اسلام‌بک آلبیف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اسلام بکا آلبیف)
اسلام‌بک آلبیف
آلبیف با (دوبنده قرمز) در مقابل رسول چونایف در المپیک ریو
اطلاعات شخصی
نام کاملاسلام‌بک تسیلیمُویچ آلبیف
ملیتروسی
زاده۲۸ دسامبر ۱۹۸۸ ‏(۳۵ سال)
گروزنی، چچن، روسیه
قد۱٫۶۳ متر (۵ فوت ۴ اینچ)
ورزشی
کشور روسیه
ورزشکشتی
سبکفرنگی

اسلام‌بک تسیلیمُویچ آلبیف (به روسی: Исламбек Цилимович Альбиев) (زادهٔ ۲۸ دسامبر ۱۹۸۸) کشتی‌گیر فرنگی‌کار اهل روسیه در دسته‌های ۶۰ و ۶۶ کیلوگرم کشتی فرنگی است. آلبیف برندهٔ مدال طلا المپیک ۲۰۰۸ پکن و قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۰۹ است. او همچنین قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی اروپا در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ شده است.

آلبیف پس از کسب این مدال که با پیروزی بر ویتالی رحیموف از آذربایجان در فینال اولین روز مسابقات کشتی المپیک در ۲۲ اوت به دست آمد و به همراه مدال طلای هموطنش نظیر مانکیف در ۵۵ کیلو برندگان اولین مدال‌های طلای روسیه در این المپیک بودند[۱]. این پیروزی دست کم ۶۰۰ هزار دلار نیز برای هر یک از آنان ارزش داشت[۲]. آلبیف با توجه به جنگی که در قفقاز میان ارتش روسیه و گرجستان در اوستیای جنوبی و آبخازیا در جریان بود، در اولین مصاحبه خود گفت:

  • من در این لحظه به هیچ چیز جز صلح نمی‌اندیشم. باید از مربی‌ام و سرمربی نمایندگان کشتی روسیه تشکر کنم. به ویژه احترام خود به تمام کسانی که در خانه خود از پای تلویزیون مرا تشویق و حمایت می‌کردند، اعلام می‌کنم. و البته دوست دارم به پدر و مادرم بگویم: از شما متشکرم!

وی در سال ۲۰۱۶ میلادی در المپیک ریو در وزن ۶۶ کیلو حاضر بود که در دور اول یونات پانایت از رومانی را شکست داد اما در دور بعد از رسول چونایف کشتی گیر آذربایانی شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت.

منابع[ویرایش]

  1. «Flash: Bayramov and Mankiev move to final of Men's Greco-Roman Wrestling 55kg». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۴ اوت ۲۰۰۸.
  2. «Commersant Russia`s Daily online, Russia Won First Gold at Last». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۴ اوت ۲۰۰۸.