انتخابات ریاست‌جمهوری ارمنستان (۲۰۲۲)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتخابات ریاست‌جمهوری ارمنستان (۲۰۲۲)
ارمنستان
→ ۲۰۱۸
۳ مارس ۲۰۲۲

۱۰۷رأی دهنده: تمامی نمایندگان مجلس ملی ارمنستان
۸۰ رأی گزینندگان موردنیاز برگزیده شدن
 


نامزد واهاگن خاچاطوریان
حزب سیاستمدار مستقل
نامزدها قرارداد مدنی فهرست حزب‌ها در ارمنستان

رئیس‌جمهور کنونی

آلن سیمونیان (در قدرت)
قرارداد مدنی

پس از استعفای رئیس‌جمهور آرمن سرکیسیان در ۲۳ ژانویه ۲۰۲۲، قرار است انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ۳ مارس ۲۰۲۲ در ارمنستان برگزار شود.[۱]

زمینه[ویرایش]

بر اساس اصل ۱۲۴ قانون اساسی اصلاح شده، رئیس‌جمهور غیرحزبی برای یک دوره هفت ساله غیرقابل تجدید انتخاب می‌شود.[۲] بر اساس ماده ۱۲۵، نامزدی که حداقل سه چهارم آرای کل نمایندگان مجلس ملی را کسب کند به عنوان رئیس‌جمهور ارمنستان انتخاب می‌شود.[۳] در صورت عدم انتخاب رئیس‌جمهور، مرحله دوم برگزار می‌شود که در آن همه نامزدهایی که در مرحله اول شرکت کرده‌اند می‌توانند شرکت کنند. در دور دوم، نامزدی که حداقل سه پنجم آرای کل نمایندگان را کسب کند به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود. اگر رئیس‌جمهور در این مرحله انتخاب نشد، مرحله سوم انتخابات برگزار خواهد شد که در آن دو نامزدی که در مرحله دوم آرای بیشتری کسب کرده‌اند، می‌توانند در آن شرکت کنند. در مرحله سوم کاندیدایی که اکثریت آرای کل نمایندگان را کسب کند انتخاب می‌شود.

بر اساس اصل ۱۲۵ قانون اساسی، حداقل یک چهارم از مجموع نمایندگان مجلس شورای ملی حق معرفی نامزد برای ریاست جمهوری را دارند.[۴] این بدان معناست که حداقل ۲۷ نماینده مجلس باید از نامزد معرفی‌شده حمایت کنند تا آن نامزد رسماً بتواند نامزد شود؛ بنابراین، از آنجا که احزاب اقلیت با کمتر از ۲۷عضو در مجلس ملی نمی‌توانند نامزدی را معرفی کننددر صورتیکه یک نامزد اجماع گسترده‌ای کسب کرد ممکن است بدون مانع نامزد شود.

واجد شرایط[ویرایش]

بر اساس قانون اساسی اصلاح شده، هر فردی که به سن چهل سالگی رسیده باشد و در شش سال گذشته فقط تابعیت ارمنستان را داشته باشد و به‌طور دائم در ارمنستان اقامت داشته باشد و به زبان ارمنی صحبت کند، حق رای دارد و می‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری ارمنستان انتخاب شود.

نامزدها[ویرایش]

حزب حاکم قرارداد مدنی (۷۱ کرسی) و اپوزیسیون اصلی اتحاد ارمنستان (۲۹کرسی) را برای معرفی یک نامزد ریاست‌جمهوری برمی‌گزینند تا شرایط ۲۷کرسی مورد نیاز را برآورده کنند. با این حال، اپوزیسیون کوچک «من اتحاد شرف دارم» تنها ۶کرسی دارد و نمی‌تواند به تنهایی نامزدی را معرفی کند.

نام حزب نامزد کننده منبع سمت
واهاگن خاچاطوریان کنشگر سیاسی مستقل قرارداد مدنی [۵] شهردار ایروان (۱۹۹۶–۱۹۹۲)،

وزیر فناوری پیشرفته (۲۰۲۱–تاکنون)

نتایج[ویرایش]

کاندیداحزبدور اولدور دوم
آراء٪آراء٪
واهاگن خاچاطوریانمستقل۰۰
مخالف۰۰
کل۰۰
آراء معتبر۰۰
آراء نامعتبر/سفید۰۰
کل آراء۰۱۰۰٫۰۰۰100.00
رأی‌دهندگان ثبت‌نام کردهnil
منبع: News.am, RadioFreeEurope

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Armenian parliament to elect president in March - report". SWI swissinfo.ch (به انگلیسی). Archived from the original on 3 February 2022. Retrieved 2022-02-03.
  2. "Constitution of Armenia - Library - The President of Armenia". www.president.am (به انگلیسی). Retrieved 2018-01-09.
  3. "Constitution of Armenia - Library - The President of Armenia". www.president.am (به انگلیسی). Retrieved 2018-01-09.
  4. "Constitution of the Republic of Armenia - Library - the President of the Republic of Armenia".
  5. "National Assembly of the Republic of Armenia | Official Web Site | parliament.am". www.parliament.am. Retrieved 2022-02-02.