الیزابت کوبلر-راس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
الیزابت کوبلر-راس
الیزابت کوبلر-راس
زادهٔ۸ ژوئیهٔ ۱۹۲۶
زوریخ، سوئیس
درگذشت۲۴ اوت ۲۰۰۴ (۷۸ سال)
سکاتسدیل، آریزونا، ایالات متحده آمریکا
ملیتایالات متحده آمریکا
شناخته‌شده برایمدل کوبلر-راس
همسر(ها)منی راس (۱۹۵۸–۱۹۷۹)
فرزندانکن راس
باربارا راس
پیشینه علمی
شاخه(ها)روان‌پزشکی
محل کاردانشگاه شیکاگو

الیزابت کوبلر-راس (انگلیسی: Elisabeth Kübler-Ross؛ ۸ ژوئیهٔ ۱۹۲۶ – ۲۴ اوت ۲۰۰۴) یک روان‌پزشک آمریکایی-سوئیسی و از پیشگامان و صاحب‌نظران برجستهٔ مراقبت‌های تسکینی و پژوهش‌های مرتبط با تجربیات و احساسات افراد پیش از مرگ یا تجربه نزدیک به مرگ بود.

وی دانش‌آموختهٔ رشتهٔ پزشکی در دانشگاه زوریخ بود و در سال ۱۹۶۹ میلادی کتاب مشهوری به نام «دربارهٔ مرگ و مُردن» منتشر کرد که در آن، مدل کوبلر-راس را شرح داد.[۱] نام وی در سال ۲۰۰۷ میلادی در «تالار ملی مشاهیر زن» ایالات متحده آمریکا ثبت شد.[۲]

الیزابت کوبلر-راس در سال ۱۹۹۵ میلادی دچار چند سکتهٔ مغزی مکرر شد که منجر به فلج نیمهٔ چپ بدن گردید و مجبور شد به روی صندلی چرخدار برود. وی از اینکه تا حدودی زمین‌گیر شده بود، ناخرسند بود و آرزو می‌کرد خودش بتواند دربارهٔ زمان مرگش تصمیم بگیرد.[۳] او در سال ۲۰۰۲ میلادی در مصاحبه با روزنامهٔ «آریزونا ریپابلیک» اظهار داشت که آمادهٔ مرگ است. سرانجام در سال ۲۰۰۴ میلادی، الیزابت کوبلر-راس در یک خانهٔ سالمندان در سکاتسدیل، آریزونا درگذشت و در گورستان «پارادایس مموریال گاردنز» به خاک سپرده شد.

منابع[ویرایش]

  1. Broom, Sarah M. (Aug 30, 2004). "Milestones". TIME. Archived from the original on 17 August 2013. Retrieved 15 February 2019.
  2. "Elisabeth Kübler-Ross". Women of the Hall. National Women's Hall of Fame. Archived from the original on 3 January 2008.
  3. Elisabeth Kubler-Ross, On life After Death, Foreword by Caroline Myss p.vii. Celestial Arts. شابک ‎۹۷۸۱۵۸۷۶۱۳۱۸۰