امپانادا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
امپانادا
دو امپاندا (empanadillas)
بخشAppetizer
خاستگاهاسپانیا
دمای سروداغ یا سرد
مواد اصلیشیرینی، filling
انواعPastel, Pasty

امپانادا (انگلیسی: Empanada) در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیا امپانادا (تلفظ اسپانیایی: [empaˈnaða]) به نان یا شیرینی پخته یا سرخ شده که محتویاتی در درون آن قرار داده شده باشد (مغزدار) گفته می‌شود. نام آن از فعل اسپانیایی empanar به معنی بسته‌بندی یا نان آرد سوخاری زده شده، گرفته شده‌است. امپانادا از یک لایه خمیر تاشده است که با یک چاشنی که ممکن است از گوشت و پنیر و ذرت و یا مواد دیگر باشد، پر می شود.

منشاء[ویرایش]

ریشه امپانادا به منطقه گالیسیا از شمال غرب از کشور اسپانیا بر می گردد. [۱] یک کتاب آشپزی منتشر شده در کاتالان در 1520, با نام Libre del Coch نوشته Robert de Nola به امپانادا اشاره کرده و بیان کرده که در دستور العمل های کاتالانی, ایتالیایی, فرانسوی و عربی درون آن با غذاهای دریایی پر می شود. [۲] [۳]

در کشورها و مناطق[ویرایش]

آرژانتین[ویرایش]

امپانادا خانگی تهیه شده از Córdoba, آرژانتین

امپانادا در آرژانتین غالباً در مهمانی ها و جشنواره ها به عنوان یک آغاز کننده غذا و یا غذای اصلی سرو می شود. در مغازه آشپزها تخصص خاصی در تهیه امپانادا تازه با طعم های متنوع و محتویات مختلف دارند.

برزیل[ویرایش]

پانادس در Cayo District, بلیز

در بلیز امپانادا با نام پانادس شناخته می‌شود و با masa (خمیر ذرت) تهیه شده و به طور معمول با ماهی، مرغ یا حبوبات پر می شود. [۴] معمولاً خوب سرخ می شوند و با کلم یا سالسا سرو می شوند. پانادس اغلب به عنوان غذا در خیابان به فروش می رسد. [۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • لیست غذاهای شکم پر

غذاهای مشابه[ویرایش]

بسیاری از غذاهای دیگر در نقاط مختلف جهان بسیار شبیه به امپانادا وجود دارد. این غذاها عبارتند از:

منابع[ویرایش]

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Penelope_Casas. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک); پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  2. Adamson, Melitta Weiss (2004). Food in medieval times. Greenwood Publishing Group. ISBN 0-313-32147-7.
  3. Lady Brighid ni Chiarain. "An English translation of Ruperto de Nola's Libre del Coch". Stefan's Florilegium. Retrieved January 31, 2011.
  4. "Belizean Food". Belize.com. ITM Ltd. Archived from the original on 2015-12-02. Retrieved 1 December 2015.
  5. Kraig, Bruce; Sen, Colleen Taylor, eds. (2013). Street Food Around the World: An Encyclopedia of Food and Culture. Santa Barbara, California: ABC-CLIO. p. 72. ISBN 978-1-59884-954-7.

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • طرز تهیه امپانادا - راهنمای گام به گام در تهیه امپانادا.