اسکوترودیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسکوترودیت
اطلاعات کلی
رده‌بندیسولفور
فرمول شیمیایی
(بخش تکراری)
FeS2
ویژگی‌ها
رنگخاکستری فولادی روشن
رَخبسیار ناقص
شکستگیصدفی - نامنظم
سختی موس۶
جلافلزی
رنگ خاکهسیاه
شفافیتکدر(اپاک)
ویژگی‌های ظاهریبلوری - آگرگات توده‌ای - دانه‌ای - خشن کمیاب است و بیشتر در آلمان شرقی و غربی، چک اسلواکی، اطریش، نروژ، مراکش
کنارزاییسختی - چگالی - اشعه X - واکنشهای شیمیاییآرسنوپیریت - کلوآنتیت - اولمانیت- سافلوریت- کلوآنتیت- نیکلین و غیره
توضیح بیشترمحلول در HNO۳ متغیر - نسبت Co به Ni مهم است.
دلیل‌نام‌گذاریدارای قابلیت خوب هدایت الکتریکی بوده و از کانسارهای کبالت و نیکل است. از نام محل کشف آن در نروژ (Skutterud) گرفته شده‌است.
خاستگاههیدروترمال

اسکوترودیت (به انگلیسی: Skutterudite) با فرمول شیمیایی FeS2 از مجموعه کانی هاست و دارای قابلیت خوب هدایت الکتریکی بوده و از کانسارهای کبالت و نیکل است. از نام محل کشف آن در نروژ (Skutterud) گرفته شده‌است. محلول در HNO۳ متغیر - نسبت Co به Ni مهم است. برای اولین بار در نروژ کشف شد و از نظر شکل بلور: هگزائدر - اکتائدر - پنتاگونودودکائدر، رنگ: خاکستری فولادی روشن، شفافیت: کدر(اپاک)، شکستگی: صدفی - نامنظم، جلا: فلزی، رخ: بسیار ناقص، سیستم تبلور: مکعبی و در رده‌بندی سولفور است همچنین خاصیت مغناطیسی ندارد و منشأ تشکیل آن هیدروترمال است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن سختی - چگالی - اشعه X - واکنشهای شیمیاییآرسنوپیریت - کلوآنتیت - اولمانیت- سافلوریت- کلوآنتیت- نیکلین و غیره است ، از نظر ژیزمان بلوری - آگرگات توده‌ای - دانه‌ای - خشن کمیاب است و بیشتر در آلمان شرقی و غربی، چک اسلواکی، اطریش، نروژ، مراکش یافت می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منبع[ویرایش]