022.
  3. Cabato, Regine; Westfall, Sammy (10 May 2022). "Marcos family once ousted by uprising wins Philippines vote in landslide". The Washington Post. Retrieved 12 May 2022.