الجبر والمقابله

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از الجبر و المقابله)
الجبر والمقابله
title page in Arabic writing and calligraphy; hand-drawn ornamental frame; parchment is gilded and stained from age
صفحه عنوان، قرن نهم
نویسنده(ها)محمد بن موسی خوارزمی
عنوان اصلیكتاب المختصر في حساب الجبر والمقابلة
تصویرگر(ها)محمد بن موسی خوارزمی
کشورخلافت عباسی
زبانعربی
موضوع(ها)جبر[الف]
گونه(های) ادبیریاضیات
تاریخ نشر
قرن سوم هجری (۸۲۰ میلادی)
متن اصلی
كتاب المختصر في حساب الجبر والمقابلة در عربی ویکی‌نبشته


الجبر والمقابله که اسم کاملش «الکتاب المختصر فی حساب الجبر والمقابلة» است کتابی است نوشته ریاضیدان ایرانی محمد بن موسی خوارزمی که در سال ۸۲۰ میلادی (قرن سوم هجری) در بغداد به رشته تحریر درآورده است.[۱] وی در این کتاب نخستین بار جبر را به عنوان شاخه‌ای از ریاضیات مطرح کرد. این کتاب برای بار اول در سال ۱۱۴۵ میلادی توسط رابرت آفچستر به لاتین ترجمه شد و تا قرن شانزدهم میلادی به عنوان یکی از کتابهای اصلی رشته ریاضیات در دانشگاه‌های اروپایی مورد استفاده قرار می‌گرفت.[۲][۳] کلمه algebra در زبان انگلیسی به معنی جبر ریشه در نام این کتاب دارد. خوارزمی معادلات درجه دو را در این کتاب به روشهای جبری و هندسی حل می‌کند. عنوان کتاب از دو عمل جبری گرفته شده است: «جبر» عملی است برای انتقال عبارت منفی از یک طرف معادله به طرف دیگر و تبدیل آن به عبارتی مثبت (جبران) و «مقابله» حذف عبارت های مشابه از دو طرف معادله است. [۴]

معادلات درجه دو[ویرایش]

کتاب الجبر و المقابله معادلات درجه دوم را به یکی از شش نوع اصلی تقسیم می‌کند و روش‌های جبری و هندسی را برای حل مسائل پایه پیشنهاد می‌دهد. کارل بویر تاریخ‌دان ریاضیات، در رابطه با عدم نمایش عبارات انتزاعی مدرن در این کتاب می‌گوید:

«جبر خوارزمی کاملاً لفاظی است و هیچ‌یک از نمادهایی که در اثر یونانی آریتمتیکا یا در کارهای برهماگوپتا یافت می‌شود را ندارد. حتی اعداد با استفاده از کلمات به جای نمادها نشان داده شده‌اند».[۵]

بنابراین معادلات در این کتاب به صورت کلامی با عبارات «مربع» (که امروزه به آنها می‌گوییم)، «ریشه» (که امروزه به آنها می‌گوییم) و «اعداد» (که در این کتاب با کلمات نشان داده می‌شوند، مانند «چهل و دو») توصیف می‌شوند. این شش نوع معادله با نمادهای مدرن عبارتند از:[۶]

  1. مربع با ریشه برابر است ()
  2. مربع با عدد برابر است ()
  3. ریشه‌ها با عدد برابر است ()
  4. مجموع مربع و ریشه با عدد برابرند ()
  5. مجموع مربع و عدد با ریشه برابر است ()
  6. مربع با مجموع ریشه و عدد برابر است ()

ریاضیدانان اسلامی، بر خلاف هندوها، با عدد منفی به‌طور کلی کار نمی‌کردند؛ از این رو معادله ای مانند در این طبقه‌بندی دیده نمی‌شود، زیرا اگر تمام ضرایب مثبت باشد، معادله هیچ راه حل مثبتی ندارد. به‌طور مشابه، معادلات ۴، ۵ و ۶ که به لحاظ ظاهری در ریاضیات امروزی یکسان هستند در جبر خوارزمی متمایز بودند، زیرا همه ضرایب باید مثبت باشند.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. Shawn Overbay, Jimmy Schorer, and Heather Conger, University of Kentucky. "Al-Khwarizmi". Archived from the original on 12 December 2013.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  2. Philip، Khuri Hitti. History of the Arabs. صص. ۳۷۹.
  3. Fred James Hill, Nicholas Awde (۲۰۰۳). A History of the Islamic World. صص. ۵۵.
  4. قربانی، ابوالقاسم (۱۳۹۶). چکیده ی تاریخ ریاضیات ایران. پیوست 2 میراث علمی اسلام و ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ مارس ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۳ مارس ۲۰۲۲.
  5. 1906-1976., Boyer, Carl B. (Carl Benjamin), (1989). A history of mathematics (به انگلیسی) (2nd ed ed.). New York: Wiley. p. 228. OCLC 19122469. {{cite book}}: |edition= has extra text (help)CS1 maint: numeric names: فهرست نویسندگان (link) نگهداری CS1: نقطه‌گذاری اضافه (link)
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Smith, R. J.; Bryant, R. G. (1975-10-27). "Metal substitutions incarbonic anhydrase: a halide ion probe study". Biochemical and Biophysical Research Communications (به انگلیسی). 66 (4): 1281–1286. ISSN 0006-291X. PMID 3.


خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «persian-alpha» وجود دارد، اما برچسب <references group="persian-alpha"/> متناظر پیدا نشد. ().