اسکوربیک اسید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
L-Ascorbic acid
شناساگرها
شماره ثبت سی‌ای‌اس ۵۰-۸۱-۷ ✔Y
پاب‌کم ۵۷۸۵
کم‌اسپایدر ۱۰۱۸۹۵۶۲ ✔Y
UNII PQ6CK8PD0R ✔Y
شمارهٔ ئی‌سی 200-066-2
KEGG D00018 N
ChEBI CHEBI:29073 N
ChEMBL CHEMBL۱۹۶ N
کد اِی‌تی‌سی A11GA01
جی‌مول-تصاویر سه بعدی Image 1
Image 2
  • OC=۱C(OC(=O)C=1O)[C@@H](O)CO


    C([C@@H]([C@@H]1C(=C(C(=O)O1)O)O)O)O

  • InChI=1S/C6H8O6/c۷-۱-۲(۸)۵–۳(۹)۴(۱۰)۶(۱۱)۱۲–۵/h۲٬۵٬۷–۱۰H,1H2/t2-,5+/m0/s۱ N
    Key: CIWBSHSKHKDKBQ-JLAZNSOCSA-N N


    InChI=1/C6H8O6/c۷-۱-۲(۸)۵–۳(۹)۴(۱۰)۶(۱۱)۱۲–۵/h۲٬۵٬۷–۱۰H,1H2/t۲-,۵?/m0/s۱
    Key: CIWBSHSKHKDKBQ-SZSCBOSDBY


    InChI=۱/C6H8O6/c۷-۱-۲(۸)۵–۳(۹)۴(۱۰)۶(۱۱)۱۲–۵/h۲٬۵٬۷–۱۰H,1H2/t2-,5+/m0/s۱
    Key: CIWBSHSKHKDKBQ-JLAZNSOCBT

خصوصیات
فرمول مولکولی C6H8O۶
جرم مولی ۱۷۶٫۱۲ g mol−1
شکل ظاهری White or light yellow solid
چگالی 1.65 g/cm3
انحلال‌پذیری در آب 33 g/100 mL
انحلال‌پذیری در ethanol 2 g/100 mL
انحلال‌پذیری در glycerol 1 g/100 mL
انحلال‌پذیری در propylene glycol 5 g/100 mL
انحلال‌پذیری در other solvents insoluble in دی‌اتیل اتر، کلروفرم، بنزن، petroleum ether روغن، چربی
اسیدی (pKa) 4.10 (first) 11.6 (second)
خطرات
MSDS JT Baker
Oxford University
LD50 ۱۱٫۹ g/kg (oral, rat)[۱]
به استثنای جایی که اشاره شده‌است در غیر این صورت، داده‌ها برای مواد به وضعیت استانداردشان داده شده‌اند (در 25 °C (۷۷ °F)، ۱۰۰ kPa)
 N (بررسی) (چیست: ✔Y/N؟)
Infobox references


اسید اسکوربیک یا ویتامین ث ترکیب آلی طبیعی با خواص آنتی‌اکسیدانی، حل شونده در آب و از نیازهای غذایی انسان است که کمبود آن موجب بیماری اسکوربوت می‌شود.

تاریخچه[ویرایش]

کشف اسید اسکوربیک به سال ۱۹۱۲ بر می‌گردد. در سال ۱۹۳۳ اولین اسید اسکوربیک آزمایشگاهی تولید شد. در سال ۱۹۳۷ جایزه نوبل فیزیولوژی، شیمی و پزشکی به دو فرد که نقش مهمی در کشف این ماده داشتند آلبرت سنت-جورجی و والتر نورمن هاورث اهدا شد.

در سال ۲۰۰۸ محققان دانشگاه مونپلیه کشف کردند که در انسان و دیگر نخستی‌ها، گلبول‌های قرمز مکانیسمی برای استفاده موثرتر از ویتامین ث موجود در بدن به‌وسیله بازیافت اسید اکسیده شده به اسید اسکوربیک برای استفاده مجدد از بدن دارند. این مکانیزم در پستانداران وجود ندارد که ویتامین ث خود را سنتز کنند.

کاربرد[ویرایش]

نانوایی[ویرایش]

اسید اسکوربیک ماده‌ای افزودنی به نان است، که یا توسط آسیاب مستقیماً به آرد یا توسط خمیر مایه به خود خمیر اضافه می‌شود. این ماده به دلیل خواصی که دارد به ماندگاری بالای نان کمک می‌کند. استفاده از اسید اسکوربیک در نانوایی‌های صنعتی می‌تواند به بازده سود بیشتر، کاهش زمان تولید، و رضایت بیشتر خریدار کمک کند.

نوشیدنی[ویرایش]

برخی از تولیدکنندگان آب میوه‌ها و سایر نوشیدنی‌ها از اسید اسکوربیک به عنوان یک افزودنی طبیعی استفاده می‌کنند.

میوه‌ها[ویرایش]

هنگامی که میوه در معرض اکسیژن قرار دارد، فرایند اکسیداسیون آغاز می‌شود. استفاده از اسید اسکوربیک در این محصولات، فرایند اکسیداسیون را کند می‌کند. این اسید به عنوان یک ماده نگهدارنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال می‌تواند از قهوه‌ای شدن رنگ میوه جلوگیری کند، خطر ابتلا به کپک، رشد میکروب‌ها را کاهش داده و در نهایت باعث حفظ و شادابی محصول شود.

گوشت‌ها[ویرایش]

همان‌طور که در فرآوری میوه از اسید اسکوربیک استفاده شده، در برخی محیط‌ها برای جلوگیری از اکسیداسیون شدن گوشت‌ها نیز استفاده می‌شود. استفاده کردن از اسید اسکوربیک به عنوان ماده نگهدارنده روند اکسیداسیون را به تأخیر می‌اندازد و باعث می‌شود گوشت تازه به‌نظر برسد.

تصفیه آب[ویرایش]

تصفیه‌خانه‌های آب برای از بین بردن باکتری‌ها از کلر استفاده می‌کنند. این ماده در خنثی کردن باکتری‌ها مؤثر است و آب را برای نوشیدن، سالم نگه می‌دارد. محلول کلر که به دنبال تصفیه آب، تخلیه می‌شود، می‌تواند زندگی آبزیان را مختل کند. محبوب‌ترین روش از بین بردن کلر این است آب را در ظرفی با در باز در محیط بیرون قرار داده تا هوا و نور خورشید به مرور زمان کلر را از بین ببرد. این عمل در رابطه با حجم بالا وقت گیر است و امکان‌پذیر نیست. اسید اسکوربیک یک روش شیمیایی مؤثر، برای خنثی کردن کلر است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کلر زدایی استفاده از اسید اسکوربیک بسیار ایمن و مؤثر تر از استفاده شیمیایی مبتنی بر گوگرد است. استفاده اسید اسکوربیک با آسکوربات سدیم باعث می‌شود، آب کلر دار به صورت ایمن و سالم وارد رودخانه‌ها شود.

بهداشت و تغذیه[ویرایش]

رایج‌ترین و محبوب‌ترین کاربرد ویتامین ث استفاده از آن در مکمل‌ها است. این مکمل‌ها اغلب به صورت پودر یا قرص برای محافظت از سلول‌ها، حفظ پوست سالم، کاهش زمان بهبودی سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های مشابه استفاده می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. "Safety (MSDS) data for ascorbic acid". University of Oxford. 2005-10-09. Archived from the original on 9 February 2007. Retrieved 2007-02-21.

پیوند به بیرون[ویرایش]