امکت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اِمکَت (به انگلیسی: MCAT)، (به انگلیسی: Medical College Admission Test) یا آزمون ورودی دانشکدهٔ پزشکی، این آزمون توسط سازمانAAMC انجمن داشگاه‌های علوم پزشکی آمریکا برگزار می‌گردد. آزمون رایانه‌ای استاندارد برای ورود به دانشکدهٔ پزشکی در آمریکا و کانادا است. این آزمون جهت سنجش حل مسئله، تفکر انتقادی، آنالیز نوشتاری، و مهارت نوشتاری در ضمن علوم پزشکی است. از ۲۷ ژانویهٔ ۲۰۰۷ این آزمون به‌صورت رایانه‌ای برگزار می‌شود.

این آزمون ۲۵ بار یا بیشتر در سال برگزار می‌شود. از زمانی که مدت زمان آزمون به ۴ تا ۵ ساعت کوتاه شده، امتحان هم در صبح‌ها و بعد از ظهرها برگزار می‌شود. آزمون از چهار قسمت تشکیل شده، که به‌صورت زیر در آزمون می‌آید:

درک مفاهیم، علوم طبیعی، و علوم زیستی به صورت چند گزینه‌ای (تستی) است. قسمت انشاء امتحان از دو قطعهٔ کوتاه تشکیل شده که در داخل رایانه نوشته می‌شود. پرسش‌های چندگزینه‌ای و نوشتاری از پیش تعیین شده‌اند، و بنابراین سطح سختی پرسش‌ها براساس عملکرد داوطلب آزمون تغییر نمی‌کند. (به‌طور مثال، برعکس، امتحان ورودی کارشناسی ارشد (جی‌آرای)).

قسمت علوم طبیعی آزمون قدرت حل مسئله داوطلب در شیمی معدنی و فیزیک را ارزیابی می‌کند و قسمت علوم زیستی این توانایی را در زیست‌شناسی و شیمی آلی. قسمت استدلال کلامی توانایی فهم، درک، ارزیابی اطلاعات را به صورت نثر می‌سنجد.

عناوین آزمون[ویرایش]

نخستین قسمت علوم طبیعی گزینش می‌شود (پیش از آوریل ۲۰۰۳ استدلال کلامی نخستین قسمت آزمون بود). تشکیل شده از ۵۲ پرسش چندگزینه‌ای است که شیمی معدنی و فیزیک را پوشش می‌دهد. برای این قسمت ۷۰ دقیقه زمان معین شده است.

دومین قسمت آزمون درک مفاهیم است به همراه ۱۰ دقیقه زمان استراحت اختیاری. داوطلبان ۶۰ دقیقه فرصت دارند تا ۴۰ پرسش چندگزینه‌ای را پاسخ دهند. برعکس علوم طبیعی و علوم زیستی، این قسمت نیازی به اطلاعات خاصی ندارد. این قسمت جهت سنجش درک و فهم داوطلبان است (مانند تست هوش).

پیش از اینکه آزمون اِمکَت رایانه‌ای بشود، ۶۰ دقیقه وقت نهار پس از قسمت استدلال کلامی داده می‌شد. با رایانه‌ای شدن آزمون وقت ۶۰ دقیقه‌ای نهار به ۱۰ دقیقه اختیاری تبدیل شده است.

قسمت نوشتاری آزمون ۶۰ دقیقه است که داوطلبان باید در این مدت زمان به دو پرسش پاسخ بدهند. (هر کدام ۳۰ دقیقه است که به‌صورت جداگانه زمان‌گیری می‌شود) هر انشاء دو بار تصحیح شده و با مقیاس بین ۱ تا ۶ نمره داده می‌شود. بعد دو نمرهٔ هر نوشته را جداگانه با هم جمع می‌کند و بعد به‌صورت حروف انگلیسی رتبه‌بندی می‌کنند؛ با J، پایین‌ترین نمره، تا T، بیشترین نمره.

پس از قسمت انشاء، علوم زیستی است که پیش از آغاز آن ۱۰ دقیقه استراحت اختیاری است. داوطلبان ۷۰ دقیقه زمان دارند تا به ۵۲ پرسش چندگزینه‌ای، شامل شیمی معدنی و زیست‌شناسی، پاسخ دهند.

