افرا بن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
افرا بن
Aphra Behn
نام هنگام تولدAphra Johnson (?)
زادهٔ۱۰ ژوئیهٔ ۱۶۴۰
کنت
درگذشت۱۶ آوریل ۱۶۸۹ (۴۸ سال)
لندن
آرامگاهکلیسای وست‌مینستر
ملیتپادشاهی انگلستان
پیشهنمایشنامه‌نویس، شاعر، prose writer، ترجمه
پیشهٔ نویسندگی
زبان(ها)انگلیسی نو نخستین
سبک نوشتاریرمان، رمان کلیددار
جنبش ادبیRestoration literature, Restoration comedy
کار(های) برجستهOroonoko
The Rover
Love-Letters Between a Nobleman and His Sister
سال‌های فعالیت۱۶۶۴–۱۶۸۹
همسر(ها)Johan Behn (ا. ۱۶۶۴)
وبگاه

اَفرا بِن (انگلیسی: Aphra Behn; ‎/ˈæfrə bɛn/‎؛ تعمید. ۱۴ دسامبر ۱۶۴۰[۱][۲] – ۱۶ آوریل ۱۶۸۹) نمایشنامه‌نویس، شاعر، نثرنویس و مترجم انگلیسی از دوران بازگردانی پادشاهی انگلستان بود. او به عنوان یکی از اولین زنان انگلیسی که اعتبار زندگی خود را از طریق نوشتن به دست آورد، موانع فرهنگی را شکست و به عنوان یک الگوی ادبی برای نسل‌های بعدی نویسندگان زن عمل کرد. او که از گمنامی برخاسته بود، مورد توجه چارلز دوم واقع شد که او را به عنوان جاسوس در آنتورپ استخدام کرد. پس از بازگشت به لندن و اقامت کوتاه احتمالی در زندان بدهکاران، شروع به نوشتن برای صحنه کرد. او به مجموعه ای از شاعران و لیبرتین‌های مشهوری مانند جان ویلموت، لرد روچستر تعلق داشت. بن با نام مستعار شبانی «آستریا» (Astrea) می‌نوشت. در دوران پرتلاطم سیاسی بحران محرومیت، او مقدمه و مؤخره‌ای نوشت که او را با مشکل حقوقی مواجه کرد. او پس از آن بیشتر نوشته‌های خود را به ژانرهای نثر و ترجمه اختصاص داد. او که از طرفداران سرسخت خط استوارت بود، دعوت اسقف برنت برای نوشتن شعر خوشامدگویی به پادشاه جدید ویلیام سوم را رد کرد. او کمی بعد درگذشت.[۳]

صفحه عنوان اولین نسخه Oroonoko (1688) یا برده سلطنتی

آرامگاه افرا بن در کلیسای وست مینستر است. قبر او در گوشه شاعران گنجانده نشده، اما در صومعه شرقی نزدیک پله‌های کلیسا قرار دارد.[۴]

شناخته شده‌ترین آثار او Oroonoko: یا برده سلطنتی، که گاهی به عنوان یک رمان اولیه توصیف می‌شود، و نمایشنامه مریخ نورد هستند.

طرحی از افرا بن توسط جورج شارف از پرتره ای که گمان می‌رود گم شده‌است (۱۸۷۳)

پانویس[ویرایش]

  1. "Aphra Behn (1640–1689)". BBC. Retrieved 19 April 2017.
  2. Britland, Karen (2021-01-02). "Aphra Behn's first marriage?". The Seventeenth Century (به انگلیسی). 36 (1): 33–53. doi:10.1080/0268117X.2019.1693420. ISSN 0268-117X.
  3. Janet Todd, "Behn, Aphra (1640?–1689)", Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004
  4. "Westminster Abbey". Westminster Abbey. 2015. Archived from the original on 13 March 2018. Retrieved 30 October 2015.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]