الوند (لکان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
الوند
الوند لکان
الوند دالخانی
الوند رباط
الوند خمین
الوند اراک
مرتفع‌ترین نقطه
ارتفاع۳۱۰۶
جغرافیا
موقعیتاستان مرکزی
رشته‌کوه مادرزاگرس مرکزی

قله الوند به عنوان مرتفع‌ترین نقطه خط الراس الوند، با ۳۱۰۹ متر ارتفاع، در منطقه قره کهریز و دهستان شمس‌آباد اراک، یکی از بلندترین قله های شهرستان اراک به شمار می رود‌. خط‌الرأس الوند به عنوان طولانی‌ترین خط‌الرأس استان مرکزی در واقع میان دو شهرستان اراک و خمین قرار گرفته است و بلندترین نقطه آن در شهرستان اراک با ارتفاع ۳۱۰۹ متر در مجاورت روستاهای علیم‌اباد و خرم‌آباد قرار دارد و ارتفاع بلندترین نقطه آن در شهرستان خمین به ۳۰۶۵ متر در مجاورت روستای لکان می‌رسد.


این کوه سومین کوه بلند و با ۲۱ کیلومتر طول، طویل‌ترین کوه استان مرکزی می‌باشد.[۱] قله الوند در ۴۰ کیلومتر شهر اراک، ۴۵ کیلومتری غرب شهر خمین و ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر شازند واقع است.

الوند منطقه‌ای کوهستان است که به‌طور مایل از شمال غرب به سمت جنوب شرق امتداد یافته و در بخش جنوبی استان مرکزی قرار گرفته است. از نظر موقعیت جغرافیایی در حد فاصلE493830 الی E494900 طول شرقی و N334200 الی N334910 عرض شمالی واقع شده‌است مساحت منطقه ۷۲۰۰ هکتار می‌باشد.[۲]

منطقه حفاظت شده الوند (لکان)[ویرایش]

منطقه حفاظت شده الوند استان مرکزی به وسعت ۸۶۱۸ هکتار در ۲۰ کیلومتری غرب شهرستان خمین و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شازند واقع شده است که دارای اقلیمی کوهستانی با کمربندهای ارتفاعی متفاوت، کوه ها و تپه ماهورهای بلند و دره های متعدد است که به لحاظ تنوع زیستی جایگاه ویژه ای دارد.

تنوع زیستی موجود در هیچ نقطه دیگری از محدوده های جنوبی استان مرکزی تکرار نشده است و این منطقه از نظر آب و هوایی از اقلیم نیمه خشک سرد برخوردار است.

منطقه الوند در دی ماه سال ۸۰ به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شد و پس از آن در خردادماه سال ۸۱ بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شد.

منطقه حفاظت‌شده الوند خمین بیش از ۶۰ گونه پرنده (۱۹ گونه آن حمایت شده و آسیب پذیر هستند) که شامل ۱۲ درصد پرندگان ایران و ۴۴ درصد پرندگان استان مرکزی است، را در خود جای داده و بیش از ۳۰ درصد پرندگان این منطقه، پرندگان شکاری حمایت شده هستند.

منطقه حفاظت شده الوند از نظر پستانداران نیز غنی است و ۸.۸ درصد پستانداران کشور را داراست که از ۱۱ گونه پستاندار این منطقه، ۳ گونه حمایت شده است.

وجود پستانداران عمده نظیر کل و بز، قوچ و میش و گرگ، بیانگر اهمیت این منطقه است.

به گزارش ایرنا، شکل رویشی گیاهان منطقه الوند خمین شامل علفی، بوته ای، درختچه ای و درختی است که در انوع رویشگاه های کهستانی، دشت ها و مراتع آن پراکنش دارند.

تاکنون ۹ تیپ گیاهی با ۱۱۵ گونه که ۲۰ درصد آن ها اندمیک است در منطقه الوند شناسایی شده است.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

لکان

منابع[ویرایش]

  1. زهرا مرادی. -روستای-رباط/ «کوه رباط» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). گردشگری ایران.
  2. خمین.htm «منطقه حفاظت شده رباط خمین» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). کویرها و بیابان‌های ایران. دریافت‌شده در ۷ آگوست ۲۰۱۶.[پیوند مرده]
  3. «مناطق حفاظت شده استان مرکزی ذخایر غنی از تنوع زیستی-سازمان حفاظت محیط زیست». fars.doe.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۹.