الف باتومن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از الیف باتومن)
الیف باتومن
Batuman, seated, shown from the waist up wearing red, looks to her right
باتومان در سال ۲۰۱۸
زادهٔ۱۹۷۷ (۴۶–۴۷ سال)
نیویورک، ایالات متحده آمریکا
ملیتآمریکایی
تحصیلات
پیشهنویسنده، استاد دانشگاه، روزنامه‌نگار
سال‌های فعالیت۲۰۰۶ - اکنون
وبگاه

الیف باتومن (زاده ۱۹۷۷) نویسنده، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار آمریکایی است.[۱] او تا کنون دو کتاب نوشته است: زندگی‌نگاره‌ای به نام جن‌زدگان، و رمانی به نام ابله که در سال ۲۰۱۸ جزو فینالیست‌های جایزه ادبیات داستانی پولیتزر بود. باتومان یکی از نویسندگان ثابت مجله نیویورکر است.

کودکی و جوانی[ویرایش]

الیف باتومن در نیویورک و از پدر و مادری ترک متولد و در نیوجرسی بزرگ شد. او پس از فارغ‌التحصیل شدن از کالج هاروارد، دکترای خود را در رشته ادبیات تطبیقی از دانشگاه استنفورد دریافت کرد.[۲] باتومن در دوران تحصیلات تکمیلی، زبان ازبکی را در شهر سمرقند فراگرفت.

کارنامه حرفه‌ای[ویرایش]

در فوریه ۲۰۱۰، باتومن اولین کتاب خود را با نام جن‌زدگان: ماجراجویی با کتاب‌های روسی و کسانی که آنها را می‌خوانند منتشر کرد. این کتاب بر اساس مطالبی که باتومن پیش از آن در نیویورکر، مجله هارپر و N+1 منتشر کرده بود نوشته شد و تجربیات او به عنوان دانشجوی ادبیات تطبیقی در دانشگاه استنفورد را شرح می‌دهد.

رمان باتومن با نام ابله تا حدی مبتنی بر تجریبات خود او از حضور در دانشگاه هاروارد در اواسط دهه ۱۹۹۰ و تدریس انگلیسی در مجارستان در تابستان ۱۹۹۶ است. این رمان یکی از فینالیست‌های جایزه پولیتزر برای داستان در سال ۲۰۱۸ بود.[۳]

باتومن از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، نویسنده مقیم دانشگاه کوچ در استانبول بود. او اکنون ساکن نیویورک است.

مقاله سال ۲۰۱۷ باتومان در نیویورکر درباره صنعت اجاره خانواده در ژاپن، جایزه ملی مجلات در آمریکا را از آن خود کرد. در سال ۲۰۲۱، پس از انجام تحقیقاتی مشخص شد که سه نفر از افرادی که در این مقاله بدان‌ها پرداخته شده، اظهارات غلطی به باتومان و راستی‌آزمایان مجله گفته‌اند و نیویورکر جایزه را پس فرستاد.[۴]

تاثیرپذیری‌ها[ویرایش]

ادبیات روسی در آثار باتومان نقش برجسته‌ای دارد. باتومن می‌گوید که علاقه وسواسی او به ادبیات روسی زمانی شروع شد که در دبیرستان، کتاب مجمع الجزایر گولاگ نوشته الکساندر سولژنیتسین را خواند.[۵] هر دو کتاب او یعنی جن‌زدگان و ابله، ادای احترامی به نویسنده روسی محبوب باتومان، فئودور داستایوسکی هستند.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. Kirsch, Adam (February 24, 2010). "A Comedian in the Academy". Slate. ISSN 1091-2339. Retrieved March 27, 2017.
  2. Garner, Dwight (February 17, 2010). "Tolstoy & Co. as Objects of Obsession". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved March 27, 2017.
  3. "2018 Pulitzer Prize Winners: Full List" (به انگلیسی). Retrieved April 16, 2018.
  4. «Tracy, Mark (22 January 2021)».
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ "Elif Batuman on Fictionalizing Her Life, and Learning to Fact Check". Literary Hub (به انگلیسی). 2017-03-21. Retrieved 2019-08-03.