اعتراضات ۲۰۱۹ الجزایر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اعتراضات سال ۲۰۱۹ الجزایر
اعتراض ۱ مارس ۲۰۱۹ در باتنه، الجزایر
تاریخ۱۶ فوریه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-02-۱۶) – تاکنون (خطای عبارت: عملگر < دور از انتظار days)
موقعیت
علت(ها)
  • مخالفت با پنجمین دوره بوتفلیقه و رژيم و فساد
اهداف
منجرشد به
  • Bouteflika drops bid for fifth term
  • استعفای نخست وزیر احمد اویحیی
  • Presidential elections postponed indefinitely
  • دولت وحدت ملی برای نوشتن قانون اساسی جدید تشکیل شد
  • Army chief Ahmed Gaid Salah calls on the constitutional council to remove Bouteflika from office
  • استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه
طرف‌های مدنی درگیر
معترضان
شخصیت‌های پیشرو
* نامعلوم * رئیس‌جمهور عبدالعزیز بوتفلیقه
تلفات
مرگ(ها)۰
زخمیان۱۸۳ (۱۱۲ پلیس)[۱]
دستگیرشدگان۱۹۵[۲][۱]

اعتراضات سال ۲۰۱۹ الجزایر (انگلیسی: 2019 Algerian protests) که انقلاب لبخند نیز نامیده می‌شود، در ۱۶ فوریه ۲۰۱۹، ده روز پس از اعلام نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه در دور آتی انتخابات ریاست جمهوری الجزایر آغاز شد. این اعتراضات نخستین اعتراضات گسترده پس از جنگ داخلی الجزایر در دهه ۱۹۹۰ است که به صورت صلح آمیز برگزار می‌شود. در نتیجه این اعتراضات ارتش به بوتفلیقه فشار آورد و وی در ۲ آوریل از ریاست جمهوری استعفا داد.

بعد از استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه همچنان اعتراضات مردمی ادامه دارد و در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ ده‌ها هزار نفر الجزایری همزمان با انتخابات اعتراضات بزرگی را با ریختن به خیابان‌ها برگزار کرده و خواهان آن هستند تا نامزدهای انتخابات رئیس‌جمهوری از چهره‌هایی باشند که با عبدالعزیز بوتفلیقه همکاری نکرده‌اند.[۳]

در حالی روز پنج‌شنبه ۱۲ دسامبر ۲۰۱۹ عبدالمجید تبون ریاست جمهوری الجزایر معرفی شد و در روز ۱۹ دسامبر ادای سوگند کرد، که معترضان ریاست جمهوری او، انتخابات را تحریم کرده‌اند و دستگیری‌ها و بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد.[۴][۵][۶]

در ۲۸ دسامبر عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری این کشور عبدالعزیز جراد ۶۵ ساله را به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی کرد و تشکیل کابینه را بعهده او گذاشت. وی که یک استاد علوم سیاسی می‌باشد در گذشته چندین پست سیاسی از جمله مدیرکل ریاست جمهوری را برعهده داشت. یک روز قبل از معرفی او در ۲۷ سپتامبر برای ۴۵مین هفته متوالی مردم معترض الجزایر به خیابان‌ها آمده و خواستار اجرا و پیگیری اصلاحات اساسی شدند.[۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Größte Proteste gegen Bouteflika: 200 Verletzte und 200 Festnahmen in Algerien" [Biggest protests against Bouteflika: 200 injured and 200 arrests in Algeria]. زد د اف (به آلمانی). 9 March 2019. Retrieved 9 March 2019.
  2. "Proteste weiten sich aus: Hunderte Festnahmen in Algerien" [Protests are spreading: hundreds of arrests in Algeria]. n-tv (به آلمانی). 8 March 2019. Retrieved 9 March 2019.
  3. «اعتراضات گسترده خیابانی در الجزایر علیه انتخابات ریاست جمهوری». رادیو فردا. ۲۲-۱۲-۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. «برگزاری مراسم سوگند ریاست‌جمهوری الجزایر در میانه اعتراضات». رادیو فردا. ۱۹-۱۲-۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. «عبدالمجید تبون، نخست‌وزیر پیشین الجزایر، به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد». رادیو فرانسه. ۱۹-۱۲-۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. «در الجزایر، جنبش اعتراضی مردم مشروعیت گزینش رئیس‌جمهوری تازه را رد کرد». رادیو فرانسه. ۱۹-۱۲-۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  7. «یک استاد علوم سیاسی نخست‌وزیر جدید الجزایر می‌شود». دویچه وله. ۲۸ ۱۲ ۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]