انتخابات ریاست‌جمهوری ارمنستان (۲۰۱۳)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتخابات ریاست‌جمهوری ارمنستان (۲۰۱۳)
ارمنستان
→ ۲۰۰۸
۱۸ فوریه ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-02-۱۸)
۲۰۱۸ ←

 
نامزد سرژ سارگسیان رافی هووانیسیان
حزب حزب جمهوریخواه ارمنستان میراث
رأی‌های مردمی ۸۶۱٬۱۶۰ ۵۳۹٬۶۷۲
درصد رأی ۵۸٫۶۴٪ ۳۶٫۷۵٪

(۲۰۱۳) پیش از انتخابات

سرژ سارگسیان
حزب جمهوریخواه ارمنستان

(۲۰۱۳) برگزیده

سرژ سارگسیان
حزب جمهوریخواه ارمنستان

انتخابات ریاست‌جمهوری ارمنستان (انگلیسی: 2013 Armenian presidential election) در ۱۸ فوریه ۲۰۱۳ برگزار شد. در دسامبر ۲۰۱۲ لوون تر-پتروسیان نخستین رئیس‌جمهور ارمنستان و (گاگیک تساروکیان) ثروتمندترین مرد ارمنستان و رئیس حزب ارمنستان شکوفا تصمیم گرفتند از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کنند. خیلی براین عقیده بودند که در این وضعیت کس دیگری وجود نخواهد داشت تا چالشی در برابر (سرژ سارگسیان) رئیس‌جمهور وقت باشد. سایرین هم می‌گفتند «عدم وجود گزینه‌های دیگر» باعث بی‌اعتنایی زیادی از مردم نسبت به انتخابات خواهد شد.

در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۳ به بارویر هایریکیان یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری سوءقصد شد، او به سرعت از جراحتی که براثر شلیک صورت گرفته بود بهبود یافت و برای مغلوب کردن (سرژ سارگسیان) پیشنهاد نمود تا حول یکی از دو کاندیدای اپوزیسیون ریاست‌جمهوری (رافی هووانیسیان) و (هراند باگراتیان)اتحاد صورت گیرد. در ۱۰ فوریه، او از دادگاه قانون اساسی درخواست نمود تا موعد انتخابات به مدت ۱۴ روز به تعویق بیفتد و در آن صورت او به همراه دیگر کاندیداهای اپوزیسیون حول یک کاندید به اتفاق نظر خواهند رسید. اما روز بعد درخواستش را پس گرفت.

در نتیجه انتخابات با پیروزی رئیس‌جمهور وقت سرژ سارگسیان که ۵۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود به پایان رسید. رافی هووانیسیان با کسب ۳۷ درصد آرا دوم شد و سایر کاندیداها کمتر از ۴ درصد کل آرا را به خود اختصاص دادند.

رافی هووانیسیان اپوزیسیون اصلی سارگسیان با ادعای تقلب در انتخابات مدعی پیروزی شد، و در روزهای بعد تظاهرات گسترده‌ای در میدان آزادی، ایروان و سایر شهرهای سراسر ارمنستان برگزار شد. هووانیسیان از سارگیسیان خواست تا به پیروزی مردم سرنهاده و شکست را پذیرا شود. او با فراخوان دادن به (բարև, 'hello') سلام به انقلاب (تکواژ چندوجهی) به معنی پیاده‌روی در کنار مردم و همراهی کردن با آنها به تظاهرات علیه سارگسیان پرداخت.

اگرچه خیلی از کشورها از جمله شامل ایالات متحده، روسیه، فرانسه، ایران و ترکیه از سارگسیان حمایت کرده به وی تبریک گفتند. اما برخی احزاب تأثیرگذار از جمله فدراسیون انقلابی ارمنی، لوون تر-پتروسیان رئیس‌جمهور سابق، آرام سارگسیان نخست‌وزیر پیشین، هراند باگراتیان نفر سوم انتخابات، نیکول پاشینیان، آندریاس قوکاسیان نفر پنجم انتخابات، همگی علناً گفتند که هووانیسیان در انتخابات پیروز شده‌است و نتایج رسمی اعلام شده محصول تقلب در انتخابات است.

در دهم مارس ۲۰۱۳ هووانیسیان در میدان آزادی، ایروان دست به اعتصاب غذا زد. دادگاه قانون اساسی ارمنستان طی حکمی پیروزی سارگسیان را اعلام کرد؛ و در ۳۱ مارس ۲۰۱۳ هووانیسیان به اعتصاب غذای خود پایان داد. بدنبال آن، بین حامیان هووانیسیان و نیروهای پلیس در خیابان باقرامیان درگیری شد.

کاندیداها[ویرایش]

هفت کاندیدا ثبت نام کرده بودند:[۱]

نظرسنجی‌ها[ویرایش]

منبع Date of Polling سرژ سرکیسیان رافی هووانیسیان هراند باگراتیان بارویر هایریکیان دیگرات توضیحات
TNS opinion/EuFoA/IPSC ۰خطا: زمان نامعتبر۳۱ ژانویه ۲۰۱۳–۵ فوریه ۲۰۱۳–۵ فوریه ۲۰۱۳
۵۸
۳۳ ۲٫۸ ۴٫۹ ۱٫۳ رای‌دهندگان تصمیم‌گرفته
Baltic Surveys/Gallup ۰خطا: زمان نامعتبر۲۵ ژانویه ۲۰۱۳–۲ فوریه ۲۰۱۳
۶۹
۱۱ ۵ ۵ ۱۰ رای‌دهندگان تصمیم‌گرفته
VTSIOM ۰خطا: زمان نامعتبر۲۵ ژانویه ۲۰۱۳–۲۹ ژانویه ۲۰۱۳
۶۱
۲۷ ۴ ۵ ۳ رای‌دهندگان تصمیم‌گرفته
Baltic Surveys/Gallup ۰خطا: زمان نامعتبر۱۵ ژانویه ۲۰۱۳–۲۳ ژانویه ۲۰۱۳
۶۶
۱۰ ۴ ۴ ۱٫۶ ۱۶٪ مردد
TNS Opinion/EuFo/IPSC ۰خطا: زمان نامعتبر۱۵ ژانویه ۲۰۱۳

–۲۰ ژانویه ۲۰۱۳

۶۸٫۶
۲۰٫۸ ۵ ۵ ۱٫۵ رای‌دهندگان تصمیم‌گرفته
Sociometer ۰خطا: زمان نامعتبر۳۱ دسامبر ۲۰۱۲
۷۲
۲۰ ۵٫۶ ۳ ۱٫۴ رای‌دهندگان تصمیم‌گرفته

پانویس[ویرایش]

  1. "Registered candidates". Central Electoral Commission of the Republic of Armenia. Archived from the original on 28 January 2013. Retrieved 22 February 2013.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج اولیه در ارمنستان: سرکیسیان برنده انتخابات». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۹ فوریه ۲۰۱۳.
  • «انتخابات ریاست جمهوری ارمنستان؛ احتمال انتخاب مجدد سرکیسیان». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۸ فوریه ۲۰۱۳.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «2013 Armenian presidential election». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.
  • https://www.isna.ir/news/91113018438/انتخابات-ریاست-جمهوری-ارمنستان-آغاز-شد