اف‌تی‌اکس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اف‌تی‌اکس
بنا نهادهمه ۲۰۱۹؛ ۴ سال پیش (۲۰۱۹}})
بنیانگذارانسم بنکمن-فرید
گری وانگ[۱]
دفتر مرکزیناسائو، نیو پراویدنس، باهاما
محصولاتصرافی ارز دیجیتال
رمزارز
وبگاه

اف‌تی‌اکس (انگلیسی: FTX) یک شرکت ورشکسته است که قبلاً خدمات مالی و صرافی ارزهای دیجیتال بود، این شرکت در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد و در اوج فعالیت خود در ژوئیه ۲۰۲۱، بیش از یک میلیون کاربر داشته و با معامله روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار؛ سومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال از نظر حجم معادلات بود.
صرافی اف‌تی‌اکس در آنتیگوآ و باربودا ثبت شده و دفتر مرکزی آن در باهاما بود. این شرکت در طی زمان فعالیت خود ارتباط نزدیکی با FTX.US که یک صرافی معروف بین ساکنان ایالات متحده است، داشته‌است.

اعلام ورشکستگیِ اف‌تی‌اکس و ۱۳۰ شرکت وابسته به آن؛ با استناد بر فصل ۱۱ قانون ورشکستگی ایالات متحده، در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ در سیستم قضایی آمریکا به ثبت رسید.[۱][۲]

در دسامبر ۲۰۲۲ اعلام شد که سم بنکمن-فرید ملقب به سلطان رمزارز و رئیس این شرکت؛ از باهاما به آمریکا مسترد شده تا در دادگاهی در نیویورک به ظن ارتکاب «یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های مالی تاریخ آمریکا» محاکمه شود.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "FTX Files for Bankruptcy as CEO Sam Bankman-Fried Resigns". The New York Times (به انگلیسی). 2022-11-11. Retrieved 2022-12-22.
  2. Ostroff, Caitlin; Huang, Vicky Ge; Gladstone, Alexander (2022-11-11). "FTX Files for Bankruptcy, CEO Sam Bankman-Fried Resigns". WSJ (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-22.
  3. «استرداد متهم «یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های مالی تاریخ آمریکا»». BBC News فارسی. ۲۰۲۲-۱۲-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۲.