سرویس اطلاعات مخفی

مختصات: ۵۱°۲۹′۱۳٫۹″ شمالی ۰°۰۷′۲۶٫۶″ غربی / ۵۱٫۴۸۷۱۹۴°شمالی ۰٫۱۲۴۰۵۶°غربی / 51.487194; -0.124056
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ام ای 6)
سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا (MI6)
سازمان دید کلی
شعارSemper Occultus (همیشه محرمانه)
کارکنان۲٬۵۹۴ (۳۱ مارس ۲۰۱۶)[۱]
بودجه سالانهحساب واحد هوشمند (£۳٫۰۲ میلیارد در ۲۰۱۷–۲۰۱۸ سال مالی)[۲][الف]
وزیر مسئول
سازمان اجرایی

سرویس اطلاعات مخفی (انگلیسی: Secret Intelligence Service) که با نام ام‌آی۶ (انگلیسی: Military Intelligence, Section 6؛ ستاد اطلاعات نظامی، بخش ششم) شناخته می‌شود سرویس اطلاعات اصلی بریتانیا است که عمده وظایف آن جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مخفی گسترده از سرتاسر جهان، علی‌الخصوص کشورهای دشمن برای حمایت از امنیت ملی بریتانیا است. ام‌آی۶ یکی از سازمان‌های اطلاعاتی اصلی بریتانیا است و رئیس این سرویس اطلاعاتی مستقیماً به وزیر امور خارجه بریتانیا پاسخگو است.

تاریخچه[ویرایش]

این بخش که در سال ۱۹۰۹ به عنوان بخش خارجی اداره خدمات مخفی بریتانیا تشکیل شد، در طول جنگ جهانی اول به‌طور رسمی نام فعلی خود را در حدود سال ۱۹۲۰ انتخاب کرد. نام "MI6" (به معنای اطلاعات نظامی، بخش ششم) به عنوان یک برچسب مناسب در طول دوران جنگ جهانی دوم، زمانی که SIS با نام‌های زیادی شناخته می‌شد اوج گرفت. امروزه نیز معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود SIS تا سال ۱۹۹۴ به‌طور رسمی تأیید نشد. در آن سال قانون خدمات اَطلاعاتی ۱۹۹۴ موسوم به (ISA) به پارلمان انگلستان معرفی شد تا برای اولین بار سازمان را در یک پایه و چارچوب قانونی قرار دهد. مبنای قانونی نیز روز به روز بسیار بیشتر از قبل فعالیت‌های خود را فراهم می‌کرد. امروزه SIS تحت نظارت عمومی دادگاه اختیارات تحقیق و کمیته اطلاعات و پارلمان امنیت است.[۴]

در طول جنگ جهانی دوم[ویرایش]

سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا در جریان جنگ جهانی دوم، یک مدرسه اطلاعاتی در تهران تأسیس کرده بود.[۵]

در طول جنگ سرد[ویرایش]

فعالیت‌های سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا شامل طیف وسیعی از اقدامات سیاسی پنهان از جمله همکاری با آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در سرنگونی دولت غیرقانونی قانونی محمد مصدق در ایران می‌شود.[۶]

پانویس[ویرایش]

  1. Intelligence and Security Committee of Parliament "Annual Report 2016–2017" بایگانی‌شده در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ توسط Wayback Machine, page 77. House of Commons (20 December 2017). Retrieved 1 June 2018.
  2. "Financial Statement 2017-18" (PDF). Security and Intelligence Agencies. p. 13. Retrieved 2 April 2020.
  3. "The Chief". SIS – MI6. Archived from the original on 15 April 2012. Retrieved 10 November 2014.
  4. ویکی‌پدیای انگلیسی
  5. «جاسوس 'افسانه ای' شوروی در ایران، در مسکو درگذشت». BBC News فارسی. ۲۰۱۲-۰۱-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۲.
  6. "Licence to kill: When governments choose to assassinate". BBC. 17 March 2012. Retrieved 1 July 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]


خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «persian-alpha» وجود دارد، اما برچسب <references group="persian-alpha"/> متناظر پیدا نشد. ().