اسماعیل میرفخرایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسماعیل میرفخرایی
اسماعیل میرفخرایی در آیین بزرگداشت
مهدی علی‌محمدی، فرهنگسرای ارسباران
۶ اسفند ۱۳۹۶.
زادهٔ۱۹ مهر ۱۳۲۵ ‏(۷۷ سال)
تهران، ایران
ملیتایرانی
پیشهمجری و تهیه‌کننده تلویزیونی

اسماعیل میرفخرایی (زادهٔ ۱۹ مهر ۱۳۲۵) مجری و تهیه‌کنندهٔ برنامه‌های علمی تلویزیون اهل ایران است.[۱][۲]

زندگی[ویرایش]

میرفخرایی به سال ۱۳۲۵ در محلهٔ شیخ هادی تهران متولد شد. در سال ۱۳۴۳ برای تحصیل رشتهٔ زیست‌شناسی وارد دانشگاه تهران شد.[۳] او کار خود را در آبان ۱۳۴۵ به عنوان مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های علمی نظیر برنامه «رهاورد» در تلویزیون شروع کرد؛ برنامه‌هایی که اولین برنامه‌های علمی تلویزیون ایران به حساب می‌آیند.[۴][۵]

تحصیلات[ویرایش]

او فارغ‌التحصیل رشتهٔ لیسانس زیست‌شناسی از دانشگاه تهران و رشتهٔ رادیو و تلویزیون از دانشگاه ایلینوی جنوبی در کاربوندیل و فوق لیسانس ارتباطات در آموزش از همان دانشگاه است.[۶] میرفخرایی پس از انقلاب، بازنشسته شد و برای ادامهٔ تحصیل به استرالیا رفت تا در رشتهٔ ارتباطات و در مقطع دکترا تحصیل کند اما به دلیل بروز مشکلاتی با استاد راهنمایش در حالی که تنها دفاع از پایان‌نامه‌اش با عنوان «استفادهٔ قانونی و غیرقانونی از رسانه در ایران» باقی مانده بود، کار را نیمه‌تمام رها کرد و به ایران بازگشت.

فعالیت‌ها[ویرایش]

ساخت بیش از ۵۰۰ برنامه در زمینهٔ مسائل علمی، شرکت در مجموعهٔ تلویزیونی با عنوان جمعیت، حال، آینده و ساخت مجموعهٔ علمی با طبیعت که به مسائل زیست‌محیطی می‌باشد. از آخرین کارهای میرفخرایی که او به عنوان تهیه‌کننده در آن شرکت کرده، برنامهٔ ارتباط ایرانی می‌باشد. او در کنار فعالیت‌های خود به تدریس در دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور نیز اشتغال دارد.

او همچنین در پادکست سازی هم فعال بوده و در ساخت چندین پادکست مشارکت مستقیمی داشته است، مانند پادکست خداخافظ آفریقا به تهیه کنندگی سیاوش صفاریان

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «۵۰ سال با اسماعیل میرفخرایی».
  2. «زندگینامه: اسماعیل میرفخرایی (۱۳۲۵-)». همشهری آنلاین. ۲۰۱۶-۰۱-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۸.
  3. «اسماعیل میرفخرایی در رادیو فرهنگ». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۰-۰۱-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۶.
  4. «مجری قدیمی: تلویزیون، مرد زیرابرو برداشته نمی‌خواهد». خبرآنلاین. ۲۰۱۸-۱۰-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۸.
  5. «شب بزرگداشت اسماعیل میرفخرایی در تهران». BBC News فارسی. ۲۰۱۹-۱۰-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۸.
  6. «Magiran | روزنامه جام جم (۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵): گفت‌وگوی جام جم با اسماعیل میرفخرایی، از پیشگامان برنامه سازی علمی در رادیو و تلویزیون ایران: هدف رسانه‌های غرب اعتلای فرهنگ ما نیست». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۱۲.