نمرات[ویرایش]

نمرهٔ قسمت چندگزینه‌ای امتحان بین ۱ تا ۱۵ است. نمرهٔ قسمت نوشتاری بین حروف J (کمترین) تا T (بیشترین) است. قسمت نوشتاری توسط دو نفر متفاوت تصحیح می‌شود. هر انشا دو بار تصحیح می‌شود – یک دفعه توسط هر خواننده- و حاصل نمره قسمت نوشتاری مجموع چهار نمره اختصاصی است. بعد نمرهٔ خام به صورت حرف الفبا تبدیل می‌شود.

نمرهٔ عددی هر قسمت چندگزینه‌ای امتحان با هم جمع شده تا نمره مرکب حاصل شود. بعد نمره قسمت نوشتاری امتحان به آن اضافه می‌شود (مانند ۳۵S). حداکثز نمره موجود ۴۵T است، ولی هر نمره بیشتر از ۳۰P به صورت منصفانه مورد رقابت قرار می‌گیرد. قسمت چندگزینه‌ای آزمون نمره منفی ندارد، به این معنی که حدس زدن در امتحان بهتر از خالی گذاشتن است (بر عکس آزمون‌های استاندارد دیگر).

حداکثر نمره MCAT که مجموع ۴ مبحث است ۵۲۸ می‌باشد. معمولاً از نمرهٔ بالاتر از ۵۰۰ شانس خیلی بالای برای پذیرش در دانشگاهاش پزشکی وجود دارد. دانشگاهای رده بالا مانند هاروارد با نمره ۵۲۰ به بالا شانس قبلی بسیار خوبی وجود دارد. بعضی دانشگاها به دلیل حجم رقابت بالا حداقل نمره MCAT شرط اولیه پذیرش می‌باشد. در غیر اینصورت نمره ۴۸۴ حداقل نمره قبولی برای رشتهٔ پزشکی می‌باشد.

قوانین[ویرایش]

این آزمون به شکل رایانه ای در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. کشورایی نظیر چین، هنگ‌کنگ، گوآم، لبنان، انگلستان، پورتوریکو، تایوان، قطر، آفریقای‌جنوبی، تایلند، جزایر ویرجین ایالات متحده، استرالیا، فرانسه، آلمان، سنگاپور، ژاپن از جمله کشورهایی هستند که این آزمون در سال ۲۰۲۰ در آنجا برگزار می‌شود.

آمادگی برای امتحان[ویرایش]

معروف‌ترین منابع آزمون MCAT سری کتاب‌های انتشاراتKaplan است. لازم است ذکر شود گروهAAMC نمونه سوال‌های دوره‌های مختلف را هر ساله جمع آوری کرده و ان‌ها را در کتاب GUIDE به چاپ می‌رساند. این کتاب به یکی از منابع خیلی محبوب بین داوطلب‌های آزمون تبدیل شده است. گروه آموزشی Khan academy که دوره‌های آموزش آنلاین برگزار می‌کند هم در اپلیکیشن خود دوره کامل MCAT را به‌طور رایگان ارائه می‌دهد. همچنین کتاب‌های آزمون در ایران توسط انتشارات اشراق چاپ و توزیع می‌گردد.

پیوندهای مرتبط[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

اطلاعات بیشتر[ویرایش]

  • Julian, E (۲۰۰۵). «Validity of the Medical College Admission Test for predicting medical school performance". Academic Medicine ۸۰ (۱۰): ۹۱۰–۷. doi:۱۰٫۱۰۹۷/۰۰۰۰۱۸۸۸-۲۰۰۵۱۰۰۰۰-۰۰۰۱۰. PMID 16186610.
  • Simonton, W. Kyle (۲۰۰۶). «Accommodations for the Disabled During Administration of the MCAT, Individual State Interests Versus National Uniformity". Journal of Legal Medicine ۲۷ (۳): ۳۰۵–۳۲۲. doi:۱۰٫۱۰۸۰/۰۱۹۴۷۶۴۰۶۰۰۸۷۰۸۹۰. PMID 16959654.

پیوند به بیرون[ویرایش]