اسدالله نیک‌نژاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسی نیک‌نژاد
نیک‌نژاد در حال ساخت فیلم لاله
زادهٔ۱ تیر ۱۳۳۹
۲۲ ژوئن ۱۹۶۰ ‏(۶۳ سال)
تهران
محل زندگیلس آنجلس، کالیفرنیا
ملیت ایران
دیگر نام‌هااسدالله نیک‌نژاد
تحصیلاتدکترای هنر
محل تحصیلدانشگاه برکلی
دانشگاه هنر کالیفرنیا
دانشگاه میشیگان
پیشهنویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده
سال‌های فعالیت۱۳۵۷-اکنون

اسی نیک‌نژاد (زاده ۱ تیر ۱۳۳۹ در تهران) کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس ایرانی است که ساخت چند فیلم سینمایی در ایران و آمریکا مشارکت داشته‌است.

زندگی و تحصیل[ویرایش]

وی با تحصیل در دانشگاه برکلی موفق به کسب لیسانس هنر (B.A) شد و جهت ادامه تحصیل به دانشگاه هنر کالیفرنیا رفت و موفق شد مدرک فوق لیسانس هنرهای زیبا (M.F.A) را در آن دانشگاه کسب کند. وی در نهایت توانست با اخذ مدرک PhD از دانشگاه میشیگان تحصیلات خود را پایان دهد. وی در حال حاضر در حال کسب دکترای روانشناسی از دانشگاه پپرداین می‌باشد.

فعالیت‌های سینمایی در ایران[ویرایش]

در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ او فعالیت‌های مستندسازی را در زمینهٔ انقلاب آغاز نمود و چندین فیلم مستند از جریانات انقلاب را تولید نمود. بعد از آن وارد صدا و سیما شد و به عنوان نویسنده و کارگردان، سریال ۶۴ قسمتی «شما چه می‌گویید» را نویسندگی و کارگردانی کرد. سریال پاییز صحرا به کارگردانی وی به موجب پوشش و گریم بازیگران آن، جنجال‌های زیادی را در اوایل انقلاب موجب شد و در نهایت با اجازه‌نامه مستقیم از جانب آیت‌الله خمینی، پخش آن تا انتها ادامه داشت.[۱]

پس از این سریال، با آغاز جنگ ایران و عراق، اقدام به فیلمسازی مستند از جبهه‌های جنگ کرد. از فیلم‌های جنگی مستند ساخته‌شده توسط وی می‌توان به «محرم تا محرم» اشاره کرد.. او برای ساخت این فیلم برای اولین بار از سربازان خط مقدم به عنوان فیلمبرداران استفاده نمود و تعداد زیادی دوربین در اختیار آن‌ها قرار داد. او مستند دیگری بنام «درد همسنگرم» که مضمونی واقعی از جریانات خط مقدم جبهه در مقایسه با زندگی روزمره مردم در شهرها داشت را ساخت.[۲]

او سپس بنا به درخواست اولین کمیته جشنواره فیلم فجر که خود عضوی از آن شورا بود، فیلم ناتمام برنج خونین[۳] را عهده‌دار شد تا فیلمنامه را بازنویسی مجدد و فیلمبرداری را به پایان برساند. این فیلم برای اولین بار پس از انقلاب در جشنواره تاشکند به نمایش گذاشته شد. این فیلم اولین فیلمی بود که پس از انقلاب با دوبله انگلیسی در جشنواره‌های بین‌المللی به نمایش در آمد.

وس سپس در صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش زنده انتخابات ریاست جمهوری را تهیه و کارگردانی کرد. در همان زمان به عنوان مشاور عالی گروه خانواده در صدا و سیما برنامه خانه و خانواده را بنا نمود.

فعالیت‌های سینمایی در آمریکا[ویرایش]

وی در سال ۱۹۹۴ با دانش بهتر سریال پاییز صحرا را مجدداً تدوین کرد و با ساختن موسیقی متن جدید و زیرنویس انگلیسی برای نمایش در آمریکا آماده کرد. وی با تمامی شبکه‌های تلویزیونی سراسری آمریکا تماس برقرار کرد تا جایی که در سال ۱۹۹۶ سریال پاییز صحرا- اولین سریال تلویزیونی بعد از انقلاب- از شبکه تلویزیونی PBS پخش شد. پخش این سریال به وی اعتبار دیگری در آمریکا بخشید.

در آمریکا فیلم مستندی بنام خانه کجاست؟ (?Where is home) را تهیه و کارگردانی کرد. این فیلم در مورد مهاجران ایرانی در آمریکا بود. او توانست پس از داشتن دکترا و تجارب متعدد وارد سریال تلویزیونی معمای حل نشده (به انگلیسی: Unsolved Mystery) با شرکت رابرت استک Robert Stack کار تدوین، فیلمبرداری و سپس کارگردانی در این سریال که برای شبکه ان‌بی‌سی بود را انجام دهد. این سریال به مدت یازده سال به عنوان یکی از موفق‌ترین سریال‌های آمریکا بود. او سپس به شبکه ABC رفت و در سریال چشم بر لس‌آنجلس (Eye on LA) که یکی از سریال‌های پربیننده بود وارد شد و چهارده اپیزود را نویسندگی و کارگردانی کرد. از آنجا به دعوت (Directors Guild America) به عضویت سندیکای کارگردانان آمریکا درآمد. در سال ۱۹۹۶، وارد استودیو پارامونت شد و در مجموعه تلویزیونی سایتینگ شرکت کرد و دوازده اپیزود این سریال را نویسندگی و کارگردانی کرد. در سال ۱۹۹۸، مدیرعامل استودیو تریومف (به انگلیسی: Triumph Films) که یکی از زیرمجموعه‌های سونی پیکچرز است، از او دعوت به همکاری کرد.

وی در طول دو سال حضور خود، چندین فیلم را پس‌تولید کرد که عبارتند از:

او پس از این دوره به همراه مدیرعامل این استادیو، شرکت خصوصی خود را به نام 10DB ایجاد کرد و در طول مدت چهار سال محصولات متعددی برای کانال‌های CBS ،SHOW TIME ،NBC تولید کردند که شامل موارد زیر می‌شوند:[۴][۵][۶]

منابع[ویرایش]

  1. اسدالله نیک‌نژاد از داوری جشنواره فجر کناره گیری کرد بایگانی‌شده در ۲۰۱۳-۱۰-۱۳ توسط Wayback Machine پارس توریسم
  2. اسدالله نیک نژاد از داوری بخش مسابقه سینمای ایران انصراف داد بایگانی‌شده در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine سی نت
  3. برنج خونین بایگانی‌شده در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine ویستا خبر
  4. http://www.imdb.com/name/nm0631773/?ref_=fn_al_nm_1
  5. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۳.
  6. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]