استپان زوریان (انقلابی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استپان زوریان
استپان زوریان
رهبر جنبش آزادی‌بخش ملی ارمنی
اطلاعات شخصی
زاده۱۸ ژانویهٔ ۱۸۶۷ ‏(۱۵۷ سال)
چننب، فرمانداری ایروان، ارمنستان
درگذشته۱۹ ژانویهٔ ۱۹۱۹ (۵۲ سال)
تفلیس
ملیتارمنستان

استپان زوریان (ارمنی: Ստեփան Զօրեան) ملقب به رُستوم (Ռոստոմ؛ ۱۸ ژانویهٔ ۱۸۶۷ – ۱۹ ژانویهٔ ۱۹۱۹) انقلابی اهل ارمنستان بود. وی یکی از سه بنیانگذار فدراسیون انقلابی ارمنی می‌باشد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

زوریان روستا زاده‌ای بود که پدرش او را برای ادامه تحصیل به تفلیس برد. او برخلاف دو چهره دیگر بنیانگذار فدراسیون انقلابی ارمنی، فعالیت مبارزات خود را از پشت نیمکت‌های دبیرستان آغاز کرد. وی پس از مدتی در دانشکده کشاورزی ورشو مشغول تحصیل شد، ولی تحصیل را رها کرد و به تفلیس رفت تا وارد جریانات مبارزاتی شکل گرفته در آنجا شود.

او در سال ۱۸۸۲م موفق شد به دانشگاه کشاورزی مسکو وارد شود، دیگر چهره برتر حزب یعنی سیمون زاواریان نیز در آنجا مشغول تحصیل بود. از این پس رابطه‌ای نزدیک میان زاواریان و رُستوم به وجود آمد. وقتی که او به تفلیس بازگشت، دیگر حزب داشناک اعلام موجودیت کرده بود و او وارد حزب شد و با تلاش فراوان توانست خیلی زود وارد هیئت مرکزی حزب شود.

رُستوم کسی بود که پیشنهاد شرکت در جنبش مشروطه ایران را داد و نمایندگی حزب را در تهران و تبریز به عهده گرفت. او از شخصیت‌های بارز حزب داشناک در نهضت مشروطه ایران بود. در کنار او هونان داویدیان قرار داشت که در اشاعه افکار حزب داشناک در ایران سهم بسزا داشت.

See also[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • Walker, Christopher J. (1990). The Survival of a Nation. p. 441-42. ISBN 978-0-312-04944-7. Archived from the original on 13 July 2012.{{cite book}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)

پیوند به بیرون[ویرایش]

خطای لوآ در پودمان:External_links2 در خط 126: assign to undeclared variable 'link'.