اقبال مسیح

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اقبال مسیح
اقبال مسیح
نام بومیاقبال مسیح
زادهٔ۱۹۸۳
موریدکی
درگذشت۱۶ آوریل ۱۹۹۵ (۱۲ سال)
علت مرگترور
ملیتپاکستان
سازمانBandhua Mukti Morcha (BMM)
شناخته‌شده برایمخالفت با بردگی
جایزه(ها)Reebok Human Rights Award (1994)
World's Children's Prize for the Rights of the Child (2000) (posthumous)

اقبال مسیح (پنجابی: اقبال مسیح ; 1983 – ۱۶ آوریل ۱۹۹۵) یک کودک کار و فعال مسیحی پاکستانی بود که علیه کار آزاردهنده کودکان در پاکستان مبارزه کرد.

او در ۱۶ آوریل ۱۹۹۵ به قتل رسد. در ۲۳ مارس ۲۰۲۲، پس از مرگ از سوی دولت پاکستان نشان ستاره شجاعت به وی اعطا شد.[۱][۲]

فرار و کنشگری[ویرایش]

اقبال در سن ۱۰ سالگی پس از اطلاع از غیرقانونی بودن کار اجباری توسط دادگاه عالی پاکستان، از بردگی خود فرار کرد. او پس از فرار سعی کرد کارفرمایش که فردی به نام اشد بود را به پلیس گزارش دهد، اما پلیس او را به کارخانه بازگرداند[۳] اقبال برای بار دوم فرار کرد و در مدرسه «جبهه آزادی کار پیوندی» (BLLF) برای بردگان کودک سابق شرکت کرد و به سرعت تحصیلات چهار ساله خود را تنها در دو سال به پایان رساند.[۴] اقبال به بیش از ۳۰۰۰ کودک پاکستانی کمک کرد که به آزادی بگریزند و در مورد کار کودکان در سراسر جهان سخنرانی کرد.

مرگ[ویرایش]

اقبال توسط «مافیای فرش» به قتل رسید، گروهی که بردگان را در صورت فرار از کارخانه فرش می‌کشتند.[۵] او هنگام مرگ فقط ۱۲ سال داشت.[۶]

مادرش گفت که باور نمی‌کرد پسرش قربانی توطئه «مافیای فرش» شده باشد.[۷] با این حال، BLLF مخالفت کرد زیرا اقبال از سوی افراد مرتبط با صنعت فرش پاکستان تهدید به مرگ شده بود.[۷] تشییع جنازه وی با حضور حدود ۸۰۰ نفر از عزاداران برگزار شد.

منابع =[ویرایش]

  1. Ryan, Timothy (1995). "Iqbal Masih's Life -- a Call To Human Rights Vigilance" (به انگلیسی). The Christian Science Monitor. Retrieved 10 March 2018. But on a more complex and sinister level, there is some connection between the fact that Iqbal was Christian and the fact that he was pressed into slavery in the first place.
  2. "Archbishop calls for Day Against Child Slavery to be dedicated to memory of Catholic boy". Catholic News Agency (به انگلیسی). Retrieved 2021-12-20.
  3. Kile, J. "Iqbal Masih | moralheroes.org" (به انگلیسی). Retrieved 2021-07-15.
  4. Kile, J (20 April 2011). "Iqbal Masih".
  5. "Iqbal Masih's Heart-Rending Tragedy". pangaea.org. 19 January 2016.
  6. "At Age 12, A Prominent Activist Is Gunned Down". Associated Press. 18 April 1995.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ "Plot Discounted in Death of Pakistani Boy". 21 April 1995.

پیوند به بیرون[ویرایش]